Apeldoornse ondernemers blij met fietsparkeerverbod: ‘Nu tenminste geen fietsenchaos’

Vrijdag 25 september 2020

Door Amrutha Mol

Zoals je gisteren (donderdag 24 september) al kon lezen op Apeldoorn Direct is het fietsparkeerverbod verlengd tot in ieder geval 31 december 2020. Dat zorgde voor verdeelde reacties op onze Facebookpagina. De ene Apeldoorner vindt het ‘ideaal’ en de ander vindt het ‘mega irritant’, zo blijkt uit de reacties. Maar hoe kijken de ondernemers in de binnenstad hier eigenlijk tegenaan?

Wat vind jij van het fietsparkeerverbod?

Joost Polak van Nawijn & Polak: “Ik vind het wel goed dat er een fietsparkeerverbod is gekomen. Zo hebben wij minder last van fietsen die voor onze winkel gestald worden.”

Floor Huisman van Evi’s Lunchroom: “Ik vind het een goed initiatief, het staat netter in de stad en daarom vind ik het wel prima.”

Irene Schiphorst van Schenkers: “Ik vind het fietsparkeerverbod heel chill. Dankzij dit verbod hebben wij geen fietsen meer in onze straat. Want op vrijdag- of zaterdagavond kon het hier nog wel eens vol staan met fietsen. Dan gaat iedereen natuurlijk stappen op het Caterplein.”

Jennifer van Vliet van WAAR: “Over het algemeen vind ik het erg goed! Het enige nadeel ervan waar ik tegenaan ben gelopen is dat ik even snel een pakketje moest ophalen bij de Hema en dan niet even snel meer binnen kan wippen. Je gaat niet meer ‘even snel’ op de fiets naar de stad als je weinig tijd hebt.”

Merk je dat er minder fietsen in de binnenstad staan?

Joost: “Ik zie zelf bijna geen fietsen meer bij mij voor de winkel staan.”

Floor: “Nee, ik zie ook bijna geen fietsen meer in de binnenstad, dus dat is mooi.”

Irene: “Ik denk dat het regelmatig wegtakelen van fietsen wel heel goed is. Dat schrikt de mensen wel af, dus dat is mooi.”

Jennifer: “​Ja! Dat is het grote voordeel ervan. De stad ziet er een stuk netter en mooier uit.”

Wat vind jij van de verlenging van het fietsparkeerverbod?

Joost: “We hebben hier in de Marktstraat een goede fietsenstalling, dus als mensen hun fiets daar neerzetten, dan hebben we meer ruimte. Wat gunstig is voor de bezoekers van de binnenstad.”

Floor: “Ik vind het wel heftig dat het terugkrijgen van je fiets 25 euro kost. Ik weet niet of het per se heel erg helpt bij het vrijhouden van de doorgang, want ik denk dat de straat breed genoeg is om elkaar te passeren. Maar ik ben het er wel mee eens dat het netter staat.”

Irene: “Zolang de straat leeg blijft vind ik het prima dat het fietsverbod van kracht blijft.”

Jennifer: “Goed. Het mag van kracht blijven, ook na de corona. Maar dan wel graag wat extra stallingen rondom de Hoofdstraat, bij bijvoorbeeld de drogisterijen en de Hema. Winkels waar je dus even snel naar binnen wipt voor iets kleins.”

Heb je zelf nog een aanvulling op het fietsparkeerverbod?

Joost: “Niet echt, misschien kunnen er toezichthouders komen die de mensen naar de fietsenstalling wijzen.”

Floor: “Of aan het begin en aan het einde van de Hoofdstraat een afzetting voor fietsers, zodat ze minder makkelijk met de fiets de Hoofdstraat op fietsen.”

Irene: “Nee, het is goed zo. Ik heb ook niet nagedacht over andere alternatieven.”

Jennifer: “Nee ik vind dat het met het huidige verbod voldoende is.”

Hoe reageren de klanten erop?

Joost: “In de eerste 2 weken was het fietsparkeerverbod het gesprek van de dag.”

Floor?: “Ik hoor van sommige ouderen dat ze het wel lastig vinden nu ze langere afstanden moeten lopen. Maar over het algemeen hoor ik positieve verhalen.”

Irene: “Eerlijk gezegd heb ik er niet zo heel veel mensen over gehoord. Alleen 1 of 2 mensen die het vervelend vonden, maar verder niet.”

Jennifer: “​De klanten zijn over het algemeen negatief erover. Als ik dan vertel dat het nu wel een stuk mooier is, dan zijn ze het wel vaak met me eens. Maar zij geven daar over het algemeen niet heel erg om.”

Wat zeggen de klanten erover?

Joost: “Dat gaat echt alle kanten op en is niet in 1 zin te omschrijven. Eerst waren de meeste mensen negatief, maar nadat wij het dan hadden uitgelegd reageerden ze wel weer positief.”

Floor: “De meeste van mijn gasten vonden de boetes wel erg hoog, maar snapten wel dat het netter stond in de straat. Over het algemeen zijn ze positief.”

Irene: “Sommige gasten vinden het jammer dat ze hun fiets niet meer zo makkelijk kunnen parkeren, maar verder hoor ik er niks over. Dus ik kan ook niet zeggen of de meeste gasten overwegend positief of negatief zijn.”

Jennifer: “Ze vinden het wel mooier.”

Heb je het idee dat er minder klanten in de winkel komen?

Joost: “Nee, er komen gewoon klanten zoals er altijd klanten komen. Maar nu is het dan alleen zonder een grote fietsenchaos en dat is alleen maar goed.”

Floor: “Ik heb zelf nog niet ervaren dat mensen bewust wegbleven om het fietsparkeerverbod, maar het zal me niet verbazen als mensen wegblijven hierom. Wij hebben in ieder geval nog veel vaste gasten en ook veel nieuwe gasten.”

Irene: “Nee, wij merken niet dat er minder gasten zijn. Wij hebben veel vaste gasten, dus dat scheelt ook al heel erg.”

Jennifer: “Het is wel wat rustiger in de winkel qua aantal klanten, maar of dat daarmee te maken heeft weet ik niet. Misschien mis ik wel de klanten die normaliter ook voor een ansichtkaart even binnen wipten. Mijn vaste klanten blijven wel komen. En mensen die echt een ochtendje winkelen op de planning hebben staan; die dus de tijd hebben.”

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over stad

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?