Inspirerende bijeenkomst Social Media Club Apeldoorn

Dinsdag 9 april 2013

Door Joke de Wolde

Ik mocht gisteravond aanwezig zijn bij een bijeenkomst van de Social Media Club Apeldoorn (@smc055). Een keer per maand organiseren Bert Anvelink en Rene Schipper deze bijeenkomsten op de maandagavond. Inschrijving gaat via de website, de datum wordt via de social media verspreid, op de bewuste dag zijn er twee tijdstipppen waarop je je kunt inschrijven. Daarbij hanteert de organisatie het principe: vol is vol. En vol was het!

Gisteravond was het thema Social Media en Retail. Twee superinteressante sprekers belichtten dit thema vanuit hun eigen perspectief. De eerste spreekster was Nanette Booij van @zaligzoet. Nanette vertelde hoe zij in 2009, toen twitter nog niet zo’n hype was, twittervrouw van het jaar werd, dankzij een #dtv (durf te vragen) op twitter een boek uit bracht en wat voor impact dat in de overige media bleek te hebben op haar en haar business. Nanette besloot dat ze dicht bij zichzelf wilde blijven, haar authenticiteit wilde bewaren, wilde blijven geloven in zichzelf en haar uitingen. Als Apeldoorns voorbeeld noemde zij daarbij Astrid Vosselman van Brasserie Martin’s, die gelooft in haar gezelligheid, de gezelligheid van Martin’s, dat van haar staf en dat consequent blijft twitteren, waardoor #lekkergezellig in Apeldoorn een begrip is geworden.

Ook de tweede spreker, Alwin Snippe van wehkamp.nl, benadrukte dat authenticiteit in de social media van groot belang is. Draag uit wat je wil zijn, en doe dat in alle media op dezelfde manier. Spreek jezelf niet tegen op diverse media. Dat het social mediabeleid bij een groot bedrijf als wehkamp.nl wel een andere benadering heeft dan dat van een zzp’er, mag duidelijk zijn. Het beheren, vullen van social media, is tegenwoordig een business op zich.

Wat beide sprekers duidelijk naar voren brachten, is dat ook in het gebruiken van social media, het van groot belang is, dat je vanuit je hart spreekt. Dat je bij jezelf nagaat waarom je doet wat je doet en hoe je dat wil uitdragen. Een hele grote don’t is het niet-reageren op reacties. Blijf interactief, reageer.

Twee heel verschillende verhalen. Uiteindelijk met bijna dezelfde boodschap. Er werd heel wat getwitterd tijdens de bijeenkomst, goede ideeën ontstonden tussen deelnemers onderling.

Ik hoop de volgende keer er weer bij te kunnen zijn. Het gebruik van social media is in je promotie niet meer weg te denken namelijk. Iedereen kan zijn voordeel doen bij deze bijeenkomsten.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over apeldoorn stad

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?