Deelvervoer Mobuur genoodzaakt tot stoppen

Dinsdag 13 oktober 2020

Door Amrutha Mol

Met meer dan 200 ritten in de week (pre-corona) in het gebied Kerschoten, de Naald en Anklaar is Mobuur een succesvol duurzaam deelvervoer-initiatief in de wijk. Toch ziet het bestuur zich 3 jaar na start van de pilot genoodzaakt hun taken met ingang van 1 januari 2021 te stoppen.

“Aan de tevredenheid van klanten en vrijwilligers ligt het niet”, zegt voorzitter Marjolein Tillema. “We worden enorm gewaardeerd door onze klanten en we hebben een heel enthousiast vrijwilligersbestand. Zowel de gemeente, provincie als Plus OV zien toekomst in deze vorm van vervoer in de wijk, maar weten ons klaarblijkelijk niet goed te plaatsen in hun huidige beleid.”

Sociaal vangnet

Mobuur is in 3 jaar tijd uitgegroeid tot een professionele vrijwilligersorganisatie en vaste waarde in de wijk. Mobuur levert die waarde niet alleen op het gebied van vervoer. “Die waarde ligt ook op het gebied van zorg en welzijn van ouderen”, meldt Marjolein. “Denk bijvoorbeeld aan beginnend dementerende ouderen waarbij we een oogje in het zeil houden, vaak in samenspraak met de familie. Daarnaast werkt Mobuur met mensen die tijdelijk wat lastig vinden te functioneren in de samenleving. En uiteraard is het zinvol werk voor gepensioneerden.” Mobuur rijdt met elektrische auto’s en voorziet daarmee ook in een opkomende vraag naar duurzaam openbaar vervoer.

Broek ophouden

Het bestuur van Mobuur ziet een aantal oorzaken voor het uitblijven van een structureel vervolg. “We zijn een, weliswaar professionele- vrijwilligersorganisatie en kunnen onze eigen broek niet ophouden. Dat kunnen de bus- en de treinvervoerders ook niet. Er is dus structurele financiering nodig. In eerste instantie zouden we na de pilot wellicht verdergaan onder de zogenaamde ‘openbaar vervoer concessie’. Iedereen weet dat dit niet aan de orde is gezien alle struggles en er op dit moment een noodconcessie geldt. Uiteraard werkt de komst van corona ook niet in het voordeel van (financiële) besluitvorming rond Mobuur. Voor dit laatste hebben we uiteraard alle begrip, dit heeft een enorme impact.”

Mobuur is een concept, dat ook op andere plaatsen in Nederland in vergelijkbare vorm is ontstaan. Tillema: “Er is in Nederland veel aandacht voor innovatie, maar veel minder voor de implementatie. Overal wordt geëxperimenteerd met nieuwe vormen van vervoer aan de onderkant van de markt.” Toch lijkt het lastig te implementeren als beleid niet mee verandert. “We zien dat iedereen enthousiast is, van politiek tot ondernemers in de wijk, maar dat Mobuur ook lastig te plaatsen valt. Vallen we nu onder vervoer, vallen we onder zorg of toch ergens anders onder? Het lijkt erop dat het beleid rond deze thema-overstijgende initiatieven nog niet toereikend is, zowel bij gemeente als provincie.”

Wens

“Met pijn in ons hart zien we dit gebeuren. We zouden zo graag zien voor onze klanten dat er een oplossing komt om hen de mobiliteit en daarmee vrijheid te bieden die Mobuur voorstaat. Zeker in een tijd dat mensen steeds langer thuis moeten blijven wonen en zelfredzaamheid centraal staat. Daarnaast grijpen we dit moment aan om onze vrijwilligers nog eens te roemen. Zij hebben dit voor hun wijk mogelijk gemaakt. Daar zijn we ze heel erg dankbaar voor.”

Over Mobuur

Mobuur is een nieuwe vorm van duurzaam openbaar vervoer in Apeldoorn-Noord. Vrijwillige Mobuur-chauffeurs brengen bewoners binnen dit gebied met de elektrische auto naar plek van bestemming. Dit maakt het voor bijvoorbeeld ouderen gemakkelijker een boodschapje te doen of een kapper of dokter te bezoeken. Een rit kost 1,50 euro. Mobuur is er voor iedereen in de het Mobuur-gebied, jong en oud. Er is geen speciale toestemming van de gemeente nodig.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over stad

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?