Discussie: heeft cultuur bestaansrecht in Apeldoorn?

Vrijdag 14 oktober 2011

Door Redactie

Deze week konden we in de lokale krant lezen dat de politiek zich meer zou moeten bemoeien met de gang van zaken bij Orpheus. Er is immers weer € 900.000,- ingepompt (dat is bijna een miljoen euro van úw belastinggeld) en dus leek het hen verstandig beleidsmatig mee te denken.

Als zo’n artikel bij ons op de redactietafel verschijnt en het onder ogen komt van Apeldoornse ondernemers die aangeschoven zijn, vloeit er uit het niets een discussie. Zo rijzen er meteen vragen bij de ondernemers waarom Orpheus zoveel geld krijgt, terwijl andere bedrijven met evenzo goede intenties, gekoppeld aan enorme risico’s niets krijgen en als resultaat van de crisis zelfs omvallen. Hoe eerlijk is het om iets te ondersteunen dat financieel geen draagvlak heeft? En waar bemoeit een gemeente zich mee die de kas helemaal leeg heeft gegooid?

Omdat er niet in de reële cijfers en beleidsplannen van Orpheus kan worden gekeken, blijft er echter nog ruimte voor enige nuance. Er volgen echter wel wat essentiële vragen: is er in Apeldoorn wel markt voor Orpheus? Zijn we als Apeldoorn niet té ambitieus m.b.t. cultuur (Apeldoorn wil op gebied van cultuur een plaats in de landelijke top 5 verwerven)? Moeten schouwburgen, kleine theaters en podia binnen de regio niet veel meer als regio opereren in plaats van overal dezelfde lokale optredens? Waarom betaalt iemand € 100,- voor de toppers en rijdt hij daarvoor in jubelstemming naar de Amsterdam Arena?

Mensen uit de cultuursector schreeuwen natuurlijk moord en brand. Zijn we aan culturele stoelpoten aan het zagen? Nee, natuurlijk niet. Maar logisch nadenken over hoe we geld uitgeven, doen we in het dagelijks leven ook. Bovendien gaat het om ons aller eigen belastingcenten. Goede investeringen doen we vaak in goede dingen, diensten en producten. Dus dat er kritische vragen aan tafel worden gesteld, is dan ook niet geheel onterecht.

Maar wie roept denkt ook in oplossingen. Het woord dat steeds aan de redactietafel terugkwam was: samenwerking. Meer binding in de regio, programma’s beter afstemmen, vervoer beter afstemmen, combi-kaarten introduceren, op lokaal gebied alle podia meer laten samenwerken en door één commercieel directeur laten beheren. Er moet kritisch gekeken worden naar de vraag van de markt, naar de behoefte van de gasten. Iedere ondernemer is het er over eens dat we cultuur niet op hoeven te geven. Cultuur is en blijft immers een belangrijk goed voor het welzijn van de mens, een binden factor van de samenleving. Er moet alleen meer gedacht worden als ondernemer. Gelukkig lopen er daar al een paar van rond in Apeldoorn.

So…. what’s next?

 

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over cultuur

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?