In gesprek met kunstenaars: Bas Fontein

Vrijdag 21 augustus 2020

Door Amrutha Mol

Zoals je de afgelopen weken al kon lezen gaan we deze zomer in gesprek met verschillende Apeldoornse kunstenaars. We krijgen een ‘kijkje in de keuken’. Want wanneer is een werk echt een kunstwerk? En hoe wordt iemand nou eigenlijk kunstenaar? Deze keer in de serie: conceptueel kunstenaar Bas Fontein. Bij het maken van zijn kunst is hij veel bezig met het verwerken van teksten. Vaak gebeurt dit op kleine paneeltjes die vormgegeven worden als nepboeken. We spraken Bas over zijn werkprocessen en kunstenaarschap.

Hoe zou je jezelf omschrijven als kunstenaar?

“Ik maak conceptuele kunst, gebaseerd op teksten. Daarnaast ben ik uitgever van kunstboeken en ben ik veel bezig met tekst en fotografie. Ik werk vanuit een idee, het idee moet prikkelen, op die manier kan ik iets maken. Ik kijk hierbij wel veel naar de vorm en het materiaal.”

Wat voor genre kunst maak je?

“Ik werk met paradoxen, boeken en tekst maar ook met fotografie. Ik ben bekend bij andere kunstenaars en bereik daarnaast nog een wat breder publiek.”

Waar let je op bij het maken van kunst?

“Het idee moet aantrekkelijk zijn en meteen aanspreken. Daarnaast moet het visueel aantrekkelijk zijn en het moet er een beetje gelikt uitzien. Het moet er een beetje uitspringen.”

Zijn er do’s en dont’s bij het maken van expositiewerk?

“Er is geen verschil tussen eigen werk en expositiewerk. Ik vind het juist interessant om de regels niet te volgen bij het maken van expositiewerk. Het mooie van kunst is, dat niks moet en alles mag. Met regels is de essentie van kunst niet begrepen. De algemene regels gelden nooit 100%.”

Wanneer is het werk echt af?

“Een werk is pas echt af op het moment dat het minder word als je er iets aan toevoegt.”

Hoe zal de toekomst voor Apeldoornse kunst er uitzien?

“In Apeldoorn heb je veel vrijheid, maar een klein publiek. Ik kijk bij het maken van kunst wel breder dan Apeldoorn alleen. Het fijne aan Apeldoorn is, dat het erg divers is en dat kunstenaars onderling elkaar helpen. Het is een kleine stad, maar het heeft een goed klimaat en iedereen staat open voor samenwerking. Ik hoop wel dat er meer nieuwe kunstenaars naar Apeldoorn komen en dat de gemeente de kunstenaars wat meer gaat steunen.”

Waarom ben je kunstenaar geworden?

“Ik wist al vrij snel dat dat mijn roeping was. Het is soms best wel zwaar en eenzaam om kunstenaar te zijn. Soms moet je op en houtje bijten. Maar ik ben 100% kunstenaar, zeker in mijn professionele tijd. Het is een bewuste keuze om kunstenaar te zijn, ik ben kunstenaar en handel er naar. Als dat het geval is, dan weet je dat het je roeping is.”

Wat zijn je drijfveren om te blijven creëren?

“Nieuwe ideeën, verschillende teksten, materialen, teksten, mijn nieuwsgierigheid en het blijven proberen van nieuwe dingen. Ik ben niet heel snel tevreden, maar dat is ook mijn drijfveer om te blijven creëren.”

Wat is je inspiratie om werk te blijven maken?

“De sociale positie van de kunstenaar. Daarnaast vind ik het ook interessant om nieuwe dingen te blijven ontdekken en haal ik inspiratie uit het dagelijks leven. Eigenlijk haal ik inspiratie uit dingen die voor anderen waardeloos zijn. Muziek, beelden enzovoort, geen mainstream shit.”

Wie zijn mensen die jouw creativiteit voeden?

“De mensen om mij heen voeden mijn creativiteit. Maar ook mensen zoals John Baldessari, A.L. Snijders en David Keith Lynch.”

Wanneer is kunst echt kunst?

“Kunst is echt kunst als een bepaalde groep mensen dat bepaalt. Maar de kijker bepaalt ook wanneer iets kunst is en de kunstenaar ook. Dus het is een beetje 50/50. Aan de ene kant bepaalt de kunstenaar wanneer iets kunst is en aan de andere kant bepaalt de kijker wanneer iets kunst is. Het is een spel tussen kijker en maker.”

Wat vind je bijzonder aan deze expositie?

“Het geeft een mooi overzicht van de kunst in Oost Nederland. Het heeft geen vast genre en het is alles door elkaar. Maar dat is ook wel weer heel interessant en inspirerend.”

Waarom wilde je graag meedoen met deze expositie?

“Het leek mij heel leuk om nieuw werk te laten zien.”

Moet er meer aandacht komen voor de kunst in Oost Nederland?

“Ja, er moet meer aandacht komen voor de kunst in heel Nederland. Kunst moet meer waardering krijgen. Er is in Nederland te weinig waardering voor kunst, omdat kunst een ondergeschoven kindje is.”

Voor welke onderdelen mag er meer aandacht komen?

“Voor alle onderdelen. Er moet geen onderscheid zijn. Maar als ik dan toch moest kiezen, dan zou het zijn voor kunstboeken en boeken gemaakt door bekende kunstenaars.”

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over cultuur

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?