Waarom de Gemeente Apeldoorn een Kwalitatief Uitermate Teleurstellend bedrijf is!

Woensdag 5 juni 2013

Door Niels Damstra

Niels Damstra

Het zal je maar gebeuren. Een automobilist zet zijn bolide in zijn achteruit en rijdt je hele voorbumper aan gort. Dit gebeurde mij een week geleden. Tijd voor de garage dus.

Ik heb mijn auto laten repareren bij #sluikreclame# Autoschadebedrijf Pouw. Bij dit geweldige autoschadebedrijf uit Apeldoorn krijg je een nette leenauto tijdens de reparatie, betaald door de geweldige verzekeraar Centraal Beheer Achmea, welke trouwens ook de reparatie van mijn auto tot op de laatste cent heeft betaald. #eindesluikreclame#. Geen probleem voor zover, immers: problemen beginnen pas als je naar niet commerciële instellingen gaat met je issues…. het gemeentehuis van de Gemeente Apeldoorn.

Ik woon in het centrum van de stad en mag in mijn straat uitsluitend parkeren met een parkeervergunning. Op zo’n vergunning staat een kenteken. Hier vormt zich het probleem. Het kenteken van mijn leenbolide correspondeerde namelijk niet met het kenteken op mijn parkeervergunning. Het is een publiek geheim dat de buitengewoon opsporingsambtenaren van de Gemeente Apeldoorn uiterst bedreven zijn in het uitschrijven van boetes (ik schreef al eerder over deze dienaren der wet), dus het leek mij verstandig om een parkeervergunning aan te vragen voor mijn leenkarretje. ’s ochtends rond 10 uur ging ik naar de parkeerbalie van de Gemeente Apeldoorn. Na slechts 40 minuten wachten kon ik terecht bij de, speciaal hiervoor ingerichte, parkeerbalie. Lastig… lastig… lastig… Een vergunning verstrekken voor een paar dagen kan natuurlijk niet bij de Gemeente Apeldoorn, dit kan alleen voor een hele maand. Kosten: een ruime 60 euro. Dit terwijl een gewone parkeervergunning 54 euro en 84 eurocentjes per half jaar kost.
Ik kon wel mijn vergunning van mijn eigen auto inleveren en laten omzetten in een nieuwe halfjaar-vergunning voor mijn leenauto. Dit kostte mij dan maar 6,50. Dit houdt dan wel in dat ik de vergunning weer moest laten veranderen als ik mijn eigen auto weer terug had.

Dit was vandaag het geval. Om zo’n 15.00 deze middag werd ik gebeld door het schadebedrijf. Mijn auto kon weer worden opgehaald, wat ik meteen heb gedaan. #sluikreclame# Man man man, wat had Autoschadebedrijf Pouw mijn auto netjes gerepareerd. #einde sluikreclame#. Ik meteen naar het gemeentehuis, om voor 17.00 uur nog mijn vergunning te kunnen veranderen, immers: parkeren zonder vergunning mag niet en zal direct worden afgestraft met een boete van zo’n 80 euro’s.

Hier begint de ellende. Bij de ingang staat een elektronische zuil, waar je kunt aangeven met welke reden je het Gemeentehuis vereerd met een bezoekje. Vervolgens krijg je een volgnummer, waarna je met geluk zo’n half uur later wordt opgeroepen om je dienst bij de gemeente te kunnen afnemen. Normaliter kun je kiezen uit zo’n 400 opties, daarom staat er altijd een hele rij voor dat apparaat, vandaag echter niet. Je kon vandaag kiezen uit ‘Afspraak’ en ‘Afhalen van reeds aangevraagde produkten’. Da’s niet handig, dus ik liep naar de balie.

Een NIET vriendelijke vrouw met beugel stond mij ’te woord’. Ik moest een afspraak maken, punt… En dat kon niet bij haar… zoek het uit. Via mijn mobieltje bezocht ik de site van de Gemeente Apeldoorn, waar inderdaad een optie staat om een afspraak te maken. Maar niet vandaag….. overmorgen.
Da’s niet handig, dus ik storm naar balie 14, de parkeerbalie.

Een, dit keer wel vriendelijke, mevrouw stond mij te woord. Althans… Ik begon tegen haar te praten. De mevrouw gaf mij aan niets voor mij te kunnen doen, omdat ze niet open zijn. Erg vreemd, immers: ik praat met haar dus ze zit gewoon op haar plek. Ik leg uit dat ik een parkeervergunning nodig heb, ik deze niet in de ochtend heb kunnen aanvragen (want toen wist ik nog niet dat mijn auto in de middag klaar zou zijn) en ik het een vreemde situatie vindt dat ik een dergelijk vereist document niet gewoon kan afhalen in de middag. Ik zag dat mevrouw het wilde oplossen en zocht een soort bevestiging bij haar collega die naast haar zat. Ze zei ‘Bob?’ (volgens een boze communicatiemevrouw van de Gemeente Apeldoorn heette hij helemaal geen Bob, dus het had ook Jan, Kees of Piet kunnen zijn). Deze meneer, die duidelijk te weinig beweegt, zei vervolgens met een stem alsof hij de hele dag crack heeft gerookt: ,,Dat is dan jammer meneer, het is een politiek besluit dat wij geen vergunningen mogen verlenen in de middag als je geen afspraak hebt. Zo is het en niet anders, je moet morgen terugkomen”.

Helaas voor deze meneer ben ik te narcistisch om mij hiermee te laten wegsturen. Ik heb beide personen tot in de detail uitgelegd wat ik vind van ambtelijke logheid, klantvriendelijkheid bij publieke instellingen, vergunningen, BOA’s, etc. etc. en sloot af met de vermelding dat de BOA die mij een parkeerboete zal geven voor de rest van zijn loopbaan hinderlijk door mij gevolgd zou worden.
Mijn frustratie sloop langzaam bij de, wel vriendelijke, mevrouw naar binnen en ze ging even een minuut of 10 overleggen achter de schermen. Nadat ze terug kwam, in zijn geheel dus zo’n 25 minuten verder, hielp ze mij netjes aan mijn nieuwe vergunning. In de hele tijd had ze mij al 40 vergunningen kunnen geven, maar dat terzijde. Ik denk dat ze hiermee toch op zijn minst een ambtsmisdrijf heeft gepleegd, maar ze heeft me geholpen en daar gaat het om.

Hoe kan het zo zijn dat een publieke instelling op deze manier met haar burgers omgaat. Ik vind het belachelijk. De politicus die hier iets aan doet krijgt van mij een lunch bij één van die hippe tentjes waar Apeldoorn Direct mee volstaat #lekkergezellig. Ja, dat is omkoping, so what! Sue me! Wat een klotebedrijf die Gemeente. Maar een tip voor andere gedupeerden is: wees volhardend, dat helpt!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!