Paleis Het Loo heeft het zeventiende-eeuwse ‘Portret van Amalia van Solms en Charlotte de la Trémoïlle’ door Gerard van Honthorst gekocht. Het schilderij was decennialang onvindbaar, maar dook vorig jaar op bij kunsthandelaar Adam Williams op TEFAF Maastricht. Het dubbelportret door Van Honthorst is een waardevolle aanvulling op de collectie van Paleis Het Loo.
De aankoop werd mede mogelijk gemaakt dankzij belangrijke bijdragen van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar A.M. Roeters van Lennep Fonds en haar Beatrijs de Rooy Fonds), het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij, het P.I.A.M. Eijkman-de Nerée tot Babberich Fonds en de opbrengsten van vrijwilligers van Paleis Het Loo.
Gerard van Honthorst (1592-1656) bepaalde, als een van de belangrijkste hofschilders van zijn tijd, het ‘gezicht’ van het stadhouderlijke hof van Amalia van Solms en Frederik Hendrik van Oranje. Het doek uit 1633 is een allegorisch dubbelportret met Amalia als de Romeinse jachtgodin Diana en haar nicht Charlotte de la Trémoïlle als Ceres, godin van de vruchtbaarheid.
Over de kosten van het portret doet het Het Loo geen mededelingen. Kunstkenners schatten de waarde op een bedrag dat de 1 miljoen euro benadert.
Het dubbelportret krijgt op Paleis Het Loo een plaats in het belangrijkste vertrek van Mary II: haar bedkamer. In deze kamer werden gasten ontvangen, zoals dat ook in de audiëntiekamer van Mary II op Huis Honselaarsdijk gebeurde, waar het schilderij in de zeventiende eeuw hing. Dankzij dit schilderij krijgen bezoekers een indruk van de pracht en praal waarmee Amalia en Frederik Hendrik zichzelf lieten afbeelden en de waarde die het nageslacht hechtte aan portretten van voorouders.
Vermoedelijk ontving de hofschilder deze opdracht van Amalia zelf, of van Frederik Hendrik, bij het bezoek van Charlotte de la Trémoïlle aan het Haagse hof in 1632.
Rond 1795 verdween het uit de stadhouderlijke verzamelingen en raakte het lange tijd uit het oog, totdat het in 1951 werd geveild bij Christie’s Londen, om vervolgens in particulier bezit weer uit het zicht te verdwijnen. Vanaf 29 januari is dit werk, na ruim 380 jaar, voor iedereen te zien in de Bedkamer van Mary op Paleis Het Loo.
De redactie bestaat uit een eindredacteur, hoofdredacteur, fotografen en een aantal verslaggevers. Zij gaan geregeld op pad om verhalen te maken over onderwerpen die spelen in Apeldoorn. Dit kan bijvoorbeeld een nieuw restaurant zijn, werkzaamheden aan een straat of dingen waar Apeldoorners graag hun verhaal over kwijt willen.
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies
Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
REACTIES