Cobraa, Hema-kunst en Jack Liemburg

Vrijdag 24 augustus 2012

Door StrangeArt

StrangeArt

De drie woorden in de titel weerspiegelen in grote lijnen de structuur van dit blog.

Waar StrangeArt vandaag een mening over heeft:

Cobraa met dubbel A, het staat er werkelijk. Cobra is een kunststroming. De aangesloten kunstenaars woonden in Kopenhagen, Brussel en Amsterdam. De dubbele A (De A van Apeldoorn) is door mij bewust toegevoegd. Een bekende schilder in Apeldoorn, Jack Liemburg produceert al jaren traditionele “Cobra kunst”. Cobra kunstenaars schilderen vrijwel altijd direct en spontaan. Net als kinderen willen zij zonder vooropgezet plan en met veel fantasie werken. Cobra kunst wordt door de primitieve uiting ook wel eens vergeleken met Art Brut, kunst voorgebracht door personen met een psychische of mentale stoornis. (Wikipedia).

Na het begin van de beweging (1948) is in mijn ogen de kunststroming Cobra verworden tot een recycling van een in intentie originele, maar door het ontbreken van gelaagdheid, makkelijk reproduceerbare techniek. Bewust gebruik ik het woord techniek, een maatschappijkritische benadering, een vorm van creativiteit, het zich afzetten tegen gestileerde beelden of conceptueel werken ontbreekt vaak.

Waarom de term “Hema-kunst” in mijn titel?: De HEMA verkoopt gebruiksvoorwerpen die – als deze niet in serie vervaardigd zouden worden – galeriewaardig zijn. Jaarlijks schrijft de HEMA een ontwerpwedstrijd uit, met vaak verrassende resultaten , zoals de fluitketel “Le Lapin”. Door de verkoop van deze originele ontwerpen in een eenheidswinkel maakt het grote publiek kennis met vormgeving, democratische kunst in optima forma.

Ook Jack maakt Hema-kunst, grote aantallen, toegankelijk en makkelijk aan te schaffen voor de kleine beurs. Zijn de schilderijen van Jack door deze toegankelijkheid, prijs en veelvoud Kunst met een grote K?. Dat moet ieder voor zich zelf maar uitmaken. Voor mij is het in ieder geval wel kunst. Uit de schilderijen spreekt vakmanschap en creativiteit. Ik hoef geen geheime code te kraken om het te begrijpen. Het is ongepolijst met een dosis humor.

Over de foto: Christus met een kruis, een kruis waarvan hij de betekenis nog niet kon bevroeden. Zijn moeder Maria kijkt “het schilderij uit”. Alsof zij er niet bij hoort, de ogen hoopgevend en verwachtingsvol naar boven gericht. Niet wetend van de vele kruistochten, die het ware geloof moesten verspreide. De kat in het midden, een kat met de zeven levens, is de verbeelding van de flexibiliteit en culturele  aanpassing van het ware geloof (foto geklikt in het atelier van Jack, de interpretatie volgend uit deze combinatie van schilderijen  is natuurlijk strikt persoonlijk).

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!