Tweedehands winkel handig in crisistijd

Donderdag 29 maart 2012

Door Nataliefde

De economische dip waarin Apeldoorn verkeert maakt veel Apeldoorners onrustig, aan de reacties op de Stentor en ook de blogs hier op Apeldoorn Direct te lezen. Denk je erover in één van die te huur of te koop staande panden een eigen zaak te beginnen, sluit dan tweedehands niet uit.

In het voormalige pand van Zuidgeest Optiek aan de Asselsestraat is vorige week ‘Mootjes Markt’ geopend (zie foto’s). De eigenaresse, die zich Mootje noemt, werkte vroeger bij kleding- en meubelzaak Mik Mak (die ook tweedehands spullen verkoopt) en wacht momenteel op een vergunning om een broodjeszaak te openen. “Om in de tussentijd te overleven en iets te doen, opende ik deze zaak. Het kost geen investering zoals bij het cateringbedrijf dat ik ook heb. Mensen brengen allerlei spullen in en krijgen er een bedrag voor terug. Ik maak handig gebruik van de crisis.”

Gewoon
Het valt op dat er mensen in en uit Mootjes Markt lopen. “Nou, nu is het rustig hoor, je zou hier ’s morgens moeten kijken! Of rond tien voor vijf, dan gaan we bijna dicht, maar dan loopt het storm! Maar ja, het is mooi weer nu. En je weet wat ze zeggen: ‘Zijn de benen bloot, is de handel dood’. ‘Mootje’ investeert niet in marketing en haar nieuwe zaak is dan ook niet te vinden op internet. “En toch zoveel mensen in de winkel! Het spreekt zich vanzelf rond.” Hoe verklaart ze het succes? “Ik ben gewoon. Geen Jan des Bouvrie. Dat is mijn reclame, mensen kunnen gewoon binnenkomen.” Op de vraag wat voor volk vooral binnenkomt, zegt ze stellig: “O, echt van alles! Jong, oud. Gisteren stopte hier een supergave BMW voor de deur. Ik sta er versteld van!”

Lenteweer
Jaap van Benthem runt al achttien jaar een sportwinkel in schaatsen, skeelers en hardloopschoenen aan de Asselsestraat. Hij begon in 1994 met de zaak, vooral als hobby. Van Benthem verkoopt zowel nieuwe als tweedehands spullen. Hij merkt niet dat er meer verkocht wordt in tijden van crisis. “Maar het weer is ontzettend van invloed op hoeveel ik verkoop”. De vrieskou van afgelopen winter bracht zoveel volk naar zijn zaak dat hij waar hij normaal altijd alleen staat, ineens vier man nodig had om de boel draaiende te houden en niet zelden tot elf uur ’s avonds door moest werken. Het zomerse lenteweer van nu is erg gunstig voor Van Benthem. “Gisteren kwam hier een vrouw die wilde skeeleren, in de sportschool zitten vond ze zonde. Logisch, kijk naar het prachtige weer!”

Trend
Van Benthem vindt concurrentie op zich geen slechte zaak, maar “teveel is niet goed”. Hij merkt dat er steeds meer zaken ontstaan. “Net als dat cadeau- en babywinkels een aantal jaar geleden ontzettend opkwamen, zie ik dat nu met tweedehands zaken. Ik zie wel een trend, ja.” Van Benthem zou mensen die zelf een tweedehandszaak willen beginnen, willen aanraden er goed over na te denken. “Weet je, ik zit hier al achttien jaar, ik heb een vaste klantenkring opgebouwd. Maar ik heb hier de afgelopen tijd veel zaken zien komen en gaan. De eerste jaren zijn het moeilijkst.” Hij denkt dat het belangrijk is je te specialiseren, zoals hij in skeelers. “Je moet iets hebben dat een ander niet heeft.”

Tweedehands merkkleding
In dezelfde straat verkoopt Youri uit Arnhem sinds anderhalve maand ook tweedehands kleding in zijn merkkledingzaak Bouze. Op zijn etalageruit prijkt een kartonnen bordje met de handgeschreven tekst ‘Vanaf heden: 2e hands kleding’. “Ik verwacht binnenkort professionele borden, ze zijn in bestelling.” Op de vraag waarom hij de keuze voor tweedehands kleding heeft gemaakt, antwoord hij kort: “De zaak liep niet dus ik moest wat. Maar ik verkoop alleen merkkleding, daar is gewoon een markt voor. Tweedehands Zara of H&M zou niet werken.” Youri merkt wel dat tweedehands werkt, al blijft de kleding redelijk prijzig. “Hoewel alleen mensen met een redelijk gevulde portemonnee de kleding betaalbaar vinden, scheelt het voor hen in ieder geval veel: jurkjes met een originele prijs van 700 euro worden ineens 100.”

Van HEMA tot Gucci
Olga verkoopt zowel nieuwe als tweedehands kinder- en babykleding in Ollebol Kids, ze draait ook een webshop. De tweedehands kleding is niet op merk geordend, maar dat is Olga wel van plan. “Eén rek wordt speciaal voor HEMA, H&M en dergelijke ‘goedkope’ merken. Wat betreft tweedehands kleding verkopen we van HEMA tot Gucci, heel breed dus.” Tweedehands kleding verkopen brengt ontzettend veel werk met zich mee, verzucht ze. “Denk aan het innemen van kleding, het keuren, prijzen, terug laten halen wanneer het niet is verkocht, enzovoort. Ik wil anderen hier niet mee ontmoedigen hoor, maar het is goed eraan te denken.”

Crisis gunstig
Twee jaar geleden opende Carla de Rooij met haar partner in het oude pand van Autoshop 2000 aan de Hoofdstraat een antiek en curiosa zaak, Floortje’s Beurs. De winkel staat onder beheer van Elizen Vastgoed, maar om leegstand tegen te gaan, mochten ze drie of vier jaar geleden de etalages van het pand inrichten met hun spullen. Later zijn ze als winkel begonnen. Ze mogen er tegen een kleine vergoeding blijven totdat er een nieuwe huurder is gevonden. “We beheren het pand tegen rottigheid, vandalisme, inbraak en dergelijke en kunnen tegelijk de winkel draaien. Een leegstaand pand ziet er natuurlijk niet aantrekkelijk uit, dus dankzij onze winkel is er meer kans op een nieuwe huurder. Hoewel de crisis natuurlijk niet zo snel voor een nieuwe eigenaar zorgt. Dus eigenlijk zorgt de crisis ervoor dat we hier kunnen blijven”, aldus de Rooij. Mocht zich een huurder melden, zal ze het centrum uit moeten. “Maar ik zal hoe dan ook doorgaan. Het scheelt dat mijn partner makelaar is”, lacht De Rooij. “Het scheelt ook dat tweedehands meubelen worden aangeprijst in woonbladen. Hoe ouder, hoe beter, is de trend.”

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

Elke maandag ons nieuws in de mail?