Craft beers en crowdfunding aan de Koninginnelaan

Dinsdag 21 juni 2016

Door Redactie

Apeldoorn krijgt een eigen speciaalbierwinkel. Nog deze zomer openen Apeldoorners Coen Harleman en Paul de Jong de deuren van hun winkel met de naam Hopdonders, in het voormalige Pals-gebouw halverwege de Koninginnelaan. Een ontwikkeling die past in de trend van een toenemende vraag naar bijzondere bieren bij een steeds groter publiek.

Crowdfunding
Voor het benodigde startkapitaal is Hopdonders een crowdfundingcampagne begonnen. Er moet zestig- tot honderdduizend euro bijeen worden gebracht en de bierwinkel doet daarvoor een beroep op ‘de crowd’. Behalve een rendement op de investering staan daar verschillende extraatjes tegenover, zoals bierpakketten op verjaardagen en jaarlijkse proeverijtjes. Zo willen Harleman en De Jong gelijk vanaf de start een mooie groep sympathisanten om zich heen verzamelen. Paul de Jong: ,,Het leuke is dat mensen hun investering zelf positief kunnen beïnvloeden, door weer anderen te enthousiasmeren voor onze plannen. En natuurlijk door iedereen voortaan bier van Hopdonders cadeau te doen!”

Plannen
Met hun winkel willen Harleman en De Jong bijzondere bieren toegankelijk maken voor particulieren die daar anders misschien niet zo snel mee in aanraking zouden komen. Tegelijk willen ze een platform bieden aan de groeiende groep Nederlandse microbrouwerijen. ,,Al zal het ook aan gerenommeerde namen uit bijvoorbeeld België en Amerika niet ontbreken,” verzekert Paul. Hopdonders komt te zitten aan de Koninginnelaan, midden tussen gerenommeerde food-speciaalzaken als Bakkerij van der Wal Jolink, Banketbakkerij Maassen en Keurslagerij Lautenschutz. ,,Niet toevallig stuk voor stuk voorbeelden”, zegt Coen Harleman daarover. ,,Het is ons ultieme doel om hier zelf ook uit te groeien tot Apeldoornse household name.”

Horeca
In afwachting van het gereedkomen van het pand, is Hopdonders al enige tijd actief in het benaderen, adviseren en beleveren van horeca in en buiten Apeldoorn. ,,Pakweg de helft van de zaken die we tot nu toe benaderd hebben is al klant, dus met de doelstelling speciaalbier in Apeldoorn op de kaart te zetten zit het wel goed.”

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!