SociaalPlus: verbinder en bruggenbouwer

Vrijdag 21 juni 2019

Door Ben Eggermont

Ronald van Esch is sinds 2 jaar directeur van SociaalPlus. Een bedrijf dat zich richt op ‘met een afstand tot de arbeidsmarkt’. Coach Eefje van der Schoot en hij blikken terug op een spannende, inspirerende periode en kijken vooruit naar de toekomst.

Kun je kort aangeven waar SociaalPlus voor staat?

„SociaalPlus is een sociale onderneming dat wil zeggen, niet gesubsidieerd of gesponsord, geen stichting, het is een gewone BV. Het voornaamste doel is echter niet winst genereren en dividend uitkeren. Het doel is een sociaal doel, wij richten ons daarbij specifiek op mensen met ‘een afstand tot de arbeidsmarkt’. We zijn ervan overtuigd dat iedereen die echt wil waarde toe kan voegen aan de maatschappij in de vorm van een betaalde baan. We noemen dat ‘Operatie Lange neus’, met moderne middelen kun je een heleboel zaken compenseren: als je blind bent of je mist ledematen dan zijn daar tegenwoordig oplossingen voor. Het enige waar geen oplossing voor is, is motivatie: de mensen moeten wel willen.”

„Wij van WC-eend adviseren WC-eend”

Waar richten jullie je specifiek op?

„We doen 2 dingen. We detacheren mensen, ze zijn dan bij ons in dienst en wij ‘lenen ze uit’ aan een ander bedrijf. Daarnaast hebben we een KlantContactCenter, een zogenaamd KCC. We nemen daar de telefoon op voor andere bedrijven, dat noemen we ‘inbound’. Als je bijvoorbeeld de gemeente Harderwijk of Scouting Nederland belt, krijg je vaak SociaalPlus aan de lijn en wij verwerken het telefoontje alsof wij de gemeente/scouting zelf zijn.

We bellen ook naar buiten en dat heet dan ‘outbound’. We doen klanttevredenheidsonderzoeken, bellen mailings na, doen telefonische enquêtes en dergelijke. En niet te vergeten bestandsverrijking waarbij we het klantenbestand van een bedrijf op juistheid controleren en zo nodig corrigeren en aanvullen. En dit alles doen met eigen personeel. Alle mensen die bij ons in dienst zijn, op twee na, zijn mensen met een “afstand tot de arbeidsmarkt.” Ook promoten onze eigen mensen SociaalPlus bij bedrijven waardoor onze doelgroep zichzelf inzet voor de doelgroep.” Of zoals Eefje kernachtig samenvat: „Wij van WC-eend adviseren WC-eend.”

Hoe lang zijn jullie nu bezig?

„Het bedrijf bestaat sinds juni 2010, deze maand dus 9 jaar. Twee jaar terug wilde de oprichter er mee stoppen en heb ik het bedrijf overgenomen. Eefje werkt er al 8 jaar.”

„’First time right’ is ons streven, direct het probleem oplossen”

Welke successen hebben jullie tot nu toe gehaald?

„Waar ik het meest trots op ben, is dat we ons bestaansrecht al 9 jaar bewezen hebben, want het bewijst dat je met een club mensen waarvan de maatschappij zegt dat ze ‘een afstand hebben’ tot de arbeidsmarkt, prima een bedrijf kunt runnen. Daarnaast willen wij SociaalPlus geen doodlopende straat laten zijn. We zijn dan ook altijd heel erg trots als we mensen na hun detachering over mogen geven aan het bedrijf dat ze heeft ingehuurd. Heel veel gewone bedrijven vinden het in dienst nemen van deze mensen met alle ‘toestanden’ daaromheen, meestal een te grote stap. SociaalPlus wil daarvoor een brug zijn. In 90% van de gevallen zeggen deze bedrijven na een half jaar tot een jaar dat ze de mensen zelf in dienst willen nemen. Dan hebben we ons doel bereikt.

De tak van het KlantContactCenter is vorig jaar met 20% gegroeid. Mensen die we aannemen starten met 0% ervaring en wij leiden ze intern op tot KCC-medewerker.”. Eefje vat het kerndoel samen met de woorden: „’First time right’ is ons streven, direct het probleem oplossen.”

Met hoeveel mensen werken jullie binnen SociaalPlus?

„We hebben totaal zo’n 25 tot 30 mensen in dienst. De ene keer meer, de andere keer minder als veel mensen uitstromen naar een reguliere baan. Verdeeld over de verschillende takken.”

„Soms zijn beperkingen zelfs een groot voordeel, autisme is daarvan een goed voorbeeld waar je in de juiste baan zelfs plezier van kan hebben van je beperking.”

Wat zijn de knelpunten binnen de branche?

„Bij detachering worden we een beetje slachtoffer van ons eigen succes. Doordat de mensen overgenomen worden valt er een inkomensbron weg. Je denkt dan, ik zoek wel even nieuwe detacheringskandidaten, maar die bron is aan het opdrogen door een overspannen arbeidsmarkt. Echt een uitdaging, waar keihard aan gewerkt moet worden. Oplossingen moeten we vinden in het verbeteren van de samenwerking met re-integratiebureaus, het UWV, gemeenten en andere partners in de sector. Een van de knelpunten is ook de steeds verder uitdijende bureaucratie. Het UWV heeft voor elke beslissing 6 tot 8 weken de tijd om te reageren. Voor een proefplaatsing voor een periode van 2 maanden met behoud van uitkering werkt dat uitermate vertragend. Veel bedrijven hebben geen 8 weken de tijd om hierop te wachten. De communicatie moet ook beter gestroomlijnd worden. Als je een goed lijntje hebt, kan dat gelukkig helpen. Samengevat, bureaucratische traagheid en gebrek aan kandidaten. Er zijn 800.000 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, die dolgraag aan het werk willen. Je moet veel aandacht hebben voor de beperkingen waarmee mensen te maken hebben. Niet iedereen kan alles. Je moet expertise hebben en de functie goed kennen om een match te vinden voor iemand.” als aanvulling daarop zei Eefje: „Soms zijn beperkingen zelfs een groot voordeel, autisme is daarvan een goed voorbeeld waar je in de juiste baan zelfs plezier van kan hebben van je beperking.”

Wat onderscheidt jullie van de rest?

„We geven intensieve coaching aan de mensen die door ons gedetacheerd zijn. We werken daarvoor voor de detachering niet landelijk maar regionaal. Voor het KlantContactCenter is dat niet van belang en werken we landelijk. Onze kennis en expertise om te werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Er zijn grote partijen die hier instappen, maar wat wij doen is eigenlijk wel uniek.

We zijn nu bezig met een traject waarbij mensen die uitsluitend zijn aangewezen op spraak en/of braille toch in het klantcontactcentrum kunnen worden ingezet. Het probleem daarbij is: hoe maak je onderscheid tussen de verschillende bedrijven als er wordt gebeld. Tot nu toe moest je daar visueel voor ingesteld zijn om dat onderscheid te kunnen maken. We hebben meer als een jaar gewerkt aan een mogelijke oplossing. Als dat lukt zijn we de enige die dit waar kunnen maken.”

„De uitdaging is om boze mensen toch tevreden op te laten hangen”

Hoe kijk je naar de toekomst?

„We trekken er hard aan om de basis van SociaalPlus nog meer solide te maken. We kijken voor de toekomst naar nieuwe diensten. Sinds kort doen we ook aan het beheer van Social Media. Daarbij verzorgen we de posts en de beantwoording van reacties en dergelijke. We bieden ook chatservices aan. We streven naar een breder aanbod van dienstverlening.” Tot slot stelt Eefje: „De uitdaging is om boze mensen toch tevreden op te laten hangen.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?