Harry potter and the Deathly Hallows part 1 Review (xbox360)

Dinsdag 1 februari 2011

Door firstgame

Het is bekend dat games die gebaseerd zijn op films nou niet echt baanbrekend zijn in de kwaliteit, ze moeten vaak rond dezelfde tijd als de film uit komen en het budget voor de game ligt meestal vrij laag. Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen en persoonlijk had ik gehoopt dat het nieuwe deel van Harry Potter misschien een verandering zou zijn. Waarom? Omdat de laatste twee delen lieten zien dat er wel degelijk een leuke Harry Potter game gemaakt kon worden en er zat een stijgende lijn in qua kwaliteit. Nu is de vraag of het nieuwe deel de stijgende lijn blijft volgen, het antwoord is NEE.

Het verhaal volgt natuurlijk dezelfde lijn als de film en je zal regelmatig dezelfde locaties betreden die je ook in de film terug ziet. Het grootste probleem is echter dat het verhaal dramatisch slecht vertaald is in de game. De overgangen van de ene scene naar de andere zijn vaak verwarrend, abrupt en tenenkrommend. Wanneer je de film gezien hebt kun je de scenes met elkaar in verbinding brengen maar er is totaal geen moeite gedaan om het verhaal interessant te vertellen. Een groot gedeelte van de originele cast vertolkt zijn/haar karakter in de game, al lijkt het zo nu en dan net alsof het vluchtig is gedaan maar doordat je de bekende stemmen terug hoort zorgt het er wel voor dat de karakters wat realistischer op het beeld verschijnen.

Visueel gezien ziet de game er leuk uit, het is niet baanbrekend maar het ziet er goed genoeg uit. De karakters zijn één van de pluspunten of visueel gebied, ze zijn namelijk tot het detail nagemaakt en komen erg realistisch over. Maar nu komen de minpunten en dat zijn er aardig wat. De omgevingen zijn saai, leeg en ongeïnspireerd. Het lijkt erop alsof de makers hier weinig werk in hebben gestoken, vooral de vormgeving van het stadsgebied aan het begin van de game is echt om te janken. De spreuken zijn zeer matig vormgeven, wat natuurlijk heel erg slecht is aangezien het hele vechtsysteem hier omdraait.

Het vechtsysteem is voor mij de het grootste irritatiepunt, je kan het namelijk net zo goed een First Person Schooter noemen want zo komt het over. Je kan namelijk dekking zoeken achter bepaalde voorwerpen in de omgeving en vanuit daar met je toverstok naar de vijand ‘schieten’. Het coversysteem is een drama want ik heb het vaak meegemaakt dat je ergens achterblijft haken of dat je een rare animatie te zien krijgt wanneer je de schuilplek wil verlaten. De spreuken zijn onder verdeeld in een draaiwiel waaruit je de spreuken kan kiezen. Elke spreuk heeft zijn eigen vaardigheid, maar ze voelen allemaal aan als hetzelfde. De manier waarop de spreuken worden afgevuurd doen me sterk denken aan een machinegeweer die afgeschoten wordt.

Harry Potter and the Deathly Hallows part 1 is een dramatisch slechte game die je binnen drie a vier uur hebt uitgespeeld. Het is niets meer dan een filmgame die ontworpen is om nog meer geld in het laatje te brengen, het verhaal wordt dramatisch verteld, visueel gezien is ie matig en de gameplay is niets meer dan saai. Ik raad je sterk af om deze te halen zolang hij nog voor de volle prijs in de winkel ligt, wacht maar tot hij voor een tientje in de budgetbakken ligt dan is hij misschien nog wel te pruimen.

geschreven door: Danny van Eck

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox