Social Media Club

Dinsdag 11 februari 2014

Door Frank Morhee

Maandagavond 17 februari  is het tijd voor een nieuwe bijeenkomst van de social media club Apeldoorn. Voor deze editie komt DitZo naar Apeldoorn. Voordat ik daarover meer vertel, wil ik eerst de vorige editie bespreken.

KNSB
Afgelopen editie was de Koninklijke Nederlandse schaatsbond (KNSB) aanwezig in het ACEC gebouw in Apeldoorn. De KNSB kwam vertellen over hun social media strategie op weg naar Sotsji hiervoor waren Marketing manager Mascha van Werven en communitymanagers Jurjen de Lange en Bart Bronstring aanwezig.

De titel van de campagne  was: ‘het binden en boeien’ van de schaatsfan. De Ksnb doet dit door unieke content aan te bieden aan de schaatsfan. Via verschillende social media platforms wordt er een emotionele verbinding (engagement) gecreëerd met de schaatsfan. Belangrijke tip van de communitymanagers was dat je pas kunt meepraten met de fans als je voldoende hebt geluisterd.

Twitterkanalen
De knsb maakt gebruik van twee twitterkanalen namelijk. Schaatsennl en schaatsennl_nws. Het laatste kanaal gebruikt men om schaatsnieuws te verzenden. Op het andere kanaal gaat men de conversatie aan met de schaatsfans.

Online en offline
Om de schaatsfan optimaal te bedienen moet men zowel online als offline aanwezig zijn. De Knsb geeft hier invulling aan door het inzetten van een schaatsbus. Deze bus rijdt door Nederland met daarin schaatsfans die worden meegenomen naar schaatsevenementen. Tijdens deze evenementen wordt twitter gemonitord door de communitymanagers. De schaatsfans waarmee zij in gesprek raken op twitter en tevens aanwezig zijn bij het evenement worden opgezocht in het stadium en daarmee wordt een offline gesprek aangegaan. Op die manier zorgen ze voor engagement met de fans.

De knsb heeft ook winacties voor zijn fans. Zo biedt zij fans de mogelijkheid om unieke plekken binnen Thialf te bezichtigen of een rondje te rijden op een Zamboni (dweilmachine). Met dit soort acties wil de Knsb de fans net dat beetje extra geven.

Ditzo
Aanstaande maandag komt Etcetera vertellen over hun Ditzo social media campagne. Je hebt er ongetwijfeld van gehoord zo niet kijk dan even naar deze video.  Met deze campagne doneerde Ditzo 1 miljoen euro aan professor Rene Bernards voor zijn onderzoek naar kanker.

Naast de social media afdeling van Etcetera komt ook Neil van der Veer een presentatie houden. Deze presentatie zal gaan over de laatste trends op het gebied van social media en social business.

Slot
Ik ben inmiddels twee keer aanwezig geweest bij een bijeenkomst van de social media club. Beide keren heb ik veel geleerd over social media en hoe ik social media effectief kan gebruiken. Toch opmerkelijk dat ik in twee avond Social media club meer heb geleerd dan één blok social media op de Han. (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Mede daarom vind ik de social media club Apeldoorn een verrijking voor Apeldoorn. Wat vind jij?

De video is gemaakt door de mannen van Wijzijwolf.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!