Getallen niet heilig voor Apenheul
Door David Levie
Apenheul heeft dit jaar minder bezoekers getrokken dan in de afgelopen twee jaar. De teller bleef op 460.000 steken, in 2014 waren dat er nog bijna 600.000. Directeur Coen de Ruiter, die deze maand afscheid neemt van de Apeldoornse topattractie, kan er niet mee zitten. ,,De waardering voor ons park heeft op bepaalde dagen soms te lijden onder extreme drukte. Daarom hebben we dit jaar minder samenwerking gezocht met anderen op het gebied van promotie.’’
Getallen zijn in de ogen van De Ruiter belangrijk, maar niet heilig. Hij kiest voor kwaliteit. Hij vindt gemotiveerde bezoekers belangrijker dan mensen die bijvoorbeeld via een kassa-actie in de super aan goedkope kaartjes kunnen komen. ,,We doen dat liever zelf door bezoekersaantallen te spreiden. Door bezoekers te belonen als ze vroeg komen of juist laat.” De zo verkregen korting kon oplopen tot 7,50 euro per persoon.
In een interview dat we eind deze week plaatsen kijkt De Ruiter terug op 7.5 jaar Apenheul waarin hij de bezoekersaantallen fors omhoog stuwde. Na eerder werkzaam te zijn geweest voor onder meer Unilever en Max Havelaar zegt hij toe te zijn aan wat nieuws. ,,Ik heb het nu eenmaal nodig om na verloop van tijd uit mijn comfortzone te treden.’’
De Ruiter wijdt zijn krachten vanaf het komende jaar aan een bedrijf dat gespecialiseerd is in de verkoop van financiële producten via internet.
REACTIES