Dilemma: drukte vermijden én toch locals supporten tijdens decembermaand

Donderdag 3 december 2020

Door Redactie

De feestdagen staan voor de deur. En dat zorgt ervoor dat veel Apeldoorners toch even naar de binnenstad gaan. Cadeautjes kopen, feestelijke kleding, maar ook hapjes en drankjes. Fijn voor de lokale ondernemers natuurlijk, maar drukte is momenteel niet de bedoeling. En dat voelt natuurlijk heel dubbel. Een gevalletje #vermijddedrukte versus #supportyourlocal. Afgelopen weekend besloot de burgemeester zelfs besloten om bezoekers naar huis te sturen. Dit was voor Centrummanager Marco Bod aanleiding om contact te zoeken met de gemeente.

“Afgelopen, zaterdag 28 november, heeft de burgemeester op advies van de politie besloten om winkelend publiek op te roepen om naar huis te gaan en heeft anderen nadrukkelijk verzocht niet meer naar de binnenstad te komen”, meldt Marco in een mail aan de ondernemers in de binnenstad. “Direct daarna kreeg ik veel reacties van ondernemers, met foto’s daarbij, dat het meeviel met de drukte en het zeker niet té druk was. Blijkbaar zit er dus een groot verschil in de opvatting over wanneer het te druk is in de binnenstad. En dat zit me dwars. Ik heb daarom direct via de app contact gezocht met de binnenstad-wethouder Maarten van Vierssen en de ambtenaren die hierbij betrokken zijn. Nadat Maarten van Vierssen mij belde heb ik een mail gestuurd naar de mensen die ik eerder via de app heb benaderd.”

Allerlaatste optie

De mail van Marco had de volgende strekking, licht hij toe. “Hoe kan het zijn dat er zo’n verschil zit in de opvatting over wat druk en te druk is? Hoe kunnen we dat samen objectiever maken en welke meetinstrumenten hebben we om te bepalen of (en waar) het drukker wordt. Zijn er alternatieve maatregelen denkbaar dan die ene maatregel die nu al twee keer is ingezet, mensen naar huis sturen? Ik kom natuurlijk uit de hoek van de evenementen en stel meerdere crowdmanagement plannen per jaar op. Het ‘terrein schoonvegen’ is daarin de allerlaatste optie. Mensen informeren en loopstromen verleggen zijn veel toegepaste maatregelen. Wellicht kunnen we daar wat mee.”

“En”, vervolgt hij. “Omdat voorkomen beter is dan genezen; wat kunnen we aan de voorkant al doen om te zorgen dat mensen vooral ook op doordeweekse dagen gaan winkelen. In dat kader is het goed om te melden dat CMA samen met Apeldoorn Marketing een flinke decembercampagne heeft opgezet. Met precies dat doel; doe jezelf en de winkeliers een plezier en kom doordeweeks. Beetje schrijnend is dat die campagne vanaf maandag gaat lopen, maar hopelijk heeft het effect voor de komende weken. Niemand is er op uit om de binnenstad en de ondernemers te ‘pesten’ en ik twijfel geen seconde aan ieders goede bedoelingen. Ook niet achter de juiste intenties achter het besluit van zaterdag. Maar we moeten toch echt gaan zorgen dat we de komende weken met elkaar goed doorkomen.”

Betere spreiding

Inmiddels is er contact geweest tussen Marco en de gemeente. “Daarbij is de situatie uitgelegd en hebben we besproken hoe centrummanagement en de ondernemers beter betrokken en geïnformeerd kunnen zijn.” Zelf heeft Marco wel wat ideeën over hoe het anders zou kunnen in plaats van de bezoekers gelijk naar huis sturen. “Het lastige is alleen dat veel maatregelen wel tot betere spreiding kunnen leiden door de stad, maar vaak ook negatieve bijeffecten hebben. Wil je alternatieve looproutes, dan heb je weer dranghekken nodig. Ondernemers denken gelukkig zelf ook hard mee aan mogelijke oplossingen.”

Marco vindt het opvallend dat de zaterdag er qua drukte zo boven uitspringt. “De dag erna was het weer veel rustiger in de binnenstad. Afgelopen weekend stond natuurlijk in het teken van Black Friday. Maar met Sinterklaas en Kerst in het vooruitzicht willen mensen toch inkopen doen.” Hij heeft dan ook een tip voor Apeldoorners die toch even het centrum in willen: “Doe jezelf en de ondernemer een plezier en kom doordeweeks je inkopen doen. Dan is het een stuk rustiger, sta je niet in de rij en hebben de ondernemers extra veel tijd voor je. Als dat niet lukt is de zondag ook een alternatief. In december is de binnenstad elke zondag open.”

Campagne: gratis koffie

Centrummanagement had al een decembercampagne op de planning staan, die nu des te toepasselijker is geworden. Wie doordeweeks gaat shoppen in de binnenstad van Apeldoorn, krijgt als dank een kopje koffie to go. Hier vind je een hele lijst met ondernemers die meedoen en waar je de bon voor een kopje koffie, thee of chocolademelk kunt inleveren. De voucher geldt tot en met 31 december 2020 en is dus niet geldig op vrijdag, zaterdag en zondag.

Hiermee wil Centrummanagement dus proberen de bezoekers te spreiden over de rest van de week in ze te centreren in het weekend. “Het is nu de tijd om onze bezoekers te laten weten dat wij niet alleen in het weekend, maar zeven dagen per week geopend zijn om inkopen te doen. Op doordeweekse dagen is het ook veel rustiger en kunnen we als ondernemers echt de tijd voor je te nemen”, vertelt Moniek Polak van boekhandel Nawijn & Polak aan het Marktplein.

Consumenten die doordeweeks een bezoek brengen aan de binnenstad, worden daarnaast om die reden regelmatig verrast door lokale ondernemers met een aardige attentie. En voor wie doordeweeks geen mogelijkheid heeft tot uitstapjes, bieden de zondagen wellicht een uitkomst. In december is het namelijk iedere zondag koopzondag in het stadscentrum van Apeldoorn.

Afwijkende openingstijden

In de winter hanteert een groot deel van de ondernemers aangepaste openingstijden. Centrummanagement heeft een aantal grote ketens in de stad gevraagd welke openingstijden zij hanteren in de winterperiode. Mede op basis daarvan hebben zij een advies opgesteld hiervoor. Marco: “Koopavonden en koopzondagen geven extra gelegenheid om aankopen te doen. We hebben er voor gekozen om aan te houden wat we vorig jaar ook hebben gedaan. Dat is duidelijk voor de consument. We hebben niet nog meer koopmomenten ingezet. De momenten die er nu zijn moet voldoende zijn. Maar spreiding is het ‘toverwoord’. Er zijn nog voldoende rustige momenten waarop we winkelend publiek goed kunnen ontvangen. Onze grote decembercampagne is helemaal op deze leest geschoeid.”

Overzicht openingstijden

Vrijdag 4 december tot 20.00 uur (Sinterklaasavond)
Woensdag 23 oktober extra koopavond tot 20.00 uur (i.v.m. Kerst)
Donderdag 24 december tot 17.00 uur (Kerstavond)
Eerste en Tweede Kerstdag gesloten
Donderdag 31 december tot 17.00 uur (Oudjaarsdag)
Vrijdag 1 januari gesloten (Nieuwjaarsdag)

Extra koopzondagen in december

Zondag 6 december van 12.00 tot 17.00 uur
Zondag 13 december van 12.00 tot 17.00 uur
Zondag 20 december van 12.00 tot 17.00 uur
Zondag 27 december van 12.00 tot 17.00 uur

 

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

Elke maandag ons nieuws in de mail?