Alweer een raadsenquête?

Donderdag 13 juni 2013

Door StrangeArt

Apeldoorn heeft twee raadsonderzoeken, (onder ede en met de zelfde zwaarte als een parlementaire enquête) achter de rug, te weten, “Reesink” en “Het Grondbedrijf”. (Terzijde: Er zijn gemeenten die in honderd jaar niet zo’n uitputtend en op waarheidsvinding gericht onderzoek nodig hebben!).

De volgende enquête kondigt zich aan: Een onderzoek waarom – tegen alle trends in – Apeldoorn in de periferie van de stad, een grootschalig winkelcentrum bouwt. Een eendimensionale beslissing met als enige argument dat het geld oplevert voor het grondbedrijf. Een beslissing (eendimensionaal) die totaal voorbijgaat aan de belabberde economische omstandigheden in de binnenstad, versterking van de binnenstad, en de leegstand. Het resultaat van de enquête zal zijn dat wethouders aftreden, politici in de raad onderkennen dat ze hebben zitten slapen, (met als excuus dat er in die tijdsfase zeer belangrijke onderwerpen waren als “eieren gooien”en “struisvogel race”), en verder dat men er van geleerd heeft.

Uit een eerdere blog:
In het stadshart van Almere dreigt een verdubbeling van de leegstand van winkels, tot 20 procent, door de ontwikkeling van een ‘retailpark’ in Almere Poort (Bron VK)
Ook in Almere betreft het – net als in Apeldoorn – een sport en Leisure winkelcentrum
Verder uit de Volkskrant: Nog bozer werden de tegenstanders toen er een rapport opdook, dat in opdracht van het college is gemaakt. Dat rapport stelt de zittende winkeliers een omzetdaling van 10 procent in het vooruitzicht. NB: Dit rapport werd geheimgehouden, wethouder Duivesteijn vond het niet nodig dit gegeven te delen.

Vraag: Is in Apeldoorn ook een rapport wat de effecten van het winkelcentrum bij Omnisport in relatie tot de binnenstad beschrijft?
Ja, dat is de detailhandelvisie, maar de detailhandelvisie beschrijft een tegengestelde conclusie als het Almere rapport: “De Voorwaarts” is complementair aan de binnenstad (Vrij vertaald: ze vullen elkaar aan). Bullshit!

Uit mijn archief:
Het winkeloppervlak in stedelijke gebieden krimpt de komende zeven jaar. Van het totale aanbod aan winkelmeters verdwijnt zeventien procent, oftewel zo’n twee miljoen vierkante meter. Dat blijkt vanochtend uit een analyse die advieskantoor Booz&Company heeft gemaakt voor Het Financieele Dagblad.
Belangrijkste oorzaak van de krimp is dat kopers internet hebben ontdekt. Vooral kleding wordt steeds vaker online gekocht, schrijft het FD. Over zeven jaar wordt veertig procent van de elektronica via een webshop in huis gehaald.
De krimp is nu al zichtbaar, meldt het dagblad verder. Onderzoeksbureau GFK becijferde dat de omzet in winkelstraten tot Pasen met zeven procent is gedaald, terwijl internetverkopen juist groeiden. De verwachting is dat door de verdwijning van winkelmeters meer mensen weer in de binnenstad gaan wonen, waar ook meer ruimte komt voor amusement en horeca, aldus het FD.

Verder uit mijn archief: De toekomst van winkelstraten is duister. Vastgoedbeleggers en gemeenten steken echter de kop in het zand in plaats van daarvoor een visie te ontwikkelen. Zij blijven winkels als melkkoe beschouwen en de leegstand negeren. Vijftien jaar geleden moesten ze eraan wennen dat winkels ’s nachts de deuren openden, nu moeten ze er aan wennen dat ze overdag niet eens meer opengaan.

Voorspelling: Over 4 jaar een desolaat winkelcentrum, een lege binnenstad en het derde raadsonderzoek.

StrangeArt is de avatarnaam van Roelof Rump, de foto’s schetsen een toekomstbeeld van de binnenstad.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over politiek

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?