Het Gelders Orkest walst Apeldoorn plat

Zondag 5 januari 2014

Door Rob Feber

Het Gelders Orkest

‘Walsen met Strauss’: een nieuwjaarsconcert op de zaterdagavond door het Gelders Orkest in de Koning Willem-Alexanderzaal in Schouwburg Orpheus.
Een glaasje bubbels bij binnenkomst. Mooi geklede mensen; velen met een kapsel dat al heel wat jaartjes grijs is.
Het decor achter het podium bestaat uit negen houten panelen die van onder af beschenen worden met rode, oranje en blauwe LED-lampen.
Als het licht in de zaal dimt, komt de toneelmeester het podium op. De zaal klapt, de orkestleden gaan staan en er wordt gelachen. De man heeft een paar seconden voor dirigent gespeeld. De losse toon van de avond is gezet.
Dan komt honorair gastdirigent Martin Sieghart achter de coulissen vandaan, gaat op de verhoging staan en het orkest begint de ouverture uit ‘Der Zigeunerbaron’ (Johann Strauss jr.) te spelen. Het begin is fragiel. De tempowisselingen later in het stuk verbreken die fragiliteit. Sieghart dirigeert zonder partituur, maar wél vanuit de stramme knieën. Na de “Explosionen Polka’ (die eindigt met een knal van een party popper die tientallen goudkleurige papiersnippers de lucht in slingert) en de vrolijke “Persischer Mars”, houdt de dirigent een praatje. Hij is buiten adem. Dirigeren is topsport, zeker op zijn leeftijd. “Strauss’ intimiteit is ongrijpbaar”, zegt hij. Dan haalt hij de Roemeense sopraan Cristina Pasaroiu op. Ze is gekleed in een nauwsluitende crèmekleurige avondjurk. Het publiek hangt aan haar felrood gekleurde lippen als ze “O habet Acht” (uit Der Zigeunerbaron) zingt. Ze heeft een pure sopraanstem en een niet overdreven expressie. Het nummer eindigt met een vlijmscherpe uithaal. Een man in het publiek gaat staan als hij voor haar applaudisseert. Cristina komt later in het programma nog een paar keer terug. Ze is de publiekslieveling.
Na de pauze -mét gratis écht lekkere oliebollen- worden onder andere gedeelten uit “Die Fledermaus” gespeeld. Bekende stukken voor het publiek. Af en toe waagt iemand het om zachtjes mee te klappen op het ritme.
De “Feuerfest Polka (Joseff Strauss) is de trigger voor velen om wat harder vrolijk mee te klappen. Ze steken de zaal aan. De percussionist doet zijn colbert uit, stroopt de mouwen van zijn overhemd op en weet met twee hamertjes flinke knallen te geven op twee aambeelden. Eén van de aambeelden is niet helemaal toonzuiver, maar doet aan de verdere precisie van het stuk niet af.
De gedrevenheid van de orkestleden en de verscheidenheid van de vertegenwoordigde nationaliteiten in het orkest, maken misschien wel dat Het Gelders Orkest hét visitekaartje voor heel orkest-minnend Nederland is.
Enige minpuntje is het iets te lage geluidniveau van de kopersectie deze avond; een andere opstelling had dit wellicht kunnen verhelpen.
Na de afsluitende nieuwjaarswens van Martin Sieghart, met ondersteuning in zeven verschillende talen geroepen door verschillende orkestleden, komt de onvermijdelijk toegift: De Radetzkymars.
Sieghart geniet zichtbaar en laat het staande publiek lekker op alle tellen meeklappen.
Voor wie het gemist heeft: In Arnhem, Doetinchem en Zutphen wordt de uitvoering volgende week nog gespeeld. Zie: www.HetGeldersOrkest.nl

ONDERWERPEN

Theater

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over apeldoorn cultuur

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?