30
aug
15:50
37 Buzzz

Apeldoorns Kanaal bevaarbaar!

Het Apeldoorns Kanaal moet weer gebruikt worden waar het voor gegraven is! Om op te varen! En dan niet alleen door Drakenboten en roeibootjes. De herstelde kades zien er mooi uit, maar het plan ‘Haven-Centrum’ mist iets belangrijks… namelijk een haven!  Het kost nog wel wat centen om al die bruggen geschikt te maken, maar ik mis draagvlak op bestuurlijk niveau voor deze plannen… Het Kanaal is prachtig om aan te wonen, maar het is wel wat stil… Wanneer varen er weer boten..?

37 reacties

  1. Supertopic! Ik ben helemaal voor! Het kost geld, maar het levert ook geld op. Heel veel geld…ook voor het gemeentepotje….en die van omliggende steden.

    Meer informatie hierover: http://www.apeldoornskanaal.com
    Echt nieuw is het topic dus niet, maar meer steun is nodig.

    Randy
    30-08-10
    15:57
    • Randy,

      Wat levert het dan op aan geld?
      Wil graag overtuigd worden, en zal echt niet zeuren als de uitgaven pas na 20 jaar terug zijn verdiend. Vraag me alleen af wat er dan aan geld binnenkomt.

      Martin
      18-09-10
      17:01
      • Hoi Martin,

        Beetje late reactie, excuus. De sector toerisme zal enorm veel profijt hebben van een bevaarbaar kanaal. Niet alleen de bootjes die passeren leveren geld op, ook de boost die de leefbaarheid geeft, komt ten goede van een actievere toeristische zone. Daarbij zal de waarde van grond en de waarde van de huizen stijgen en de exploitatie mogelijkheden die op gebied van horeca mogelijk zijn. Meer evenementen rond en op het kanaal bieden exposure mogelijkheden. Daarbij komt dat de uitgaven niet alleen door Apeldoorn gedragen hoeven te worden.

        Een juiste exploitatie van toerisme, horeca en woon- en werkgebieden kan echt heel veel geld opleveren. En dan spelen we ook een keer in op het sentimentele gejank dat hier nooit wat is te beleven. Varende bootjes zorgen een heel jaar lang voor gratis vertier, ideaal straks op heerlijk te genieten op één van de terrasjes langs de boulevard.

        En we kunnen het natuurlijk ook stukje bij beetje doen. Eerst Hattem naar Apeldoorn en kijken hoe dat zich ontwikkelt.

        Al weet ik één ding altijd zeker: het kost eerst altijd geld.

        Randy
        19-09-10
        16:13
      • Het blijft een beetje vaag in algemeenheden zweven. Is er iemand die hier al eens marktonderzoek naar heeft gedaan?

        Martin
        19-09-10
        18:44
      • Ja, op de site http://www.apeldoornskanaal.com – niet veel zweven op het internet. Gewoon googlen… En als je vragen hebt, gewoon de initiatiefnemers benaderen. Zijn uitstekende mensen die je graag verder informeren. Ook over de opbrengsten.

        Heb ik ook gedaan en merk je dat het idee ansich best een kans verdient.

        Randy
        21-09-10
        23:49
  2. We kunnen er een geweldige launch boulevard van maken voor geliefden en tortelduiven. Kroegjes, eethuisjes. Een plek waar je graag bijkomt van de drukte van de stad

    Peter Vroon
    30-08-10
    17:05
  3. Waanzin. Om het kanaal bevaarbaar te maken tot Hattem moeten heel veel bruggen opgehoogd worden, stukken uitgediept worden en nog veel meer. Dat kost enorm veel geld. En dan zouden de overheden dat moeten betalen? Net nu er enorm bezuinigd moet gaan worden? Dat kun je toch niet uitleggen aan de belastingbetaler. Bezuinigen op sociale voorzieningen, wegenonderhoud, scholen, extra’s voor de minima en tegelijkertijd geld uitgeven voor de beterbedeelden zodat zij met hun plezierbootjes lekker kunnen varen. Ik verbaas me er over dat dit onderwerp juist nu weer ter sprake komt. Natuurlijk zou het leuk zijn. Ik zou zelf ook graag meer levendigheid rond het kanaal zien, maar in deze tijd daar veel geld in steken zou erg onverantwoord zijn. Niet iets waar ik verantwoording voor zou willen nemen. Nu ben ik ook niet meer politiek actief, dus hoef ik dat ook niet. Maar ik denk niet dat de politiek hier nu warm voor zou lopen.

    30-08-10
    20:42
    • Wel een beetje kortzichtig, Ilona. Natuurlijk kost het geld, en je kan geld maar een keer uitgeven. Hoewel dat principe bij veel overheden ook vaak ver te zoeken lijkt, maar goed. Maar regeren is vooruitzien, en jij kan toch ook als -niet langer actieve- politica op je klompen aanvoelen dat de bedrijvigheid die een bevaarbaar kanaal met zich meebrengt heel veel werkgelegenheid en handel oplevert waarvan de opbrengsten inclusief de daarover geheven belastingen ten volle direct en indirect ten goede komt aan de apeldoornse regio en haar gemeente? Ook de belastingbetaler kan je dat soort lange termijn rekensommen echt wel uitleggen, zeker als daar ook nog een niet in geld uit te drukken factor van gezelligheid en dus aantrekkelijkheid van Apeldoorn bij komt kijken. Er zijn namelijk genoeg hardwerkende Apeldoorners en rijke pensionada hier die hun belastingcenten graag uitgegeven zien aan vrijetijdsbestedingsprojecten zoals deze. Waarschijnlijk hebben zij hun geld namelijk zuur genoeg verdiend. Het enige waar we bij dit soort projecten voor moeten waken (zeker in Apeldoorn) is dat het weer niet te megalomaan wordt aangepakt, zodat het budget weer met factoren van dubbele cijfers wordt overschreden. Want dat is juist in deze barre economische tijden een écht aandachtspunt. De tering naar de nering zetten binnen projecten. Maar dus geen stilstand want dat is keihard achteruitgang.

      01-09-10
      10:00
      • Eens met Martin! De investering lijkt geld te kosten. Maar je kan het ook in fases doen. Dan geef je elke keer een beetje uit. En dan erbij levert het enorm veel geld op. Vooral de directe omwonenden zullen enorm veel verdienen aan de waarde van hun huizen. Denk aan horeca en toerisme. En alle belastingsinkomsten die allemaal gaan voortvloeien aan allerlei activiteiten en exploitaties. Dat kan weer terug de pot in. Zie de investering als een lening die zich terugbetaalt, naarmate de tijd vordert. Het kanaal kost nu ook geld, zonder inkomsten. Dichtgooien kost ook geld, zonder inkomsten. Dus waarom niet vooruit denken en er geld mee verdienen?

        Randy
        01-09-10
        17:21
      • Ik ben het met Ilona eens. Eeuwig zonde om hier gemeenschapsgeld aan uit te geven. Als er nou papierfabrieken waren die het kanaal nodig hadden….of zoutmijnen…..dan kan ik het me nog voorstellen….maar roeibootjes? Tsjongejongejonge zeg. Je stapt op je fiets en staat letterlijk binnen een half uurtje aan de IJssel. Die prachtig meanderende rivier hier niet ver vandaan. En tegenwoordig kan zelfs Tante Tineke met haar hulp motor er in een half uurtje heen zoeven…. En dan gaan wij hier natuurlijk weer een kanaaltje graven. Met bruggen waar je net wel met een sloepje onderdoor kunt….maar vast niet met een fatsoenlijke zeilboot. Nee, laten we het er op houden dat er de laatste jaren steeds vaker leuke dingen langs en op het kanaal georganiseerd worden. Prima initiatieven. En dat geld dat we hiermee besparen? Daar bouwen we dan weer goedkope woningen van. Zodat de bewoners van die woningen geld over houden om inderdaad een fiets met hulpmotor aan te schaffen. En lekker op een zonnige dag naar de IJssel te zoeven.

        Mark Schouten
        12-09-10
        22:44
      • Ja mark, maar als we zo gaan redeneren, laten we dan die sloot alsjeblieft dempen. Wat is nu op dit moment de toegevoegde waarde van het kanaal dan? Een altijd en eeuwig in de weg liggende verkeersstroom bariére. Dan heb ik er liever ook roeibootjes op varen. Dan is het nog ergens voor, dan slechts voor 1 x per jaar schaatsen en een paar eenden voeren.

        23-09-10
        10:37
  4. Laat de Provincie dat geld maar ophoesten, die hebben toch zat..

    Jan de Boer
    31-08-10
    09:45
    • Ja, miljoenen op de bank, en toch 60000 euro bezuinigen, laat staan dat ze een kanaal bevaarbaar gaan maken… En wat dacht je van de waterschappen icm de Bank Nederlandse Gemeenten? Daar zit ook zo ongelofelijk veel geld. Zou het landelijk begrotingstekort zonder pardon mee kunnen worden ingelopen, inclusief een vaarbaar kanaal.

      01-09-10
      09:48
      • De rol van het Waterschap Veluwe is in deze om te prijzen. Zij hebben al geld gestoken in de renovering van alle sluizen van Hattem naar Apeldoorn. Ze zijn nu bij nummer 5 als ik het wel heb, 4 zijn gestaureerd en bruikklaar gemaakt voor bevaring.

        Een partij die er dus zeker in geloofd.

        Randy
        23-09-10
        12:14
  5. Dag Jan,
    Leuke dingen organiseren zodat het Kanaal weer in de belangstelling komt is een goed middel tot ‘afdwingen’ van subsidiegelden. Je kunt iets anders doen dan bruggen aanpassen, nl. boten aanpassen.
    Ik ben enige tijd verbonden geweest aan dit initiatief: http://www.pronkregatta.nl/watis.html. Helaas was hier tot nu toe ook (nog) niet voldoende subsidiegeld voor beschikbaar. We spreken zelfs over 3 gemeentes en de provincie! Het was onze intentie het in 2011 aan de Triënnale te linken…

    herma
    31-08-10
    10:24
    • Herma, bestaat deze stichting nog? Zo nee, wat mij betreft direct nieuw leven inblazen want voor een ontwerpwedstrijd heb je geen subsidie nodig. Laat het regionale bedrijfsleven een ontwerp adopteren Een of meerdere bedrijven per ontwerp en zorg ervoor dat het er met behulp van het bedrijfleven ook komt. Geef de boot de naam van de sponsors en die namen zijn de hele dag op het kanaal te zien. Roep de hulp in van technische hoge scholen en universiteiten om te ontwerpen te realiseren. Dit is landelijk medianieuws. Man wat een mogelijkheden liggen hier voor het oprapen. En we laten ze gewoon liggen. Als ik de tijd had zou ik het zelf oppakken!!

      Reinier
      01-09-10
      13:01
  6. En dan vlonder in de zomer in t kanaal! Wijn en tapas!

    Kristel
    31-08-10
    23:47
  7. En bier.

    Jan de Boer
    01-09-10
    11:53
  8. Nee, niet bevaarbaar maken! Ik woon aan het Kanaal 100 meter van het spoor, overgang gesloten sinds eind 2007, lekker rustig zo! Of word ik nu echt oud?

    01-09-10
    12:56
  9. Ik kan ook niet wachten op de boten in het Kanaal, ik vind het heel erg jammer dat de steden en dorpjes er niet aan mee willen werken. Het zou gewoon geweldig zijn uiteindelijk voor alle partijen wanneer de boel open gaat. Kan mij haast niet voorstellen dat er buiten het geld om negatieve kanten aan zullen zitten die de moeite waard zijn om het daarom niet te doen.

    01-09-10
    20:01
  10. Heeft iemand enig idee hoeveel het bevaarbaar maken per brug, dam, sluis kost?
    Gaat denk ik in de tonnen per object kosten, en er zijn er nogal wat.

    En wat levert het op? Botenbezitters staan over het algemeen (net zo als camperbezitters) niet te springen om geld te betalen voor het verblijf als ze aan de kade liggen.

    Martin
    15-09-10
    15:25
    • Martin,

      Alles is te vinden op: http://www.apeldoornskanaal.com – inclusief berekeningen e.d.

      Gr.

      Randy
      19-09-10
      16:18
      • Daar staat oa De totale investering die nodig is voor het volledig bevaarbaar maken van het kanaal voor schone motorboten bedraagt € 120.000.000.

        120 miljoen is 4 x de bezuinigingsopgave van Apeldoorn. Is dat niet veel voor een beetje pleziervaart?

        Martin
        19-09-10
        18:52
      • Nog eentje:

        Camerabewaking € 135.000
        Sluiswachters € 150.000
        Handhavingsambtenaar € 67.500
        Afvoer huisvuil € 52.500
        Promotie e.d. € 17.500
        Totaal € 422.500
        Opbrengsten
        Vaargeld motorboten € 70.000
        Vaargeld kanaalboten € 35.000
        Totaal € 105.000
        Saldo kosten € 317.500

        Per jaar kost het zonder afschrijving op de investering (minimaal 60 en maximaal 120 miljoen)
        317.500 euro. 3% rente over 60 miljoen (bevaarbaar tot Apeldoorn) is overigens 1,8 miljoen.

        Dus totaal kost het 2 miljoen per jaar om het kanaal vanaf Dieren tot Apeldoorn bevaarbaar te maken.

        Martin
        19-09-10
        18:58
      • Ja maar Martin, begrijp het dan, ZE komen wel ijsjes eten! Begrijp dat dan, hahaha
        Waar gaat dit over? Dit levert geen geld op. Dat is nu wel bewezen…

        Dick
        19-09-10
        19:40
      • Het is lekker sceptisch. Kritisch is prima, maar weinig open staan voor mogelijkheden en kansen is misschien ook een idee. Anderzijds…je zou geen echte Apeldoorner zijn als je een keer ergens positief over durft te zijn. € 120.000.000,- kan je over de jaren uitspreiden, kan je verdelen over meer partijen dan Apeldoorn alleen. Er zijn in totaal 10 plaatjes op de lijn, er zijn streekbelangen, provinciebelangen.

        Daar tegenover staat de exploitatie van zoveel appartementen, huizen en jachthavens wat ontzettend veel gemeentegeld gaan opleveren. Niet voor niets heeft Ons Huis en ondere project ontwikkelaars hele stroken kanaalranden opgekocht. Die willen en gaan geld verdienen, die kijken niet naar wat het kost. Die kijken wat het oplevert.

        Daarbij kan je die € 120.000.000,- die inmiddels alweer verdeeld is over meer gemeenten en provincie ook nog eens over heel veel meer jaren verspreiden, wat de lasten van dit project per jaar gewoon enorm veel kleiner maakt.

        Ondertussen brengt toerisme het andere geld in de lade, misschien niet zo extreem veel als vastgoed.

        Maar het lijkt mij beter te investeren in bejaardencentra, aangezien we toch geen geld willen investeren in imago, allure en een beetje prestige voor deze gemeente. We zijn al gezakt naar nr. 3 in de toeristensector, de eerste grote bedrijven laten Apeldoorn linksliggen, de vraag van ondernemers om meer HBO/WO studenten kan door Apeldoorn niet worden ingevuld en jongeren gaan genieten van echte steden.

        Niet omdat zij het willen, maar omdat wij niet willen.

        Maar ga serieus eens met de mensen van de Stichting praten. Luister gewoon eens wat zij te zeggen hebben, ga in discussie met de bron. Zij kennen de situatie als de beste.

        Randy
        22-09-10
        00:10
      • Beste naamgenoot,

        Ik begrijp werkelijk niet waar je weerstand vandaan komt en vind je ook kort(tetermijn)zichtig.

        Natuurlijk kost het geld. Alles kost geld. Ook de Juliana Toren kost geld, evenals het Kristalbad, Het Loo en noem maar een zooi andere toeristische attracties op. Die heffen we om die reden toch ook niet op, of verwaarlozen we maar?

        Zoals Randy al terecht schets heeft Apeldoorn een serieus imago probleem wat op de lange termijn erg schadelijk is voor de inkomsten en de exploitatie van deze gemeente. In alle lijstjes van aantrekkelijkheid daalt Apeldoorn met rasse schreden. Zie het voorbeeld van Randy. Zo kwam daarbij ook laatst weer aan het licht dat de ondernemers in de Apeldoornse binnenstad een daling van meer dan 15% kent met betrekking tot bezoeken van buiten de plaats. Een zorgwekkende ontwikkeling.

        Je moet daarom het bevaarbaar maken van het kanaal zien in een veel groter plaatje dan het kanaal zelf met ‘wat roeibootjes’. Het kanaal zal een trekpleister worden voor dagjes maar ook weekendjes-mensen worden, die Apeldoorn met een plezierjacht (en dat zijn mensen die met plezier geld uitgeven) aandoen in een tocht van Zwolle naar Arnhem en vice versa. Maar ook door kijkers naar bootjes. Het geeft een niet in geld uit te drukken warme gezelligheid die o zo nodig is om mensen het gevoel te geven in een fijne stad te wonen of te zijn. Dat gevoel geeft vervolgens weer impuls aan het uitgeven van geld. En dat is nou net waar het om draait.

        Ik zie graag dat van alle kopjes koffie die in Nederland recreatief worden gekocht er de meeste aan ons kanaal worden verkocht. Ik zie graag dat iedere recreant die iets leuks wil gaan doen naar Apeldoorn komt om hier te vertoeven en te spenderen! Ik wil graag dat mensen in het westen denken: Weet je wat we doen? We gaan lekker naar Apeldoorn bootjes kijken! En even de stad in, want dat centrum is ook heel leuk! Ik wil dat een stelletje van amper 18 dat nadenkt over samenwonen na een omzwerving in Amsterdam, Utrecht of welke andere studentenstad dan ook, dat ze Apeldoorn kiezen om weer te gaan wonen! Dat is belangrijk namelijk, en dat mag best wat geld kosten.

        Natuurlijk moet de begroting in de gaten gehouden worden. En natuurlijk hebben we er in Apeldoorn een handje van om het weer veel te megalomaan aan te pakken waardoor het weer niet haalbaar is, of achteraf onbetaalbaar blijkt. Maar daar kunnen we toch op aandringen om dat te voorkomen?

        Ik vind het in ieder geval onzin om een lucratief, zinvol, strategisch interessant en breed inkomsten genererend plan op voorhand de grond in te boren op basis van louter kosten. Dat is kortzichtig, en daar heeft Apeldoorn al veel te lang last van.

        23-09-10
        10:54
  11. Maar ze komen wel ijsjes eten in Apeldoorn.

    HermanKloosterboer
    15-09-10
    16:21
  12. Dus een paar ijsjes zijn een complete verandering van de infrastructuur (kosten vele miljoenen) wel waard?

    Martin
    15-09-10
    17:01
  13. Het moet weer helemaal open gaan van Zwolle tot Dieren, met een paar jachthaven’s op het boerenland uitgraven en nieuwe woonwijken erom heen, dan is er ook weer werk genoeg voor de aannemer en andere.

    16-09-10
    17:29
  14. Laten we het “oude vak” weer in ere herstellen. Het kanaal ooit gegraven door de werklozen nu zoveel jaar later kunnen de huidige werklozen het weer uitbaggeren. De bruggen passen we zo aan dat er weer brugwachters komen waar, net zoals in Friesland, een euro deponeerd in een klomp aan touw. Wachttijden maken niet uit! Want met het huidige wegenstelsel en alle wegwerkzaamheden kun je beter naar Arnhem rijden als vanuit je eigen woonwijk naar het centrum van Apeldoorn. De vlonder bij de Welgelegenbrug halen we weg en maken we een stadsstrand, zoals in alle grote steden.

    Simon de Bruin
    17-09-10
    12:35
  15. Het Apeldoorns Kanaal moet weer gebruikt worden waar het voor gegraven is! Om op te varen!

    Waarom zijn die bruggen er niet meteen op aangepast in het begin?? Nu kost het alleen maar meer geld. Zeker weer bedacht door een ambtenaar.

    sjaak
    22-09-10
    12:38
  16. Ik zeg concluderend:

    óf dempen die sloot, of bevaarbaar maken. Een kanaal zonder functie is echt zonde.
    Zonde van het geld qua onderhoud, zonde van de ruimte, zonde van het omrijden, zonde van de discussie. De ambtena(a)r(en) die verantwoordelijk zijn geweest voor het onbevaarbaar maken destijd door bruggen door dammen te vervangen moeten ze achteraf de rekening voor gederfde inkomsten presenteren. Het is misschien wel het meest kortzichtigste besluit uit de Apeldoornse geschiedenis geweest. Laten we dat herstellen in een tijd waarin we om werkgelegenheid zitten te springen!

    23-09-10
    10:59
  17. Het Apeldoorns Kanaal

    Het Apeldoorns kanaal is rond 1830 aangelegd op initiatief van koning Willem I.
    Officieel werd het kanaal geopend op 13 april 1829 en had toen zo’n fl. 300.000 gekost, grotendeels gefinancierd door de koning Willem I.

    Ging het in eerste instantie om het traject Hattem-Apeldoorn, in 1858 werd besloten het kanaal door te trekken van Apeldoorn tot Dieren. De freules die op het landgoed Welgelegen woonden en dit landgoed hadden geërfd van Admiraal Kinsbergen, stonden niet toe dat het kanaal door hun landgoed gegraven zou worden. Door het tracé om het landgoed Welgelegen te kiezen, is ter hoogte van het centrum een markante S-bocht ontstaan. Waardoor het kanaal nu veel “charme” heeft gekregen.

    19e eeuws kanaal

    Het Apeldoorns Kanaal droeg in de tweede helft van de 19e eeuw flink bij aan de econo¬mische ontwikkeling van de stad. Langs het kanaal is een zone ontstaan met bedrijven die voor het transport gebruik maakten van het kanaal. Mede door de schaalvergroting van de Beurtvaart kwam na de Tweede Wereldoorlog snel de klad in deze functie. In 1973 werd het kanaal definitief voor scheep¬vaart gesloten.

    Het is een goed initiatief om het kanaal weer bevaarbaar te maken, maar er zijn veel obstakels om dit te realiseren, denk aan de vastliggende bruggen en de hoogte van die bruggen, de sluizen zijn bijna allemaal weer in oude staat gerestaureerd, maar daarmee is het kanaal nog niet bevaarbaar.

    Zou het een idee zijn om te “bestuderen” of we met een soort van “fluisterboot” het kanaal kunnen bevaren en bij de vaste bruggen een soort van “overstaphalte” te maken, waar aan de andere kant dan weer een “boot” klaar ligt?

    Om het kanaal wat levendiger te maken kunnen we alvast beginnen aan de Apeldoornse kant. De mogelijkheden zijn er nu, in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is opgenomen dat er plaats is voor 2 horecaboten en 3 woonboten.

    Noot: “In ons Verkiezingsprogramma 2010-2014 – Het Apeldoorns Kanaal moet een meer recreatieve functie krijgen, de introductie van een trekschuit zou uit Cultuurhistorisch en educatief perspectief een welkome aanvulling zijn”.

    Ik denk zelf aan b.v. een “Verhalenboot”, waarom een Verhalen boot? Vertellen is van alle tijden, het luisteren en vertellen zijn manieren om elkaar te ontmoeten, te leren kennen, Zwolle heeft een Verhalenboot. Zie www. De Verhalenboot.nl, en wat te denken aan een Pannenkoekenboot o.i.d.!

    Ook”de Stichting Apeldoorns kanaal” stelt zich ten doel om het Apeldoorns kanaal weer in zijn oude luister en historische functie te herstellen en weer bevaarbaar maken. Ook de kanaalgemeenten (Hattem, Heerde en Apeldoorn) kiezen voor het uiteindelijk bevaarbaar maken van het kanaal. Zie: http://www.apeldoornskanaal.com.

    Misschien een droom? Soms worden dromen realiteit!

    Miep van der Zee
    fractievertegenwoordiger ChristenUnie Apeldoorn

    Miep van der Zee ChristenUnie Apeldoorn
    23-09-10
    16:25

Schrijf een reactie