Romanée tart de tijd met mensenhaar

Zondag 4 juni 2017

Door David Levie

Te midden van kunstenaars uit binnen- en buitenland is tijdens CODA Paper Art 2017 een levendige rol weggelegd voor het Datanaaiproject van Vienna Romanée. Ze werd in 1987 in Apeldoorn geboren, ging hier als Romanée Buddenböhmer naar de KSG aan de Molleruslaan en richtte haar vakkenpakket in om door te kunnen stromen naar de opleiding voor verloskundige. Nu is ze kunstenaar en woont ze in Leiden waar ze de kost verdient als docent aan het Stedelijk Gymnasium.

Of ze met haar Apeldoornse roots een streepje voor heeft gehad om te worden toegelaten tot de grootmeesters van de papierkunst blijft in nevelen gehuld. Haar Datanaaiproject is hoe dan ook van een ongekende originaliteit en meer dan de moeite waard. Het blijft niet bij een op zich statisch kunstwerk dat uit stroken krantenpapier bestaat met daarop de aan elkaar genaaide data en dagen van de week die ze uit kranten heeft geknipt. Daarover later meer. Eerst het werk met naald en draad. Die draden bestaan uit mensenhaar vanwege zowel de elasticiteit als de dunheid. Naaiwerk verricht ze op zogeheten verloren momentjes. In het openbaar vervoer (,,ik heb geen auto’’) bijvoorbeeld of als ze ergens moet wachten. De data en het haar bewaart ze in Tupperware-doosjes en jampotjes die ze altijd bij de hand heeft. Want ze moet er niet aan denken dat er tijd verloren gaat.
En dan zijn we aangeland bij een thema dat haar mateloos boeit. TIJD. Ze heeft er zelfs haar afstudeerproject aan de kunstacademie in Utrecht (HKU)aan gewijd. Want van die verloskunde is niets terechtgekomen. Simpelweg omdat ze tot twee keer toe werd uitgeloot en vervolgens haar hart volgde door zich in de schone kunsten te gaan verdiepen én zich als beeldend kunstenaar te manifesteren. Gediplomeerd en wel geeft ze inmiddels les in kunstgeschiedenis en creatieve vakken. Al heeft ze dat doceren wat teruggedraaid om zo meer TIJD aan haar grote liefde (kunstbeoefening) vrij te maken. Dat scheelt haar flink in de portemonnee want het onderwijs levert meer centen op dan het ongewisse bestaan van kunstenaar. ,,Maar ik ben er wel gelukkiger van geworden’’, erkent Vienna Romanée.

Apeldoorn

Terug nu naar Apeldoorn in het algemeen en CODA in het bijzonder. Vader, moeder, broer en een aantal vrienden zijn de Veluwe trouw gebleven en ook Romanée sluit een terugkeer op termijn niet uit. CODA is voor haar bekend terrein. De Papier Biënnale en CODA Paper Art, zeggen haar genoeg. Vandaar dat ze een jaar geleden een brief schreef (handgeschreven en voorzien van foto’s van haar werk) die ongetwijfeld indruk heeft gemaakt op directeur Carin Reinders van CODA. Het moge bekend zijn: wie in dit internationale gezelschap thuishoort moet wat in z’n mars hebben. Zo is er naast haar Datanaaiproject een papieren vingerafdruk (1:1) van de kunstenares te zien.
Dat is af. Klaar. Gereed. Maar hoe is anders dat naaiproject van krantenpapier. Kranten bestaan bij de gratie van actualiTEIT. TIJD dus, maar dan ietsje anders geschreven. Aangezien de TIJD voortschrijdt is zo’n werk nooit af. Om dat te onderstrepen en TIJD zichtbaar te maken is Romanée in totaal drie dagen aanwezig in juli, augustus en september om haar werk te actualiseren met strokenkrantenpapier en data die bezoekers haar kunnen aanreiken.
En dan is er nog wat. Wat ze maakt vergt veel TIJD. TIJD die haar doet nadenken over het bestaan en waarop ze grip probeert te krijgen. ,,Monnikenwerk’’, zegt ze zelf. In tegenstelling tot haar andere passie: atletiek. Niet meer op topniveau zoals in de dagen dat ze met haar estafetteploeg op de 4×400 meter naar de hoogste tree op het nationale erepodium snelde. Maar nog rap genoeg om bovengemiddeld snel te mogen worden genoemd. Een race tegen de klok. Een groter contrast met dat monnikenwerk is niet denkbaar.

Vrienden CODA

Een bijzondere vrouw, die Vienna Romanée, die op 5 juni de opening van CODA Paper Art bijwoont en op 7 juni samen met Carin Reinders (rondleiding) een bijeenkomst van de Vrienden van CODA opluistert. De aanvang is om 18 uur, de entree gratis.
Of ze dan TIJD heeft om wat te naaien met mensenhaar is nog onbekend. Ooit plukte ze haar (ex)vriend bijna letterlijk kaal, maar meestal heeft ze een fraaie vlecht bij zich die in een recent verleden nog aan een goede vriendin toebehoorde. Met dat overigens vrijwillig afgestane object kan ze nog jaren vooruit. En op de schaarse ogenblikken dat de vlecht thuis in het bakje van Tupperware ligt, biedt haar eigen hoofd soelaas. Haren genoeg.
TIJD komt ze echter tekort. Briefjes en schema’s moeten haar helpen in het gevecht tegen chaos en aanverwante wanorde. Een ongelijke strijd die ze hoe dan ook ooit verliest. Maar opgeven? Dat kent ze niet. Geen haar op heur hoofd die daaraan denkt.

CODA Paper Art 2017 is van 5 juni tot en met zondag 29 oktober te zien.
www.viennaromanee.wordpress.com

ANP Zakelijk, onderdeel van het Algemeen Nederlands Persbureau, maakte de onderstaande video, waarin Vienna Romanée aan het woord komt:

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over apeldoorn cultuur

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?