Young Composers zoekt Apeldoornse nachtbrakers

Woensdag 20 februari 2019

Door David Levie

Vernieuwing en de ereprijs, het orkest voor actuele muziek horen bij elkaar. Om een kwart eeuw Young Composers Meeting (YCM) extra luister bij te zetten hebben artistiek leider Wim Boerman en de zijnen drie avondconcerten van een uur geïntroduceerd die om 22 uur beginnen. ,,We zijn op zoek naar nachtbrakers’’, zegt Boerman die 40 jaar geleden de ereprijs oprichtte. En dan is er nog een kroonjaar te vermelden. Componist en de godfather van YCM Louis Andriessen wordt 80 jaar. Genoeg redenen voor de organisatie om stevig aan de bel te trekken en de drie jubilea uitbundig in CODA en Gigant te vieren. Met hedendaagse muziek uiteraard.

Traditiegetrouw heeft de organisatie zestien jonge componisten uitgenodigd. In Apeldoorn krijgen ze de  kans om voor een ensemble te componeren. Ter plekke wordt hun muziek uitgevoerd. Drie van hen krijgen als onderscheiding een muzikale opdracht mee. Hoewel er in Apeldoorn nog te veel mensen rondlopen die nog nooit van de ereprijs en de Young Composers Meeting hebben gehoord, geniet de jaarlijkse nieuwe muziekmanifestatie wereldfaam. Uit alle hoeken van de aardbol vliegen of rijden ze naar Apeldoorn toe. Van de Verenigde Staten tot Litouwen, van Australië tot Noorwegen. Dit jaar maakt ook een componist uit Indonesië op de Veluwe zijn opwachting. Met dank aan het inmiddels wereldwijde, fijnmazige netwerk van Boerman&co.

En dan te bedenken dat het nationale ensemble dat in ACEC resideert vier jaar lang voor zijn voortbestaan heeft moest vrezen. De subsidiekraan werd in 2013 stevig aangedraaid en menig orkest waaronder dat van wijlen Willem Beuker overleefde de culturele slachting niet. Een paar jaar na dato is het aantal ensembles dat zich in dit land met actuele muziek bezighoudt op de vingers van 1 lamme hand te tellen. Met de ereprijs gaat het weer crescendo. En bij Wim Boerman is niets van een mineurstemming te merken. Vorig jaar nog kreeg hij in Den Haag de Theo Bruins Prijs uitgereikt vanwege zijn verdiensten met de ereprijs voor muziekeducatie en talentenontwikkeling.  ,,Met niet aflatende inzet heeft hij een groot publiek in Nederland en daarbuiten weten te winnen voor nieuwe gecomponeerde muziek, maar ook generaties scholieren geleerd hoe belangrijk het is dat je jezelf in muziek kunt uitdrukken’’ luidde het juryrapport.

Op het stadhuis onderkennen ze het belang van de aanwezigheid van de ereprijs in de stad. Die erkenning is er ook van  onder meer het Frank van de Wal Fonds uit Apeldoorn en de provincie Gelderland waardoor orkest en de Young Composers Meeting weer wat ruimer kunnen ademhalen. Met dank ook aan de musici van de ereprijs die in tijden van zwaar weer zeer hun veerkracht en loyaliteit hebben bewezen. Van verloop is nauwelijks sprake.

Risico’s

Het moet gezegd: de ereprijs is er niet voor een groot publiek. Nieuwe muziek is niet altijd even toegankelijk. Laat staan in Apeldoorn dat nagenoeg niet geplaagd wordt door inwoners die voor de troepen vooruit lopen.  Een concert van de ereprijs in een uitverkochte Hanoszaal is een utopie. ,,Moderne muziek is niet iets waar Apeldoorn continu van wakker zal liggen’’, zegt Wim Boerman met gevoel voor understatement. ,,Maar wij liggen daar wel wakker van. Vandaar die zoektocht naar nachtbrakers. We willen in dit jubileumjaar wat nieuws brengen. Dat daaraan risico’s kleven weet ik ook wel.  Maar als je niet doet of niets probeert, gebeurt er ook niets.’’

Zo beseft Boerman ook dat de ondergang van soortgelijke orkesten ook voordelen heeft gebracht. Nog maar een handjevol orkesten nieuwe muziek vist in een vijver die wat beter is gevuld. ,,En de atmosfeer is ook wat veranderd’’, aldus de bevlogen maestro. ,,Neurologen wijzen ons met enige regelmaat op het feit dat muziek gezond is voor de mens. En we krijgen door dat acteurs, zangers. dansers en musici keihard voor hun brood hebben gewerkt en dat die boterham niet rijk is belegd.’’

Ploeteren dus, al is het niet meer steevast roeien tegen de stroom in. Maar liefst 120 aanvragen kreeg de organisatie van YCM te verwerken. Ook deze keer is de kwaliteit hoog. De ware liefhebber kan uren achtereen van muziek genieten en arbeid in dienst van de muziek met eigen ogen aanschouwen. De dagelijkse repetities zijn gratis en een concertkaartje,  kost een tientje. En dan nog  dat late uur van aanvang. Wim Boerman glimlacht. ,,Het moet niet gekker worden.’’

Young Composers Meeting is van 25 februari tot en met 1 maart. Komende zondag (24 feb) is het openingsconcert in CODA met medewerking van leden van het Gelders Orkest en de ereprijs.

Meer informatie ( waaronder concert-tijden en openbare repetities) is te vinden op de site www.ereprijs.nl

De nachtconcerten zijn op maandag 25, dinsdag 26 en woensdag 27 februari en beginnen allemaal om 22.00 uur

ONDERWERPEN

Muziek

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over cultuur

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?