Veel roze en nog meer in knappe show van Alex Klaasen

Donderdag 30 januari 2020

Door David Levie

Persfoto Orpheus

De mooiste scène is meteen de meest verstilde. Alex Klaasen leest een brief voor die zijn vader hem mede namens zijn moeder schreef kort nadat hij uit de kast was gekomen. Een herderlijk schrijven aan een kwetsbare jongeman die inmiddels zo’n 25 jaar ouder is en zich mag rekenen tot de crème de la crème van het de nationale showbizz. ‘Showponies 2′ luidt de titel van de show waarmee de maker en bedenker van het bonte geheel een lans breekt voor homo-acceptatie zonder andere (seksuele) minderheden, waaronder dikke mensen en personen met een andere sociaal-culturele achtergronden te vergeten.

De meest hilarische scène speelt zich af aan het eind van een lange avond die voorbij vliegt. Een persiflage op Bollywood met heel veel Nederlandse woorden. Zang, dans, kleding, decor, perfectie van de bovenste plank en hartstikke origineel. Allemaal superlatieven die horen bij het werk dat Alex Klaasen en de zijnen (hij steunt op een hecht team mede-tekstschrijvers en een choreograaf) afleveren. Bovendien laat Klaasen zich inspireren door zijn voorgangers met André van Duin als meest recente. Toon Hermans’ ‘Notte Belle Margarinitta’ krijgt van Klaasen jaren na dato een Indiase jas aangemeten en Sonneveld’s Catootje is ineens weer springlevend, zij het in een wat andere, uiteraard eigentijdse vorm. De bijendans over hommelhaat doet er overigens nauwelijks voor onder. Hulde.

‘Showponies 2’ borduurt voort op de soortgelijke en bijna gelijkwaardige show die van het getal 1 was voorzien. Alex Klaasen was nog niet klaar met het thema. In de kast waaruit hij kroop bleek nog een kast te staan. Zijn coming out was nog niet afgerond. Die eerste openbare bekentenis over zijn seksuele geaardheid was zwaar geweest, de tweede moest een feestje worden. Al stelt Klaasen zich op het einde van de avond de vraag of het wel daadwerkelijk een feestje is geweest.

Actueel thema

Voor het publiek – en daar doe je het als showman uiteindelijk voor – wel. Voor alle homo’s, hetero’s en aanverwante minderheden en zielsgenoten, ze kunnen er niet genoeg van krijgen. Geen wonder, want zoals Klaasen loopt er geen tweede rond in de Lage Landen. Het gaat me te ver om nogmaals de loftrompet te steken over zijn vakmanschap en hoge hoed vol onvolprezen talenten. Het is mooi dat hij zich weet te omringen met vakmensen die op het podium schitteren naast de man voor wie het publiek een kaartje koopt. Een avondje Klaasen betekent een nieuwerwetse revue vol sketches en dansjes. Een revue die in dienst staat van een actueel thema. Met heel veel flauwekul, glitters, toeters, bellen en grappen, maar met een bloedserieuze ondertoon.

,,Omdat het moet”, volgens Klaasen die ongetwijfeld een rol speelt in de homo-emancipatie en -acceptatie. Je hoeft maar naar een willekeurige voetbalwedstrijd te gaan of te kijken en je weet wat er in deze maatschappij loos is. Dat je wellicht tegen windmolens vecht, neem je als kunstenaar op de koop toe, maar dat houdt niet in dat je in het theater of waar dan ook moet zwijgen.

Laatste Avondmaal

Er is nog veel werk te doen, al zijn er resultaten geboekt. Alex Klaasen kan in dit land immers zonder problemen zijn komische licht laten schijnen over het Laatste Avondmaal. Compleet met vloeken en een Jezus die met Judas ook andere dingen doet dan discussiëren over het Koninkrijk Gods. Wij weten dat het satire is. Maar o wee als deze Alex Jezus had vervangen door die andere profeet die 600 jaar na Golgotha furore zou maken op het Arabisch schiereiland en wat later ver darbuiten. Dan zouden Orpheus en ieder ander theater de deuren voorlopig kunnen sluiten. Vrijheid kent ook voor kunstenaars zijn beperkingen.

Ook ondergetekende behoort tot degenen die gisteravond in een bomvol Orpheus hebben genoten. Mocht er echter een Showponies 3 komen, dan hoeven de paradepaardjes van mij niet opnieuw van roze hoefijzers te worden voorzien. Ik ben benieuwd welke andere thema’s Alex Klaasen in al zijn veelzijdigheid uit die hoge hoed weet te toveren. Pas dan kan hij wat mij betreft met vergulde letters worden bijgeschreven in het kleurrijke Grootboek der Podiumkunsten van dit kleine land.

Showponies 2, woensdag 29 januari in een uitverkochte Hanoszaal van Orpheus.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over cultuur

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!