Jonge Vluchters niet voor niets gevlucht?

Maandag 2 april 2012

Door Nataliefde

Renée Krijgsman & Randy Gasper

6senses, het gratis ‘reüniefestival’ bedoelt om jonge ex-Apeldoorners weer naar de onze stad te krijgen, is maar deels geslaagd. Dit zegt Freek Kamminga, woordvoerder van Stichting Jonge Vlucht, die het festival heeft medegeorganiseerd. Het festival, dat afgelopen zaterdag in de Staart in de Apenheul werd gehouden, trok maar zo’n honderd bezoekers. Kamminga is daar teleurgesteld over. “We hadden gehoopt op minstens het dubbele”. Hij snapt niet zo goed waar de oorzaak ligt voor de lage opkomst.

4500 uitnodigingen
“De gemeente heeft in december vorig jaar 4500 uitnodigingen verstuurd naar mensen die onder de doelgroep – breed genomen twintig- tot veertigjarige Apeldoorners die elders wonen – vallen. Daarnaast hielden we actief alle social media – Facebook, LinkedIn, Twitter – bij. 75 mensen gaven uiteindelijk via Facebook aan dat ze zaterdag zouden komen. Daarvan kwamen er helaas maar 25”, aldus Kamminga. Bovendien is van de beoogde doelgroep ook weinig volk op komen dagen. “Ik vermoed dat ongeveer de helft van het aantal bezoekers echt onder de doelgroep viel en de andere helft gewoon in Apeldoorn woont en toevallig in de buurt was”.

“Sorry, ik moet boodschappen doen”
“Misschien waren de verwachtingen te hoog, maar er zijn toch echt zo’n 10.000 jonge mensen die tussen 1995 en 2000 zijn afgestudeerd in een andere stad en er zijn blijven hangen. Tja, het was zaterdag, misschien lieten veel mensen zaken als boodschappen doen voorgaan. Bovendien waren er veel andere evenementen in Apeldoorn waaruit men kon kiezen. De mensen die er waren, waren in ieder geval wel enthousiast.”

“Behoefte naar jong”
“Het is een makkelijke conclusie om te zeggen dat ‘men er niet voor gaat’. Ik denk dat wij, of eigenlijk de Juniorkamer, het festival nog wel een keer gaat organiseren. De behoefte naar jonge hoger opgeleiden in Apeldoorn blijft. Neem bijvoorbeeld het bedrijf Hollander Techniek. Dat maakte van de gelegenheid gebruik om techneuten op te roepen. Of de grote vraag naar ICT’ers. Bedrijven als Centraal Beheer en de Belastingdienst hebben ze hard nodig”.

“Stad is veranderd”
“Het probleem is dat Apeldoorn niet meer is zoals het tien, vijftien jaar geleden was, maar dat velen het niet weten. Er is nu zoveel verbeterd ten opzichte van toen. Ik kan het weten, ben zelf geboren en getogen Apeldoorner. Er zijn veel voorzieningen bijgekomen, bijvoorbeeld Omnisport. Dit wilden we de festivalgangers middels dit evenement meegeven.”

Ap(eldoorn)p
Om de moderne oud-inwoners van Apeldoorn handvatten te geven, is tijdens 6senses de smartphone-applicatie ‘BTTR’ (‘Back To The Roots’) gelanceerd. Bezoekers konden met hun telefoon een QR-code scannen die op de ruggen van T-shirts van de zogenoemde ‘Smartphone Crew’ stonden om de app te activeren. Op BTTR staat uitgebreide info over de drie hoofdpijlers ‘wonen’, ‘werken’ en ‘leven’ in het “rustige, mooie Apeldoorn midden in het groen”, zoals Kamminga de stad noemt. “Dankzij de app kun je niet meer suggereren dat er niks te doen is in Apeldoorn.”

Wat denk jij? Is dit festival een geslaagde poging Apeldoorn weer aantrekkelijk te maken voor Jonge Vluchters? Wat kan er misschien beter qua organisatie? Of heb je een veel beter idee? Spuien kan hieronder!

ONDERWERPEN

Festival

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over apeldoorn ondernemen

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?