De mooiste etalage staat aan de Asselsestraat

Vrijdag 22 december 2017

Door Daniel van Harmelen

Apeldoorn heeft gekozen: De mooiste etalage staat aan de Asselsestraat. Skolekids gaat ervandoor met de eerste plek. Een overdonderde Leja van Roode van Skolekids nam de prijs in ontvangst van economie-wethouder Mark Sandmann. Tweede werd Het Stijlparadijs aan de Beekstraat, derde is De Eeuwige Lente aan de stationsstraat.

De etalageverkiezing is uitgeschreven door Apeldoorn Direct in samenwerking met CentrumManagement. Apeldoorners konden stemmen op hun favoriete etalage. Het was nek aan nek, met op de eerste plek Skolekids met 21% van de stemmen. Nummer twee, Het Stijlparadijs, kreeg 15% van de stemmen, nummer drie 13%.

,,Als ik ’s avonds langs Skolekids rij word ik altijd blij” is één van de reacties op de etalage van de kinderwinkel. En zo zijn er vele. Het verbaast Leja wel. ,,Dit had ik echt niet verwacht.” De concurrentie loog er niet om: Met vijftien winkels waarop te stemmen viel was het spannend wie de eerste mocht worden. ,,En dat waren ook niet de minste winkels in Apeldoorn,” benadrukt wethouder Sandmann.

Skolekids richt zich op alles dat Scandinavisch is, met een bijzondere focus op lego en legokleding. Leja begon ooit met een webshop, maar die liep wat uit de hand. ,,Ik kon de spullen niet meer kwijt en moest gaan betalen voor een opslag. Toen besloot ik om een winkel te beginnen. “ De winkel bestaat inmiddels anderhalf jaar.

Webwinkels

Juist etalages zijn een geducht wapen tegen de steeds populairdere webwinkels, vindt Mark Sandmann, maar ook met een mooie etalage is dat zo simpel nog niet. De uitdaging aangaan met grote webshops zoals Wehkamp is eigenlijk niet te doen, weet Leja. ,,Gratis verzenden wordt bijvoorbeeld al lastig, terwijl al die grote winkels daar geen moeite mee hebben.” De fysieke winkel was volgens Leja een logische volgende stap. ,,Maar niet iedereen weet dat ik hier zit, en reclame is niet altijd even makkelijk. Ik moet het hebben van een gunfactor.”

Maar is de digitale wereld dan een vijand? Niet per se, weet de nummer twee van de etalageverkiezing Stijlparadijs. Eigenares Jill Beking is eveneens verbaasd over haar tweede plek. ,,Ik dacht echt dat De Eeuwige Lente mij wel zou inhalen!” Volgens Jill, die ook een webshop beheert naast haar winkel, is haar tweede plek te danken aan haar Instagram. Met 11.000 volgers op Instagram en 2.000 op Facebook weet zij waar haar klanten zitten, en dat helpt enorm. Facebook is inmiddels ,,voor een wat ouder publiek”, terwijl Instagram booming is.

Bloemetje uit eigen doos

Zowel Leja als Jill kregen een bosje bloemen, maar nummer drie een bosje bloemen geven is wat raar. Zijn winkel is tot het plafond volgebouwd met bloemen.  Onderweg van winnaar naar winnaar duikt de wethouder nog even een wijnzaak in om een flesje te kopen. Met een fles onder de arm gaat het feestcomité vervolgens richting bloemenzaak De Eeuwige Lente. Daar ligt eigenaar Chris Derksen nog even bij te komen van de bloemenveiling die ochtend. De winkel is vol in bedrijf, met de kerst en Serious Request voor de deur is het nu topdrukte.

,,Super, enorm bedankt!” Zegt een nog wat slaperige Chris Derksen. ,,Sta ik zo goed op de foto? Haha.” Dat hij geen bloemen krijgt verbaast hem niet. ,,Ik hou wel van wijn!” Even naar buiten lopen voor de foto, handen schudden, en een welgemeende gefeliciteerd en succes van wethouder Mark Sandmann, en hij vertrekt weer de winkel in. Aan het werk.

ONDERWERPEN

Etalageverkiezing

Meer lezen over cultuur

REACTIES