Apeldoornse middenstanders ontroerd, strijdvaardig en bezorgd

Vrijdag 3 april 2020

Door Marianne Zegwaard-Waanders

Marjolein en Chris Derksen van bloembinderij De Eeuwige Lente zijn af en toe zo ontroerd door de steun van de Apeldoornse en niet-Apeldoornse consumenten dat ze de tranen in de ogen hebben. Want de effecten van de coronacrisis treft vele ondernemers zal zeker de ondernemers in het MKB raken. Wat de gevolgen zijn, is nog niet te overzien. Vele ondernemers hebben de deuren gesloten en passen alternatieven toe. We spreken verder nog met Rita Kruijsbergen, storemanager van Zilch Apeldoorn en Pim Mulder, eigenaar van 100%Voetbal Apeldoorn die de deuren van hun winkel geopend houden. Ze vertellen over de redenen hiervoor, de mogelijkheden en eventuele alternatieven.

Wat betekent de huidige situatie voor jullie?

Bij Rita gaat het over flexibiliteit: ,,Ja, dat moeten we zijn en erop moeten vertrouwen dat onze klanten ons blijven opzoeken. Het is natuurlijk zuur net nu de volledige zomercollectie binnen is er maar weinig bezoekers komen. Wij maken ons toch ernstig zorgen over hoe we hier uit gaan komen.”

Pim: ,,Het is een situatie die voor veel mensen niet leuk is. Mensen zitten vast aan huis en alle gewoontes zijn ineens niet meer gewoon. Voor ons is deze situatie erg vervelend. We zaten in een goede fase. Nu glijdt het onder onze voeten vandaan, maar we kunnen er niets aan doen, het is overmacht.”

Marjolein: Het was schrikken, de impact van de maatregelen. Wij leveren veel onder andere aan scholen, horeca, evenementen en het regende annuleringen. Na een week herstelde dat en kwamen bestellingen binnen via al onze andere verkoopkanalen. Het zijn vooral de particulieren die bloemen bestellen en willen laten bezorgen, bijvoorbeeld om mensen een hart onder de riem te steken. In de winkel is het rustig. Toch blijven we open, we zijn er toch aan het werk.”

“We brengen alle kleding die gepast is naar de stomerij.

Jullie zijn gewoon open. Hoe regel je dat?

Dit is de flexibiliteit waar Rita het over had: ,,We hebben inderdaad aanpassingen doorgevoerd waarbij de richtlijnen van het RIVM leidend zijn. Verder stomen we zelf alle kleding die gepast is in de winkel. En de winkel runnen we alleen met verkoopsters die fit zijn en hebben de openingstijden verkort. Dat is na te lezen op onze website. Ons toegangsbeleid houdt verder in dat er niet meer dan drie klanten tegelijk in de winkel zijn.”

Bij 100%Voetbal is open blijven geen keuze: ,,Het is niet makkelijk nu om open te blijven. Maar dit is geen keuze, maar een kwestie van moeten. Om alle kosten te kunnen dekken is dat een noodzaak. Elke euro is er één op dit moment. We vragen wel wat van onze jongens, sommigen vinden het eng, omdat familie misschien in een risicogroep valt. Daar proberen we zoveel mogelijk rekening mee te houden. We doen alles veilig en volgens de voorschriften, dat snap je.”

Ook bij De Eeuwige Lente zijn de voorgeschreven maatregelen doorgevoerd. Chris: ,,Wij zijn dus gewoon geopend, omdat we omdat we in de winkel ook onze bestellingen maken. Gelukkig zijn wij en onze medewerkers allemaal nog gezond en dat willen we graag zo houden. Uiteraard net als voor onze klanten. Daarom hier ook de bekende RIVM-maatregelen doorgevoerd. Ook met bezorgen hebben we wat aangepaste handelingen. Het is even wennen en organiseren, maar we raken er snel aan gewend. En gelukkig hebben de klanten er ook begrip voor.”

“De verkoop is wel veranderd. We lopen al FaceTimend door de de winkel.

Zet je ook alternatieven in?

Rita: ,,Dat doen we zeker. Bijvoorbeeld buiten de bestaande openingstijden kunnen mensen nu een afspraak maken voor personal shopping. Je bent dan alleen met de verkoopster in de winkel en krijgt dus een-op-een aandacht en advies. Voor meer informatie verwijzen we naar nieuws op onze website.”

Pim: ,,Wij bezorgen vaak aan huis en lopen FaceTimend door de winkel. Al komen de meeste mensen toch het liefst even naar de winkel om de producten te zien. Wij verwelkomen ze dan extra. Het is heel fijn te ervaren dat veel mensen ons extra willen steunen. Je merkt dat ze meeleven en hopen dat we het redden. Dat sterkt ons elke dag.”

Marjolein en Chris zetten niet extra alternatieven in omdat ze de verkoop al via verschillende kanalen deden: ,,Voor ons verandert er niet veel omdat we al via het internet verkochten. Er is alleen een verschuiving van winkel naar thuisbezorgen”, meldt Marjolein.

Wat heb je nodig, zowel van de Apeldoorner, de politiek als het lokale bestuur?

Rita hoopt dat de klanten de winkel blijven bezoeken, ook met de alternatieve mogelijkheden: ,,Mode is toch een luxeproduct en een crisis raakt ons dus direct en hard. We hopen dan ook heel erg dat de mensen ons blijven bezoeken. Ze zijn van harte welkom binnen de nieuwe mogelijkheden. Daarnaast kunnen we ook goed financiële ondersteuning van de gemeente gebruiken naast de maatregelen die de regering heeft getroffen.”

Pim Mulder is tevreden hoe het wordt aangepakt: ,,We moeten gewoon door deze tijd heen zien te komen en dat geldt niet alleen voor ons. Iedereen zit in een rottijd. Maar, we zijn gezond, dus mogen niet klagen.”

Chris: ,,Het was super de steun van de Apeldoorners te ervaren. We zijn natuurlijk al een heel oud familiebedrijf, bestaan al meer dan 80 jaar. Veel mensen namen de moeite om een bestelling bij ons te plaatsen, of bij ons in de winkel te komen. Dat juist nu mensen kiezen voor lokale bedrijven, doet ons zo goed!” Marjolein vult direct aan: ,,Ja, fijn, omdat deze bedrijven de steun van de consument juist nu zo hard nodig hebben. We kregen ook veel lieve reacties en bemoedigende woorden. Soms hadden we gewoon de tranen in onze ogen staan.”

“Het wordt een hele klus voor de politiek, want er zijn er zoveel die hulp nodig hebben.

Van het lokale bestuur hebben Chris en Marjolein ook verwachtingen: ,,Wij gaan er vanuit dat zij ons waar mogelijk zullen steunen. Datzelfde geldt voor de politiek. Dat wordt natuurlijk een hele klus, want er zijn er zoveel die hulp nodig hebben. Het is in onze ogen in ieder geval belangrijk dat er duidelijk gecommuniceerd wordt wat wel en niet kan en mag, zowel lokaal als landelijk gezien.”

Never waste a good crisis

Rita: ,,We zitten niet stil en maken meer werk kleding van duurzame materialen. En juist in deze tijd blijven we op zoek naar mooie dingen waar we vrolijk van worden. En dat word je gegarandeerd van onze nieuwe duurzame zomercollectie waarin we een nieuw broekenmerk hebben gelanceerd: Cloud 9. Op onze website is daar meer informatie over te vinden en over alle mooie acties.”

Voor 100%Voetbal geldt dat ze meer tijd voor het opzetten van een nieuwe tak binnen het bedrijf: ,,Dat is misschien een voordeel nu. We zijn 100%drukwerk begonnen. Dat willen we professioneel neerzetten. Bijzonder is dat we nu al veel hesjes hebben mogen drukken voor supermarkten met de tekst 1.5 meter afstand”, vertelt Pim.

Marjolein: ,,Wij zijn allebei positief ingesteld, denken graag in kansen en uitdagingen. Bloemen zijn onze passie. Het is prachtig en dankbaar om in deze lastige en onzekere tijd een beetje blijdschap of troost te bieden met een mooi boeket of ander bloemwerk. Meer dan ooit hebben mensen het nodig om opgefleurd te worden. We doen er alles aan om de consument te bereiken, sociale media is meer dan ooit belangrijk. En we zijn blij dat we een goed lopende website met webshop hebben. Samen zetten we de schouders eronder.”

Vele ondernemingen moesten hun deuren sluiten, echter er zijn er ook die nog open zijn en met de voorgeschreven maatregelen hun klanten graag helpen.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over vrouwen in de horeca

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?