Circulus Berkel haalt geen vuilnis op vanwege sneeuw
Door Redactie
Als je er niet per se uit hoeft is die sneeuw natuurlijk hartstikke leuk. Met een warme kop thee of chocolademelk genieten van het winterse uitzicht of even lekker naar buiten met de slee. Maar wat als je wel moet werken? Denk aan krantenbezorgers, vuilnismannen of bezorgers van maaltijden of boodschappen. Velen van hen hebben besloten ook niet de weg op te gaan.
Bevroren inhoud
Circulus-Berkel bijvoorbeeld. Normaal gesproken rijden de vuilniswagens af en aan door Apeldoorn. Het legen van containers huis-aan-huis, maar ook containers bij winkelcentra. Om deze laatste week goed bereikbaar te maken, daar gaat Circulus-Berkel de komende dagen hard aan werken, melden ze op de website. Maar huis- aan huis komen ze even niet langs. “Vanwege de sneeuw, gladheid en strenge vorst wordt groente-, fruit- en tuinafval (gft) tot nader orde niet ingezameld. Niet alleen zijn heel veel straten onbegaanbaar voor onze voertuigen, de inhoud van de bakken is door de zware vorst bevroren en daardoor kunnen ze niet geleegd worden. Pas wanneer het dooit kunnen we deze inzameling hervatten.
Alle andere huis-aan-huis inzamelingen, zoals papier, pmd, restafval en de BEST-tas, gaan in ieder geval op dinsdag 9 en woensdag 10 februari niet door, melden ze. “Ook de chemokar kan deze dagen niet de weg op en het grof vuil wordt niet opgehaald.” Op maandag 8 februari was het KlantContactCentrum telefonisch niet bereikbaar, alleen per mail en WhatsApp. Als het goed is zouden ze vandaag weer goed bereikbaar moeten zijn.
Alleen afhalen
Ook veel restaurants, die het momenteel moeten hebben van bezorgen en afhalen, hebben besloten niet te bezorgen. Zo meldt Floor Huisman van Evi’s aan de Hoofdstraat 166: “Het is heerlijk winters weer. Alleen daarom hebben we besloten niet te bezorgen in verband met geen winterbanden onder de auto. Afhalen kan wel nog steeds.” En ook bij de Babbel blijven ze even binnen. “De fietspaden en wegen in Apeldoorn zijn niet veilig genoeg. Hopelijk worden vandaag de wegen en fietspaden sneeuwvrij gemaakt, zodat wij morgen wel weer onze lekkere gerechten bij je thuis kunnen bezorgen.”
Bij El’Nare bezorgen ze nog wel. “Ondanks code rood hebben de bezorgers alles kunnen bezorgen en hebben klanten lekker thuis mogen genieten van een Molukse daghap of een Luxe daghap (kleine rijsttafel)”, zegt Jean Pierre Katabaloeboeng. De voorkeur gaat uit naar afhalen, maar mocht dat niet kunnen, dan zijn we uiteraard bereid je maaltijd te bezorgen aan huis.” Ook Cafetaria Eethuis Family bezorgt wel, maar wel in beperkte mate. Gisteren stuurden ze een mail aan hun vaste klanten met de vraag of ze alsjeblieft hun bestelling wilden komen afhalen. “We hebben een auto tot onze beschikking om te bezorgen, dus als je echt niet zelf de deur uit kan, komen we bezorgen. We vragen je begrip voor de langere bezorgtijd en dat we alleen in de postcodes 7323 en 7324 bezorgen vandaag.”
Boodschappen
Veel boodschappenbezorgservices brengen de boodschappen nog ‘gewoon’ aan huis. Dit resulteerde gisteren, maandag 8 februari, wel in gestrande wagens. Zo stond een busje van de Albert Heijn 4 uur lang stil in de wijk Zuidbroek. Door de gladheid en sneeuw kon de wagen geen kant meer op en werd uiteindelijk door een sleepdienst weggesleept. Buurtbewoners besloten ’s avonds op gezamenlijk de bocht waarin hij stil was komen te staan beter begaanbaar te maken door met z’n alleen bezig te gaan met bezems en sneeuwscheppen.