Ton van RTV Stegeman: ‘Van werknemers verwacht ik dat ze fluitend op de zaak komen’

Zondag 24 november 2019

Door Marianne Zegwaard-Waanders

De fietskoeriers laden de te bezorgen artikelen op de fietsen en Ton Woudt van RTV Stegeman start de TV-schermen op, zet het koffiezetapparaat aan en staat even een klant te woord: ,,Even de dag opstarten hè”, zegt hij lachend. Dan heeft hij tijd om te spreken over zijn ondernemerschap. Ton, een ondernemer zoals velen in Apeldoorn, vertegenwoordigt een levendig bedrijfsleven. Ondernemers die met hart en ziel hun producten en diensten aan de man brengen en bijdragen aan werkgelegenheid, welvaart en welzijn. Iets wat werd benadrukt tijdens de uitreiking van de Apeldoorn Business Award (ABA) 2019 in oktober. RTV Stegeman won de prijs in de categorie Detailhandel.

Sinds 1998 zitten jullie aan de Schuttersweg, je viert binnenkort je 50-jarig jubileum, maar je achternaam is Woudt. Wat is de connectie met Stegeman?

,,Met de reparaties van radio’s is Henk Stegeman ooit begonnen in een schuur naast mijn ouderlijk huis. Later begon hij ook nieuw te verkopen en breidde uit met de winkel op deze locatie aan de Schuttersweg. Al jong liep ik bij hem binnen omdat ik geïnteresseerd was en omdat hij zoveel werk kreeg en het niet meer aankon, vroeg hij mij of ik niet in de winkel wilde helpen. Ik stemde in. Dat is ruim 30 jaar geleden en inmiddels heb ik de zaak overgenomen. De naam wilde ik behouden omdat Stegeman een begrip is in Apeldoorn. Volgend jaar vieren we ons 50-jarig jubileum.”

Jullie zijn in Apeldoorn een begrip op het gebied van audio, witgoed inbouwapparatuur en nog veel meer. Wat is daarbij de motivatie? 

Ton lacht: ,,Er is in Apeldoorn nog een wereld te winnen, hoor. Maar, mijn vrouw Betsie en ik richten ons inderdaad alleen op Apeldoorn. We hebben ook geen ambities te groeien naar andere plaatsen. Dan moet je de aandacht en energie te veel verdelen. Ik doe het liever vanuit één winkel. Daarbij wil ik wel de grootste en beste zijn. Voor ons staat voorop dat de klant verwend moet worden, zowel in de winkel als telefonisch. We willen dat persoonlijk afhandelen. Volle aandacht, want hoe fijn is het dat als de apparatuur niet werkt dit vaak direct opgelost kan worden. Dit zie je steeds minder bij grote winkelketens.”

Ton was al gewend in een winkel te werken en heeft daar veel geleerd: ,,Ik werkte ooit bij Middelink. Dat is een kwalitatief goede zaak met service hoog in het vaandel. Dat pas ik ook toe in mijn eigen winkel. Allemaal dezelfde klantgerichtheid uitstralen. Dat kan ik het beste doen vanuit een plek.”

Jullie zijn winnaar van de ABA in de categorie Detailhandel. Wat betekent dit voor jullie?

Ton kijkt even voor zich uit en zegt dan: ,,De impact was groot en dat had ik niet verwacht. We hebben zoveel mooie aandacht gekregen van klanten en bedrijven. Dat is echt genieten. De juryleden kenden ons niet en ze waren verbaasd over wat wij doen. Met name onze klantvriendelijkheid en de cultuur van afspraak is afspraak. Dat zit in ons DNA, voor ons heel gewoon dus, maar toch onderscheiden we ons daarin in deze tijd.”

Je bent beoordeeld op bijvoorbeeld: bijdrage aan Apeldoorn. Kun jij vertellen wat dat inhoudt bij jullie?

,,We zijn echt gericht op Apeldoorn. Hier kunnen we veel doen. Voor verenigingen doen we bijvoorbeeld heel veel aan sponsoring. Daarbij wil ik wel dat echt gericht hebben op samenwerken, want dat zal mijn naamsbekendheid vergroten. Maar daarvoor doe ik het niet alleen, hoor. Minstens zo belangrijk vind ik de steun aan de vrijwilligers. Dat zijn er zoveel, ze zorgen dat de vereniging draait. We willen ook richting hen een gebaar maken. Dat past bij ons.”

In een tijd dat de internetwinkels jullie makkelijk voorbij kunnen streven, kiezen jullie voor een fysieke winkel.

,,Dat is zo, je kunt er niet omheen. We hebben ook een webshop. Die wordt wel bezocht, maar de aankopen worden over het algemeen toch vanuit de winkel gedaan. Bovendien kent buiten Apeldoorn bijna niemand RTV Stegeman. Daarbij gaat onze doelgroep voor service in plaats van prijs, omdat ze die service belangrijker vinden. Klanten buiten Apeldoorn weten ons zo wel te vinden voor schaarse producten. En hierbij werken we samen met de Fietskoeriers Apeldoorn. Zij bezorgen onze webshopbestellingen en omdat ze aangesloten zijn op een landelijk netwerk, kunnen ze door heel Nederland bezorgen. Op die manier samenwerken met zo’n duurzame partner is geweldig.”

Je bent als ondernemer ook werkgever. Kun je daar iets over vertellen?

,,Ik wil eigenlijk geen werkgever zijn. Mijn vrouw regelt alle personele zaken. Rustig op de achtergrond. Dat vindt zij prettig. Ik sta graag in de winkel. Samen met het personeel maken we er wat moois van. Van de mensen die hier werken verwacht ik dat ze fluitend op de zaak komen. Je moet hier namelijk vol voor Stegeman gaan. Het gaat niet om moeten, maar om willen. Daarvoor moet er ook een goede basis zijn en moet je mensen niet uitbuiten. Plezier willen we uitstralen en dat doet iedereen.”

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!