Anderhalve-meter Apeldoorn: Een hele volle agenda
Door Redactie
In onze serie ‘Anderhalve-meter Apeldoorn’ gaat Apeldoorn Direct, op gepaste afstand, op bezoek bij ondernemers die vol goede moed de toekomst tegemoet gaan. Dit keer zitten we bij Chris Dullers in de stoel. De eigenaar van Dullers Kappers (her)ontdekt in deze tijden de waarde van zijn eigen vak.
Spiegelsnoeien
In andere tijden was een afspraak noodzakelijk om door Chris Dullers onder handen genomen te worden — ‘graag door Chris zelf,’ hoorden ze regelmatig aan de telefoon bij Dullers Kappers. Echter, in een filmpje dat ze, midden in de lockdown, op hun sociale media gedeeld hebben kan Chris gewoon gaan zitten, de tondeuse in eigen hand, om aan de slag te gaan. De ondertitel leest: ,,Chris knipt zichzelf, durf jij het aan?”
Voor de vierde generatie Dullers die met de schaar is opgegroeid lijkt ook het knippen van eigen coupe geen enkel obstakel op te leveren en met bijna roekeloze nonchalance gaat Chris de overtollige lokken te lijf. Zou deze kapper in hart en nieren daadwerkelijk geoefend zijn in dit ‘spiegelsnoeien’, of stond de vakman simpelweg op springen om zijn handen weer in iemands haar te krijgen, zelfs zijn eigen?
700 telefoontjes
,,Ik ben zo blij dat we weer aan de slag mogen”, vertelt Chris enthousiast. Het is maandag 11 mei, 6 weken na zijn knipbeurt van eigen hand en kapperszaken door heel Nederland mogen weer open. Chris is niet de enige die blij is. Hoewel op de 11de, bijvoorbeeld, ook scholen weer (aangepast) open gingen, lijkt iedereen collectief in extase dat kappers onze kruinen weer onder handen mogen nemen. Sociale media stroomt vol met stralende selfies, op de achtergrond steevast een gemaskerde figuur met schaar of tondeuse in de aanslag. Ook Chris zal zo menig Instagram Story sieren: ,,Toen woensdag bleek dat we weer open mochten kregen we binnen een paar dagen 700 telefoontjes.”
,,Mensen hebben gewoon behoefte om weer in contact te komen. Dat noemen ze ook wel ‘huidhonger’, het verlangen even aangeraakt te worden. Juist in deze tijd hebben we allemaal een knuffel van onze beste vriend of vriendin nodig, maar dat kan even niet. Dat mensen nu weer naar de kapper mogen is daarom ook echt reden voor feest.”
,,En ik snap dat. Je kan je niet voorstellen hoe blij ik ben dat ik samen met mijn team weer aan de slag mag. Want het was wel even zwaar, in het begin.” Toen de coronacrisis net uitbrak en mensen nog onzeker waren wat het allemaal zou gaan betekenen was het een uitdaging voor het team van Dullers om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen: ,,Moet je sluiten, blijf je open. We hebben heel veel gepraat en uiteindelijk samen stappen gezet.”
Een positieve benadering
Alle kappers moesten dicht, maar dat betekende voor Chris niet dat hij bij de pakken neer ging zitten. ,,Ik heb in het begin wel even tijd genomen om het te laten bezinken, hoor. Maar daarna hebben we als team gedaan wat we konden.” Dat betekende dat Dullers Kappers online haarproducten verkocht, maar ook nam het team de tijd om te ontdekken wat sociale media nog meer kon zijn dan een plek voor leuke plaatjes. ,,Ineens waren we aan het vloggen”, vertelt Chris. Teamleden Carolien, Inge en Cynthia kropen voor de camera en toonden hoe je en grove krul maakt, 5 soorten vlechten maakt en welke knijp- en kneedtechnieken de lockdownlokken van je zoontje weer onder controle krijgen.
Hoewel het team de schouders eronder zetten waren het voor Chris, als ondernemer, onzekere tijden: ,,Iedereen met een eigen zaak zal in die eerste weken wel even in een dipje terecht zijn gekomen, maar gelukkig wist ik het om te buigen naar energie om de zaak positief te benaderen.” Die energie kreeg Chris niet weer aan het knippen, maar gaf hem wel de drive om meters te maken voor een side-project: zijn eigen haarproductlijn Christopher. ,,Gelukkig bleven alle bedrijven waar ik mee samenwerk voor die lijn in productie, dus dat gaf me volop mogelijkheid om door te zetten.”
Totdat de kogel door de kerk was, natuurlijk. Woensdag 6 mei werd duidelijk dat kapperszaken weer open mochten en alle zeilen moesten worden bijgezet om knippen op anderhalve meter mogelijk te maken. Minder dan een week later deed Chris om 09.00 de deur open voor de eerste rits klanten die via telefoon, WhatsApp, rooksignalen, duivenpost of telepathie een plek had weten te bemachtigen. ,,Het was even heel hard werken, maar wat waren we blij dat we weer aan de slag mochten.”
Nieuwe zaak, andere tijden
,,We hebben de zaak flink om moeten gooien. Overal zit nu minstens anderhalve-meter of een afscheiding tussen, we werken met een protocol, hebben geen speelhoek meer om ruimte te maken en we doen ook even niet meer aan een leestafel. Alles om de kans op besmetting te verminderen.” Naast alle praktische aanpassingen om mensen veilig te kunnen knippen heeft de zaak ook een nieuw likje verf gekregen: ,,Ja, gaaf hè!” straalt Chris.
,,De dames lokten me laatste met één of ander smoesjes naar de zaak en daar stonden ze met z’n allen, de verf nog aan hun vingers. Ze wilden me verrassen, dat is toch geweldig? Wat een topteam.” De nieuwe tint, een rustgevende roze pasteltint, gebruikte Dullers al langere tijd op sociale media. Die kanalen zijn sinds een week overigens een genot om te volgen door hun aanstekelijke enthousiasme. Zo verscheen er op 7 mei alleen een plaatje met slingers, groot het woord ‘OPEN’ en daarbij de tekst: ,,Meer woorden hebben we niet nodig.”
De overweldigende reacties op het weer opengaan zijn voor Chris als ondernemer rustgevend, ,,de zorgen die ik had verminderden toen ik zag hoeveel mensen ons steunen, echt geweldig,” maar het baart hem ook zorgen: ,,Het laat zien hoeveel behoefte mensen hebben aan contact met elkaar — een knuffel, een hand, dat is zo belangrijk. En economisch kan de komende tijd voor veel mensen zwaar worden.”
Nieuw perspectief
,,Daarom hebben we positieve energie nodig, met zijn allen en voor elkaar. Daar willen we bij Dullers in uitblinken. Wij zijn geen kapper waar je even in de stoel ploft en binnen 10 minuten weer weg bent. Wij doen dit werk voor onze klanten en we willen er voor ze zijn, daarom ben ik tijdens de lockdown ook zelf bestellingen gaan rondbrengen en maakten we op recept kleurspoelingen.”
Mensen méér geven dan puur een nieuw kapsel zit Chris in zijn DNA. Na zijn overgrootvader, opa (,,Hij was héél groot in het wereldje”) en vader is het aan Chris om te laten zien dat Dullers Kappers met een ander bijltje hakt, of… met een ander schaartje knipt, zo je wil. ,,Toen we om ons heen zagen dat sommige kapsalons de prijs omhoog gooiden gingen we daar niet in mee, dat voelde niet goed. Natuurlijk, de zaak moet blijven draaien, maar wij hebben er voor gekozen om langer open te gaan zodat we toch dezelfde capaciteit kunnen halen nu we minder stoelen hebben. Zo kunnen we er voor al onze klanten zijn, dat past beter bij ons.”
De nieuwe anderhalve-meter samenleving zet voor veel mensen het leven in een nieuw perspectief, maar toont ook vooral wat er écht belangrijk is om gelukkig te zijn: ,,Dat zit in het contact dat je hebt met anderen. Het contact dat we nu bij Dullers weer kunnen hebben met onze klanten — dat iemand weer in de stoel kan plaatsnemen en corona even kan vergeten. Gewoon zij, ik en de schaar.”
,,Dat mensen anders weggaan dan ze binnenkomen na een bezoek hier ben ik me al jaren bewust, maar in de afgelopen week zie je dat nog veel sterker. Deze tijd heeft sommige mensen hard geraakt, maar als ze bij me in de stoel zitten is dat er even niet. Ze doen nog net geen vreugdedansje als ze binnenkomen.”
Die zware tijden vallen naar de vloer, als geknipte haren. Ze worden opgeveegd, weggedaan en alles wat er overblijft is het nieuwe kapsel dat je bekijkt in de spiegel, daar bij Dullers. Achter je staat Chris, of Carolien, Inge, Cynthia — de gemaskerde kappers. Hun gezicht misschien verborgen, maar weet dat het een glimlach is die schuilgaat. Ze mogen weer.
REACTIES