Portal 2 Review (PC, Xbox 360, PS3)

Dinsdag 26 april 2011

Door firstgame

‘Oh, it’s you! It has been a long time. How have you been? I’ve been really busy being dead! You know, after you murdered me! Ok, we both have said a lot of things that you are going to regret but i think that we can put our differences behind us, for science, you MONSTER!’ Ja GLaDOS de boosaardige A.I is terug in Portal 2 en ze neemt het je niet in dank af wat je met haar hebt gedaan in het eerste deel. De allereerste Portal was een game die heel goed in elkaar zat op puzzelgebied. Met je Portal Gun moest je de meest onmogelijke puzzels oplossen, daarnaast werd er soms een snelle reactievermogen van je verwacht. Portal was natuurlijk niet perfect want het verhaal was flinterdun en de speelduur zeer kort. Nu is eindelijk Portal 2 uitgekomen en die is op heel veel vlakken flink wat bijgeschaafd!

Je speelt net zoals in het vorige deel met Chell, een vrouw die voor de tweede keer ontwaakt uit een hele lange slaap. Aan het einde van het eerste deel was Chell ontsnapt maar werd door een robot weer naar binnen gesleept. Je wordt ontwaakt door Wheatley, een klunzig robot die een flink brits accent heeft. Hij helpt jou uit de kamer te ontsnappen en bied vervolgens zijn hulp aan om samen uit Aperture Laboratories te ontsnappen. Maar wanneer jullie langs de uitgeschakelde GLaDOS komen en hij een uitweg probeert te vinden activeert hij per ongeluk de kwaadaardige A.I. GLaDOS is het niet vergeten wat je haar geflikt hebt maar ze is maar al te blij dat ze weer met je kan gaan testen.

Portal 2 heeft dezelfde charmes als het vorige deel maar heeft heel wat verbeteringen. Het verhaal is iets dieper dan het vorige deel, zo krijg je iets meer achtergrond informatie over Aperture Laboratories via opgenomen berichten van eigenaar Cave Johnson. Maar de hilarische conversaties tussen GLaDOS en Wheatley, de sadistische opmerkingen van GLaDOS en de geweldige uitspraken van Wheatley maken de game al een geweldige ervaring. De stemacteurs hebben heel goed hun best gedaan bij het vertolken van deze karakters want er zulle zeker momenten komen dat er een flinke glimlach op je gezicht verschijnt! De game speelt ook ontzettend goed! De puzzels zijn weer ontzettend uitdagend en nieuwe puzzelelementen zoals gels en zwaartekrachtvelden maken de uitdagingen alleen maar interessanter en pittiger! Er zullen genoeg momenten zijn dat je even vast zit in de game omdat je echt geen idee hebt hoe de puzzel opgelost moet worden, maar uiteindelijk kom je eruit!

Visueel gezien is Portal 2 wel goed, het is zeker geen uitblinker maar het heeft zijn eigen unieke stijltje die ik zeker kan waarderen. Ik verbaas me trouwens nog steeds wat ze uit de Source Engine kunnen halen, aangezien de engine voor het eerst bij Half-Life 2 gebruikt is! Maar Portal 2 kent ook een hele leuke nieuwe toevoeging, namelijk co-op. Je speelt samen met een vriend of een onbekende online met de robtos ATLAS en P-body die voor GLaDOS heel wat af mogen testen. Het verhaal van de singleplayer en co-op hebben dus weinig met elkaar te maken, je volgt dus een andere verhaallijn bij de co-op. Het is heel goed uitgewerkt en werkt online erg goed. Je kan via voicechat met elkaar praten of via markers aan je partner doorgeven waar hij een portal moet plaatsen of naar toe moet gaan. Timing is cruciaal in de co-op en je moet erg goed met elkaar samen werken om de puzzels te voltooien, wat natuurlijk lastig kan zijn wanneer je met een twaalfjarige speelt.

Portal 2 is een heerlijke game met een flinke dosis sarcastische, sadistische en droge humor! De game is qua singleplayer langer dan het origineel maar naar mijn gevoel nog wel kort en de co-op is een leuke toevoeging die je zeker een tijdje zoet weet te houden. Valve heeft zeker iets moois weten te maken van Portal 2 en het einde is weer net zo absurd en klassiek als het eerste deel! Laat Portal 3 maar komen!

Geschreven door Danny van Eck

Meer lezen over stad