Gemeente Apeldoorn zegt vriendelijk nee tegen parkeerplan Bouwmeester

Woensdag 3 januari 2018

Door David Levie

De gemeente Apeldoorn ziet geen brood in het plan van evenementenorganisator Louis Bouwmeester om de komende jaren van de markt een parkeerplaats te maken voor touringcars.

Nu het hoofdgebouw van Paleis Het Loo drie jaar wegens ingrijpende restauratiewerkzaamheden niet toegankelijk is voor bezoekers leek het Bouwmeester een goed idee om bus-ondernemers te interesseren voor een dagje Apeldoorn: stallen en tuinen van Het Loo in combinatie met binnenstadbezoek met gids. Door een beperkt deel van het marktplein gratis als parkeerplaats aan te bieden zou Apeldoorn binnen het zicht van touroperators blijven. Ondernemers in hartje stad zouden er wat aan kunnen verdienen.

Dat feest gaat niet door. De gemeente heeft daarvoor een aantal redenen. Zo is de markt al op vrijdagen bezet vanwege het plaatsen kramen voor de zaterdagmarkt. Ook als evenemententerrein kan de markt niet zo in het ‘warme’ seizoen maar voor bussen worden vrijgemaakt. Net zo min is de maandag marktdag geschikt voor parkeren.

De gemeente komt met alternatieven. ,,Wat wel mogelijk is, en wat nu ook al gebeurt, is dat touringcars mensen bij de halte Marktplein afzetten en weer oppikken, en in de tussentijd gratis parkeren bij Omnisport waar voldoende ruimte is. Het is dus in de praktijk al wel mogelijk om de binnenstad te bezoeken met een touringcar vol toeristen. Bovendien is het ook mogelijk om mensen bij het stationsplein af te zetten. Hier is ruimte voor bussen om mensen af te zetten (tegenover de fietsenstalling). Vanuit het stationsgebouw is het mogelijk om een stadswandeling met een gids te starten. En weet dat de VisitVeluwe Express ook in het hoogseizoen rijdt tussen de vakantieparken in Hoenderloo, de Cantharel, de binnenstad en Paleis Het Loo, Apenheul en Julianatoren”, luidt het antwoord van de gemeente bij monde van Tom Brands (Economische Zaken) aan Bouwmeester.

Naast de afwijzing, die door Bouwmeester gelaten aanvaart, wordt erdoor Brands ook naar de toekomst verwezen. De aanpak van de binnenstad speelt in die toekomstplannen een grote rol. ,,Daarnaast zijn marketingorganisaties Apeldoorn Marketing en VisitVeluwe volop bezig om Apeldoorn en de Veluwe op een positieve manier in binnen- en buitenland te promoten. Kortom, er gebeuren heel veel dingen om Apeldoorn mooier en aantrekkelijker te maken voor bewoner en bezoeker en die worden ook in de etalage gezet.”

,,Jammer”, zegt Bouwmeester. ,,Ik stel me altijd constructief op. En ik heb nog wel meer ideeën.”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!