Geschorst in het slaaphuis? Wel betaald voor je maaltijd, maar geen eten
Door Roelof Rump
In Omnizorg verblijven niet de makkelijkste mensen. Strenge huisregels voorkomen dat het sociale klimaat bepaald wordt door de bewoners. Ga je als bewoner ‘over de schreef’ dan is er een ultieme sanctie: schorsing. Schorsing betekent dat je zelf een slaapplaats moet zoeken en dat je niet in Omnizorg je ontbijt, lunch en warme hap mag nuttigen.
Over het vol pension ‘hotel’ Omnizorg:
Ben je gast in Omnizorg, dan betaal je per dag, vol pension, € 9.50, nader gespecificeerd: € 3.50 voor de nacht en € 6.00 voor de drie maaltijden (bedragen kunnen een eurootje afwijken) . Een redelijk bedrag als je dit bedrag vergelijkt met een regulier hotel. Nu is er wat betreft dat betalen wel een probleem, de meeste gasten zijn geen boekhouders en besteden het geld bij voorkeur aan ‘genotsmiddelen’. Om te voorkomen dat de verblijfrekening oploopt zorgt de sociale dienst ervoor dat de ‘vol pension kosten’ op de uitkering wordt ingehouden en dit bedrag wordt betaald aan Omnizorg.
En als je geschorst bent?
Tja, bij schorsing mag je niet meer naar binnen en dus niet je zelf betaalde maaltijden nuttigen. Heb je al honger dan zul je zelf een patatje of een entrecote (naar keuze) moeten betalen.
In strikt juridische zin lijkt mij dit (zorg)fraude. Diensten in rekening brengen die je niet levert.
Vraag aan Omnizorg:
Klopt dit wel? Gasten hebben het eten betaald, moeten die gasten dat geld niet terug krijgen?
Terzijde: dat Omnizorg de verblijfkosten wat betreft overnachting in rekening blijft brengen, kan ik mij voorstellen, er is immers een bed gereserveerd. Jammer trouwens dat de meeste gasten geen annuleringsverzekering hebben, maar dit terzijde.
Hoor en wederhoor:
Alleen maar roepen is niet mijn stijl, hieronder de reactie van Omnizorg:
Omnizorg heeft ondanks een ruim van te voren gezonden mail en meerdere telefoontjes niet gereageerd.
Een strikt persoonlijke opmerking: Dat Omnizorg niet gereageerd heeft, verwondert mij niks. In de loop der jaren meerdere mails naar de directie gestuurd, ik krijg nooit een bericht van ontvangst, laat staan een antwoord. Een handelswijze elke instelling, gesubsidieerd of niet, onwaardig.
REACTIES