Apeldoornse hotels bereiden zich voor op heropening

Donderdag 14 mei 2020

Door Marieke Nuijten

Even onthaasten op de Veluwe. Fietsen door de Apeldoornse bossen, neerstrijken op een Apeldoorns terras of een bezoekje aan één van Apeldoorns beroemde toeristische trekpleisters. Vraag aan de gemiddelde Nederlander wat zijn lievelingsvakantie provincie in eigen land is en hij antwoord met: ‘De Veluwe’. In 2019 was onze streek goed voor maar liefst 1,7 miljoen boekingen. Een stijging van 16,3% ten opzichte van het jaar ervoor. Met die aantallen in het achterhoofd keek de toeristische sector in Apeldoorn uit naar het seizoen 2020. Tot daar ineens een ongenode gast aan de deur klopte en incheckte onder de naam: ‘Corona’. Voor de sector een enorme strop. Apeldoorn Direct is benieuwd hoe het gaat met de Apeldoornse hotels. Welke (soms moeilijke) keuzes hebben zij afgelopen weken moeten maken? En hoe bereiden zij zich voor op opening in combinatie met de 1,5 meter maatschappij? We legden hiervoor contact met Frans van de Laak van Bilderberg Hotel De Keizerskroon en Mirjam Bosch van Van Der Valk Hotel Apeldoorn – de Cantharel.

Hebben jullie deuren dicht gezeten de afgelopen periode?

Frans: ,,Ja, ook wij hebben noodgedwongen de deuren gesloten, omdat er geen gastaanbod meer was.”
Mirjam: ,,Wij hebben op zondag 15 maart op advies van het RIVM de deuren tijdelijk gesloten van alle restaurants en hotelfaciliteiten. Een week later hebben wij ook de hotelkamers en zalen gesloten vanwege de prioriteit voor de gezondheid van onze collega’s en gasten.”

Hoe had jullie bezetting er normaal gesproken uitgezien?

Frans: ,,Normaliter is Q2 ons topkwartaal, zeker dit jaar met betrekking tot de geplande festiviteiten van 75 jaar bevrijding. De bezetting is normaliter hoger dan 80% in deze periode.”
Mirjam: ,,Het voorjaar is altijd een populaire periode voor veel gasten om de Veluwe te bezoeken, dus deze maanden hebben wij helaas gemist. Maar wij bereiden ons nu voor op een mooie zomer.”

Wat hebben jullie aan alternatieve werkzaamheden gedaan in deze tijd?

Frans: ,,Wij hebben met het gehele team alle kamers, zalen en alle andere publieke en niet publieke ruimtes een dieptereiniging gegeven en alle groenvoorzieningen gesnoeid rondom het hotel en op de parking.”
Mirjam: ,,Achter de schermen hebben wij de afgelopen weken hard gewerkt aan onderhouds- en schoonmaakwerkzaamheden, herinrichten en onderhoud van de groentetuin en het terrein rondom het hotel, waardoor alle ruimtes en spic en span bij staan. Vlak voor Pasen is bovendien ook de renovatie van 30 hotelkamers afgerond waardoor alle hotelkamers nu in een warme Veluwse stijl zijn ingericht.”

Welke creatieve manieren hebben jullie gevonden?

Mirjam: ,,Kort na de sluiting van de restaurants hebben wij een drive-thru op onze parkeerplaats ingericht waar gasten langs de voormalige SRV-wagen kunnen rijden om een divers assortiment van gerechten af te halen. Veilig vanuit de auto zijn dagelijks tussen 12.00 tot 20.00 uur gekoelde Valk Vers maaltijden, warme Cantharel maaltijden en een nieuw burger to go menu te bestellen. Voor de burgers werken wij samen met Slagerij Ter Weele uit Oene! Daarnaast hebben wij voor de Pasen en Moederdag een ontbijt/brunch box samengesteld met onze vaste leveranciers en heeft ons restaurant Huisje James een 3-gangen menu voor thuis samengesteld. Op deze manier konden wij op deze feestdagen toch nog bij onze gasten thuis zijn en ze verwennen met de kwaliteit die ze van ons gewend zijn.”

Wat voor effect heeft de crisis op jullie bedrijf?

Frans: ,,Momenteel bereiden we ons voor op de nieuwe economie en een mogelijke opening vanaf 1 juni.”
Mirjam: ,,Het was allereerst een enorme schok om het hotel te moeten sluiten, iets wat in 48 jaar nog niet eerder heeft plaats hoeven vinden. Als snel zijn we overgeschakeld in een modus waarin we alle gasten en medewerkers hebben geïnformeerd over de situatie. Samen met alle medewerkers hebben we gekeken naar de mogelijkheden qua werk in het hotel en op afstand thuis. Deze crisis vraagt om flexibiliteit en creativiteit en dat is iets waar wij dagelijks hard aan werken in de voorbereiding op de opening.”

Welke beslissingen hebben jullie zoal moeten nemen?

Frans: ,,Uiteraard hebben ook wij gebruik gemaakt van de NOW regeling. Ook hebben we afspraken gemaakt met onze leveranciers en uitstel aangevraagd met betrekking tot belastingbetalingen.”
Mirjam: ,,De afgelopen weken is aaneenschakeling van beslissingen naar aanleiding van de richtlijnen van het RIVM en de persconferenties als het gaat over sluiting/heropening van het hotel en restaurants, de keuze voor inrichting en assortiment van de drive-thru, kluslijsten samenstellen voor onderhoud en zorgen voor een goede communicatie richting alle collega’s.”

Hoe maak je dergelijke beslissingen?

Frans: ,,De loonbetaling voor onze medewerkers staat, naast de gezondheid, voorop.”
Mirjam: ,,Vanaf 15 maart is er een crisisteam samengesteld die de eerste berichtgevingen vanuit de overheid vertaald naar beleid voor het hotel. Daarna worden met alle afdelingshoofden de situaties per afdeling besproken en uitgewerkt zodat iedereen op de hoogte is en dit goed kan doorgeven aan alle teams.”

Wanneer gaan jullie deuren weer open?

Frans: ,,Afhankelijk van de vraag hopen we op 1 juni weer open te gaan.”
Mirjam: ,,Vanaf woensdag 20 mei openen wij het hotel en de restaurants uitsluitend voor hotelgasten. Vanwege de richtlijnen van het RIVM is alle ruimte nodig om onze hotelgasten op een veilige manier te ontvangen en daarom ontvangen wij tot 1 juli helaas dus nog geen gasten van buitenaf. De aankomende weken werken wij verder aan de situatie en mogelijkheden voor de periode vanaf 1 juli.”

Op welke manier gaan jullie invulling geven aan de 1,5 meter samenleving?

Frans: ,,De invulling van de 1,5 meter economie gaan we zorgvuldig doen. Momenteel werken we (Bilderberg / Event Hotels Nederland) aan een document dat ons gaat helpen zorgvuldig en veilig open te gaan. Dat lijkt ons de enige manier.”
Mirjam: ,,Naast alle hygiëne- en schoonmaakprotocollen zijn al onze ruimtes heringericht waardoor wij nu verspreid over meer locaties onze gasten kunnen ontvangen. Daarnaast plaatsen wij op diverse locaties tijdelijke luifels om zo extra ruimte te creëren om de afstand te waarborgen. Onze hotelgasten ontvangen voor aankomst onze richtlijnen die ook ter plekke ook goed zichtbaar zijn om door iedereen na te leven.”

Wat verwacht of hoop je voor de toekomst?

Frans: ,,Ik hou de hoop dat we deze zomerperiode nog wel boekingen gaan krijgen; veel mensen kunnen niet op vakantie naar het buitenland en de rust, ruimte, natuur en frisse lucht zijn nu lijkt me aantrekkelijker dan het bezoeken van Amsterdam of andere drukke plaatsen.”

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over vrouwen in de horeca

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?