Sandmann Optiek lanceert boek om Apeldoornse horeca te steunen

Zaterdag 13 februari 2021

Door Redactie

Eigen foto

Het zijn heftige tijden voor ondernemers. En dan vooral voor de horeca. Daarom bedacht Paul Mol van Sandmann Optiek iets: ‘K OOK: een (online) receptenboek waarin 30 Apeldoornse restaurants hun favoriete recept delen, zodat iedereen dat thuis kan bereiden. En de opbrengst van de verkoop van ‘K OOK gaat volledig naar de deelnemende restaurants.

Paul en zijn collega’s zijn naast expert op het gebied van brillen en lenzen, ook gek op koken en lekker eten. “Het idee is eigenlijk in de tweede lockdown ontstaan toen ik met Patrick (Sterenberg, red.) in onze winkel een kop koffie zat te drinken”, legt Paul Mol uit. “Als essentiële winkel mochten wij onze deuren wel openen, maar de horeca niet – ‘onze’ horeca, waar wij als ondernemers ook graag komen. Al pratend en hardop denkend ontstond het idee van een kookboek met recepten van onze lokale culinaire helden. Samen met Degen & Leideritz werd dit idee verder uitgewerkt en daarna werd TOtaal & tekst erbij betrokken – en de rest is geschiedenis.”

Hoe ‘K OOK werkt

Alle recepten staan vanaf vandaag, zaterdag 13 februari, op www.apeldoornkookt.nl waar je ze voor 2,50 euro per recept kunt bestellen. Liever alle recepten? Geen probleem: deze zijn zowel digitaal (14,95 euro) als gedrukt (24,95 euro exclusief verzendkosten) via dezelfde website te koop. Dit gedrukte ‘K OOK-boek is overigens ook bij Sandmann Optiek te koop.

Ben je zelf niet zo’n kok, heb je al een kast vol kookboeken of wil je op een andere manier bijdragen, dan kun je ook voor één van de 3 sponsormogelijkheden kiezen. Dat kan vanaf 100 euro en daarvoor krijg je één van de gedrukte exemplaren van het ‘K OOK-boek en een eervolle vermelding op de website. Wie meer wil sponsoren kan uit nog 2 opties kiezen; meer informatie hierover vind je op de website.

Totale opbrengst

Of je nu een boek of los recept koopt of kiest voor sponsoring: met jouw bijdrage steun je de deelnemende restaurants. Letterlijk. De totale opbrengst wordt volledig over deze restaurants verdeeld – niks meer, maar vooral ook niks minder. De kosten voor deze actie worden namelijk gedragen door Sandmann Optiek en ondersteund door Degen & Leideritz, TOtaal & tekst en Ondernemen055.

Terwijl er nog hard gewerkt werd aan de laatste puntjes op de i, stond de opbrengst gisteren (vrijdag 12 februari) al bijna op 12.000 euro. “Direct al nadat we restaurants benaderd hadden en verschillende berichten op Instagram hadden gepost, stroomden de eerste sponsor- en bestelverzoeken al binnen. Geweldig om te merken dat niet alleen wij, maar ook heel veel anderen de horeca zo’n warm hart toedragen.”

Hoe ‘K OOK jij?

‘K OOK jij ook mee? Vergeet niet een foto van het eindresultaat te maken, zodat je deze met #apeldoornkookt of @apeldoornkookt op Instagram of Facebook kunt delen.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

Elke maandag ons nieuws in de mail?