Duurzaam is niet sexy

Dinsdag 15 november 2011

Door Randy Gasper

Net voor het weekend op de 11e dag van de 11e maand in het jaar 2011 – de Dag van de Duurzaamheid – pakte de gemeente Apeldoorn nog even uit met een evenement over duurzaamheid. De toekomst van Apeldoorn werd daarmee gedemonstreerd.

Op de zgn. “doedag” kon je een aantal auto’s bekijken die aangedreven worden door elektriciteit, kon je rondjes rijden op elektrische scooters en kon je een kijkje nemen in de bus die rijdt op waterstof. Verder stonden er nog bedrijven die zich verbonden voelen aan duurzaam ondernemen.

Uiteraard ging ook deze dag gepaard met een kleine netwerklunch, waarin de gasten werden voorzien van een duurzame maaltijd. De balkenbrij sloegen wij van Apeldoorn Direct maar even over. De soep echter was meer dan smakelijk.

Neemt niet weg dat koste nog moeite was bespaard. Helaas liep Apeldoorn niet warm – tja, het was ook behoorlijk koud – voor een demonstratie duurzaamheid. Natuurlijk is dit de toekomst en ja, natuurlijk moeten wij hier zeker in willen investeren. Maar ook hier lijkt Bert Klaaysen met zijn column op Apeldoorn Direct toch echt de plank te slaan. Het zit nog niet tussen de oren en wat er over duurzaamheid wel tussen de oren zit, is vaak een geitenwollen sokken imago van producten die ook nog eens duurder zijn. Feit is immers dat de biologische kaas op ons brood, in de supermarkt gewoon vele malen duurder is en zolang mensen dat gevoel blijven houden en het verschil blijven voelen in hun beurs, heeft duurzaamheid nog een lange weg te gaan.

Hoewel wij in Apeldoorn erg goed bezig zijn met het behoud en ontwikkeling van ons groen, het bouwen van huizen op zonne-energie en het testen van bussen op alternatieve brandstoffen, zijn wij nog niet klaar om duurzaamheid werkelijk te consumeren. Als Scandinavië ganger weet ik dat het kan. Duurzaamheid is daar immers niet langer een los begrip naast de maatschappij; duurzaamheid is in Scandinavië de maatschappij. Veel goederen en producten concurreren met de prijzen van niet duurzame en biologische producten, waardoor er geen keus meer is tussen prijs, maar keuze is in goede producten.

Met een beetje meer steun van de overheid op dat gebied (meer belastingvoordeel op duurzame producten) en een beetje verfrissende en verhelderende campagne over wat duurzaamheid écht is, zou in combinatie met concurrerende prijzen de consument veel makkelijker duurzaamheid consumeren. Neem duurzaamheid als begrip niet te serieus! Maak het sexy! Sex sells!

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over politiek

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?