Brancheprijs Orpheus smaakt naar meer

Woensdag 10 februari 2016

Door Redactie

Orpheus laat als branchewinnaar 2016  alle theaters en schouwburgen van Nederland achter zich. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt door Het Nationaal Business Succes Award Instituut.

Deze organisatie stelt zich ten doel succes te stimuleren, kennis over succes te delen en succesvolle mensen te verbinden. Het Instituut organiseert activiteiten, waaronder de grootste ondernemersprijs van Nederland verbonden aan ’De Succesfactor’.  Die wordt pas in 2017 uitgereikt en ook die prijs wil  Orpheus binnenhalen.

Het juryrapport is lovend. Meta Neeleman, de directeur van Orpheus, congrescentrum en theater, is daar blij mee. Met name de gastvrijheid wordt geroemd. Maar het winnen van de brancheprijs smaakt naar meer. Er zijn immers zo’n zestig verschillende branches en evenzovele brancheprijzen. Meer dan een eervolle vermelding, een beeldje en wat publiciteit levert dat niet op. ,,Nu we de brancheprijs hebben gewonnen, gaan we nu natuurlijk voor de algemene prijs. Dan ben je de beste van álle bedrijven’’, zegt een ambitieuze Neeleman.

Nog belangrijker dan een hoofdprijs pakken, is volgens Meta Neeleman het winnen van de gunsten van het publiek. ,,We willen uitstralen dat de mensen welkom zijn. Daarvoor hebben wij trainingen voor al onze medewerkers. Klantvriendelijkheid staat bij ons voorop. We proberen daarbij ook een evenwicht te vinden tussen het zakelijke en het culturele.’’

Als het aan Neeleman ligt, is Orpheus straks een zogeheten 9+ organisatie. Want wat goed is, kan in haar ogen altijd beter. ,,Orpheus moet meer zijn dan een avondje naar een vorstelling gaan. Het moet een avondje uit zijn, je welkom voelen. Daarop zijn al onze inspanningen en de gehele dienstverlening gericht. Iedere medewerker krijgt dat mee. Daar trainen we onze mensen op. Zo zijn de wachttijden minder lang dan voorheen door de drankjes van tevoren klaar te zetten. Gasten kunnen die drankjes in de pauze of na afloop meteen pakken. Als je naar beter streeft, denk je vooral aan de details. Dat kan een keer een ander koekje zijn bij de koffie, maar ook bij regen een paraplu uitreiken in de parkeergarage en deze na de wandeling buiten in de foyer weer innemen.”

Een kopje koffie voor aanvang, een drankje in de pauze of na afloop. Het is bij de prijs van een kaartje inbegrepen. ,,Een sigaar uit eigen doos”, zeggen sommigen. Meta Neeleman zegt nog geen klachten te hebben ontvangen. ,,Het is beslist geen sigaar uit eigen doos. Voor dat kopje koffie én het drankje hebben we toegangsprijs met maar één euro verhoogd. Mensen blijven nu na afloop langer in het restaurant of de foyer zitten. Ik hoor van heel veel mensen dat het allemaal een stuk gezelliger is geworden.’’

Het Nationaal Business Succes Award Instituut  heeft Orpheus onder de loep genomen. Door onder meer het jaarverslag te bestuderen en een marktonderzoek te doen naar de klantvriendelijkheid. Met de brancheprijs als beloning. De grote ondernemersprijs  levert de winnaar in het voorjaar van 2017 niet alleen een handje op van oud-premier Jan Peter Balkenende die de hoofdprijs mag uitreiken. De winnaar kan ook nog eens  een bedrag van 100.000 euro tegemoet zien. Meta Neeleman rekent zich niet rijk, maar durft wel hardop te dromen. ,,Van dat bedrag zouden we de buitenkant van Orpheus eens flink kunnen aanpakken.’’

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!