In Beeld: Frans Mulderij, voorzitter Midwinter Marathon

Zaterdag 25 januari 2020

Door Marieke Nuijten

Het Apeldoornse straatbeeld kan niet zonder ze. De dappere heren, dames en kinderen die de zich niet bang laten maken door tegenwind, druppels of temperaturen flink onder nul. In de meest kleurrijke tenues, veelal voorzien van lichtjes en reflectoren komen ze voorbij, ‘de hardlopers’ die zich opmaken voor alweer de 47ste editie van de Midwinter Marathon (MM). Maar niet alleen de jaarlijks groeiende deelnemersaantallen dragen bij aan het succes van dit event in het eerste weekend van februari. Achter dit sportieve event, die in vele agenda’s staat genoteerd, gaat een beste organisatie schuil. Maar… na 47 jaar gaat de organisatie van dit evenement vast met twee vingers in de neus? Deze én andere vragen stelden we voorzitter Frans Mulderij.

Naam: Frans Mulderij
Geboren: 28 maart 1956
Rol: Man, vader en opa, project- interim manager bij de Gemeente Apeldoorn (al 17 jaar), voorzitter Midwinter Marathon (sinds 2006)
Ochtend ritueel: Rustig wakker worden met een kop koffie en glas karnemelk
Lievelingsplek in Apeldoorn: De Koninklijke Loolaan als start- en finish van de MM én ook Park Berg & Bos heeft mijn hart
Op mijn bucketlist staat: De 50ste editie van de Midwinter Marathon die wil ik nog meemaken
Leest op dit moment: De jongen die zijn vader naar Auschwitz volgde (Jeremy Dronfield)
Guilty pleasure: Ik zal ze vast hebben, maar dat moet je dan echt aan een ander vragen (ondertussen kijken we grijnzend naar de sokken die Frans draagt in zijn slippers)
Motto of quote: ,,Werk is net topsport en weinigen kunnen topsport bedrijven” (wanneer je je werk met passie, vol overgave en overtuiging doet)
Kan zich storen aan: Mensen die er niet vol voor gaan

De 47e editie, maar sinds wanneer ben jij betrokken?

,,Sinds 2005 keek ik al mee vanachter de schermen. In 2006 ben ik tijdens een relatieavond gepresenteerd als voorzitter van de MM. Op die avond heb ik mijn droom gedeeld met het publiek: Weg uit het Orderbos en met start- en finish richting de Loolaan én van de zaterdag naar de zondag. Tijdens zo’n relatieavond zijn dan circa 120 mensen aanwezig. Sponsoren, relaties en oud bestuursleden, coördinatoren en een beetje pers. Ik noem de groep tezamen graag: Vrienden van de MM. De eerste 33 edities van de MM vonden plaats in het Orderbos namelijk. Vanaf 2007 werd mijn droom werkelijkheid en zo juichen we ook nu nog jaarlijks vrienden, familie en atleten toe op de Loolaan.”

Heb jij het bestuur destijds zelf te kennen gegeven geïnteresseerd te zijn in de rol van voorzitter?

,,Nee dat kwam totaal uit onverwachte hoek. Mijn voorganger Roel Visser, dé evenementen-man van Apeldoorn, is een bekende van mij. Toen we elkaar tijdens de Oud en Nieuw-receptie 2004 in Orpheus tegenkwamen, zei Roel mij bij vertrek: ‘Volgens mij, Frans, moet jij mijn opvolger worden’. Vanuit de Gemeente was ik in 2003 voorzitter van een werkgroep die samen met Roel en wat andere betrokkenen het Nederlandse Kampioenschap Veldloop voor Ambtenaren organiseerden. Daar had Roel mij zien acteren en blijkbaar gedacht: Die man kan mij wel opvolgen.”

En jij zei direct volmondig ‘ja’?

,,Nou, ik moest daar wel even goed over nadenken, hoor. Dat ik niet uit de atletiekwereld kom, dát was voor mij wel even een dingetje.”

Maar na dat nachtje slapen?

,,Vanaf dag 1 tot de dag van vandaag, en die van morgen, ben en blijf ik heel erg betrokken. Het is zó gaaf en bijzonder om een ‘eigen’ evenement te hebben. Bij andere Apeldoornse evenementen als het WK Beachvolleybal, Giro d’Italia, 3FM Serious Request en de intocht van Sinterklaas blijf je afhankelijk van derden. Denk hierbij aan het buitenland, de provincie of een omroep. Daar heeft de MM geen ‘last’ van. Daarnaast is er geen bemoeienis van de overheid als gevolg van subsidies. Het zijn puur de inschrijfgelden en sponsoren die ervoor zorgen dat we jaarlijks zo’n waanzinnig event kunnen neerzetten.”

Na 47 keer zal het organisatorische deel wel een makkie zijn, toch?

,,Het event zelf staat. Toch lopen we de draaiboeken altijd na én spreken we op een vast moment in het jaar alles even goed door. We vergaderen vanaf september elke drie weken. Ik ben geen moment bezorgd of het wel of niet goed gaat komen. Daarvoor hebben we teveel ervaring.”

Is er nu iets veranderd ter opzichte van toen?

,,In het begin vertelde ik al over de wijziging in locatie. Dat opzicht is al een behoorlijke verandering. Maar er veranderde meer. Vier jaar geleden introduceerden we de Kroondomeinen Het Loo Trail Marathon. Dit jaar breiden we uit met de ‘Night Run‘, dus die vernieuwing en verandering is er continu. Het evenement ontwikkeld zich door en dat houdt de organisatie scherp. Ennuh..de Trail en de Night Run zitten vol voor deze februari.”

Wat weet jij zelf nog te vertellen over die 1e keer?

,,Bij de eerste editie in 1974 was de voltallige Nederlandse top aanwezig. Oprichter van de MM ‘Aard Steylen’ werd voor gek verklaard dat hij midden in de winter een marathon wilde organiseren. Maar de complete top stond er. Met als gevolg een goede wintertraining voor het hardloopseizoen dat voor de deur stond.”

Wat maakt het voor die topsporter zo interessant om deel te nemen?

,,Wat we vaak terugkrijgen van de wedstrijdlopers is dat we goed georganiseerd zijn. Gert-Jan Wassink zei mij een maar jaar geleden bijvoorbeeld, op z’n Achterhoeks: ‘Frans, Ik weet dat jullie het 9e hardloopevenement van Nederland zijn. Maar organisatorisch gezien staan jullie voor mij in de top-3.’ Daarnaast krijg je als je als wedstrijdatleet door ons wordt uitgenodigd een goede (reis)vergoeding én het prijzengeld preekt voldoende aan. Je parkeert je auto onder Orpheus en in Orpheus kun je jezelf in alle rust voorbereiden op je loop. Er staat een verwarmde tent voor ze klaar bij de start- en finish. Wij verzorgen de lopers, zodat zij zich kunnen focussen op hun prestatie.”

En wat maakt het dat jullie die top zo graag aan de start hebben staan?

,,Breedte en top trekken elkaar aan. Het is toch leuk om als trimmer de 8 te lopen wetend dat daar mensen lopen die 21 kilometer per uur rennen, dát is een mooie combinatie. Een evenement zonder topatleten is wat saai. Om binnen 30 seconden 10 atleten over de streep te zien knallen dat is gaaf voor het publiek.”

Wat zijn de jaarlijkse uitdagingen?

,,We doen ons best jaarlijks een sterk wedstrijdveld bij elkaar te verzamelen. Een goed communicatie traject is ook belangrijk, zo benutten we de diverse social media kanalen actief. Ook het aantal lopers dat ooit de 14.600 aantikte proberen we jaarlijks vast te houden op 14.000. Maar nu we dit jaar de ‘Night Run’ toevoegen aan het programma denk ik dat we stilletjes aan richting de 15.000 gaan.”

Welke competities kan je vanuit je werk als project en interim manager bij de Gemeente Apeldoorn goed inzetten in je rol als voorzitter?

,,Als ik de link leg naar mijn werk kan ik concluderen dat ik op mijn gemak ben in mijn rol als voorzitter. Maar ook het werken met een veranderopgave om te komen tot een andere werkwijze. Mensen meenemen in een veranderproces en daar de tijd voor nemen dat zijn wel raakvlakken.”

Heeft het weer weleens roet in het eten gegooid en zijn er überhaupt omstandigheden te bedenken waardoor het event geen doorgang heeft?

,,De MM is nog nooit afgelast. We hebben goede afspraken met de gemeente betreft het inzetten van sneeuwschuivers en het schoonvegen van de wegen en paden. Kou en sneeuw is geen punt. Zware ijzel is daarentegen het grootste doemscenario.”

Heb je zelf eigenlijk weleens meegedaan?

,,Een keer of 10 heb ik de Mini-marathon gelopen en 1 keer de Asselronde. Ik was een fanatieke trimmer en liep bij ‘Trim Apeldoorn’. Ik kon ‘s morgen wakker worden met de gedachte: Ha, vanavond gaan we weer lopen. Door de nodige blessures en lichamelijke klachten is dat inmiddels helaas alweer 15 jaar geleden. Maar voor een beetje wandelen en fietsen ben ik wel te porren.”

Welk jaar was wat jou betreft het mooiste en waarom?

,,Het jaar dat ik mijn droom werkelijkheid zag worden, 2007 was geweldig. De eerste keer start- en finish op de Loolaan. Maar als ik afgelopen februari op diezelfde Loolaan sta en al die duizenden mensen met een lach voorbij zie komen dan sta ik weer te glunderen. Dus eigenlijk is het ieder jaar genieten.”

Is er weleens nagedacht over een ‘run’ voor mindervalidedeelnemers?

,,De vraag om voor een grotere groep mindervalidedeelnemers een onderdeel te organiseren is er tot heden niet geweest. Als deze vraag ontstaat, dan wil ik daar serieus over nadenken. Toch hebben we op bijna elk onderdeel een mindervalidedeelnemer aan de start. Bij de Kidsrun hebben we een prestatieloop, een aantal leerlingen van ‘Het Kroonpad‘ doen hieraan mee. Dat is een speciale onderwijsinstelling voor kinderen met een beperking. Tijdens de 8 van Apeldoorn doen er 6 á 7 teams mee van de ‘RollingRacers‘met in ieder team een deelnemer in een rolstoel. Bas Verduyn (oud atleet AV’34) is invalide geraakt en maakt deel uit van één van deze teams. Als je die mensen ziet glunderen, dat is subliem. Enkele visueel beperkten. Op de Mini-Marathon doet politieman Peter Jansen mee in rolstoel, mét een begeleider. En dit jaar zullen er voor het eerst tijdens de Asselronde 2 mindervalide deelnemers meedoen die zich voortbewegen met speciale driewielers.”

Wat is wat jou betreft de beste, mooiste of spannendste plek op de route om aan te moedigen?

,,Het kruispunt op de J.C. Wilslaan is natuurlijk een mooie plek. Voor liefhebbers van natuurschoon is de Asselse heide fantastisch, alleen is daar wat minder reuring. En tja, de Loolaan is en blijft voor mij de place to be. Het klinkt misschien vreemd, maar de Loolaan is dan van mij. Op de dag zelf ben ik daar ook aan bezig in mijn rol als voorzitter.”

Welke deelnemer of welk verhaal heeft jou persoonlijk het meest geraakt?

,,Het verhaal van ‘Aard Steylen’ is natuurlijk mooi. Deze man is inmiddels 84 jaar oud en loopt jaarlijks mee met startnummer 1. Als eerbetoon dat hij de oprichter is van de MM. Hij vindt de groei van het evenement indrukwekkend. De aantallen zijn vertienvoudigd. Wat hem zwaar valt, is dat we in 2015 de marathon geschrapt hebben. Het herintroduceren van de trail marathon in 2017 ziet hij niet als een compromis. Hij zei: ‘Frans dat is niet echt een marathon’.”

Dit jaar is de ‘Night run’ erbij gekomen, waarom?

,,We zien de afgelopen jaren veel nieuwe ontwikkelingen in loopland. Daar willen we in meegaan. De run organiseren we in de binnenstad en is een combinatie van lopen, wandelen, culturele uitingen, obstakels, free-running en meer van dat soort elementen. We gaan dwars door gebouwen heen, starten op het Marktplein en finishen in de hal van de Burgerzaal van het Stadhuis. Verrassende elementen die zorgen voor een mooi parcours. Binnen 2 dagen zat ‘ie vol.”

Grote evenementen vragen om verhoogde veiligheid. Hoe is dat hier geregeld?

,,Wij moeten sinds enkele jaren een veiligheidsplan indienen. Je denkt daarbij op ieder onderdeel na over de risico’s, benoemt ze en werkt ze uit. Om een voorbeeld te benoemen: onze dranghekken werken op een soort knipsysteem. Alle medewerkers hebben een tang bij zich. Indien noodzakelijk kan men met 1 knip het hek naar beneden laten vallen zodat alle uitwegen vrij komen voor de doorstroom. We zijn gelukkig geen ‘verhoogd risico evenement’, maar we sluiten niet onze ogen.”

‘Je gaat sneller als je lacht’, waar komt die quote eigenlijk vandaan?

,,Die komt bij hoofdsponsor Centraal Beheer uit de koker. En wist je dat het zelfs wetenschappelijk bewezen is? En…ik weet niet of jij hem gezien hebt bij ons op de oprit? Maar ik heb het bord met de slogan ook thuis opgehangen.”

Op welke manier is de keuze voor de 3 goede doelen tot stand gekomen?

,,Op een door de organisatie verspreide oproep via social media zijn zo’n 100 reacties vanuit de goede doelen gekomen. Als bestuur hebben we unaniem een keuze gemaakt. We hebben allemaal een top 5 ingeleverd en daar zijn deze 3 uitgekomen.”

Wanneer is wat jou betreft deze editie geslaagd?

,,Wanneer het evenement zonder incidenten verloopt.”

 

 

ONDERWERPEN

In Beeld Portretten

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?