‘Gewoon in Apeldoorn’: zo gewoontjes is Apeldoorn helemaal niet

Woensdag 21 juni 2017

Door Redactie

Naar aanleiding van de poll die onlangs op Apeldoorn Direct stond, kwamen er veel reacties binnen over een nieuwe kreet in plaats van ‘Gewoon in Apeldoorn’. Deze uiting wordt sinds een tijdje gebruikt door Citymarketing Apeldoorn en is bedoeld om de stad te promoten, om de leefbaarheid van de stad in stand te houden en eigenlijk ook om de vergrijzing tegen te gaan en om jonge professionals en bedrijven aan de stad te binden. Maar niet iedereen is er dus positief over. Sterker nog, meer dan de helft van de stemmers op onze poll geeft aan hem ‘vreselijk’ te vinden.

Volgens Ilse Harmelink van Citymarketing Apeldoorn komt dat vooral doordat veel Apeldoorners nog niet weten hoe de campagne bedoeld wordt. ,,Heel veel mensen vinden alles heel ‘gewoon’ wat hier is, maar dat is dus helemaal niet zo. Wij zijn heel goed bereikbaar, we hebben heel veel groen en heel veel goede lucht, dus dat is eigenlijk de kern van de campagne. Het is dus ook geen slogan, maar een campagne. Het is dus ook tijdelijk. De bedoeling is dus om het buitengewone van Apeldoorn te verpakken met de kreet ‘Gewoon in Apeldoorn’. Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan met een taart rond te brengen van de beste bakker van Nederland, die zit toevallig wel ‘Gewoon in Apeldoorn’.”

Trots

Ze legt verder uit: ,,Dat is iets wat veel mensen niet beseffen, we proberen de trots van Apeldoorn ermee vergroten. Dat veel mensen reageren met ‘Maar we zijn toch helemaal niet gewoon?’, dat geeft ook aan dat we dat niet gewend zijn, om ongegeneerd op te scheppen over onszelf. We zijn dus juist niet gewoon. Deze kreet gaat straks ook naar buiten. Daarmee kan je kenbaar maken dat we bijvoorbeeld 100 banen in de techniek hebben, ‘Gewoon in Apeldoorn’. Daar is het voor nodig, om die young professionals hier naartoe te halen. We hebben hier een vrijstaand huis voor onder de vier ton, ‘Gewoon in Apeldoorn’. We hebben dan ook afgesproken om nooit die zin ‘los te gebruiken’. Het gaat om iets wat bijzonder is en dat is ‘Gewoon in Apeldoorn’. Ik ben onlangs bij ‘IAmsterdam’ geweest en dan rij ik in 50 minuten naar Amsterdam. Dat kan dus ‘Gewoon in Apeldoorn’, in 50 minuten naar Amsterdam rijden. Terwijl je van de ene kant van Amsterdam naar de andere kant al bijna 50 minuten nodig hebt.”

Behalve de reacties van mensen die zelf een nieuwe campagneleus opperen, komen er volgens Ilse ook positieve reacties binnen. ,,We krijgen heel veel enthousiaste reacties en overal waar ik mijn verhaal vertel staan er na afloop wel weer mensen op die aanbieden of ze ergens bij kunnen helpen. We vinden het ook niet helemaal erg, trek gewoon aan de bel als je het niet snapt. En als het niet duidelijk is, dan moeten we het gewoon duidelijker doen. Mensen reageren heel snel, en dat mag, want laten we het met z’n allen beter maken, laten we vooral ook dat voor ogen hebben.”

Steeds uitleggen

Maar als veel mensen ‘Gewoon in Apeldoorn’ niet snappen en het moet steeds uitgelegd worden, schiet het dan niet zijn doel voorbij? ,,Nee hoor. Ik leg het graag uit en dat doen we ook op onze site voor als mensen het niet snappen. Het is hier niet gewoon, we hebben hier ‘gewoon’ heel veel banen, groen en werkgelegenheid. Apeldoorn is een stad met dorpse kenmerken, maar dus wel met stedelijke voorzieningen en dat maakt het zo bijzonder. Mensen moeten verder denken dan dat, maar daar gaan we bij helpen, hoor. We gaan het verhaal over Apeldoorn vanaf september ook vertellen en er komt nog heel veel meer aan.”

Ze vervolgt: ,,De campagne is slechts een deel is van het geheel. Daarmee treden we naar buiten, dat is de eerste eyecatcher. Daarachter zit een plan met allerlei manieren om mensen te laten zien dat wat wij in Apeldoorn gewoon vinden, dat eigenlijk helemaal niet is. We zijn dus nog maar net begonnen. En of het nu als slogan of als campagne wordt gezien, dat maakt helemaal niets uit. Ons doel is Apeldoorners trots te laten zijn op wat er is…… Die slogan komt er dan vanzelf een keer. Of niet.”

Andere opties

Waren er ook nog andere opties? Zoals de ideeën die de lezers van Apeldoorn Direct inschieten: ‘Buitengewoon in Apeldoorn’ of ‘Trots op Apeldoorn’? Zelfs CODA-directeur opperde onlangs ‘Buitengewoon in Apeldoorn’ bij de jonge mannen die met ‘Gewoon in Apeldoorn’ een pitch wonnen. Reinders: ,,Daarin zit ook het prachtige groene karakter van stad en Veluwe én de propositie nu werkt alleen in combinatie met een positief deel ervoor, waarbij we dan kunnen vervolgen met gewoon in Apeldoorn.” Maar Ilse stelt: ,,Die vonden wij juist te ‘gewoon’. Neem nu ‘Buitengewoon’, Omroep Gelderland heeft een site die zo heet en dat gaat over de natuur in Gelderland. ‘Buitengewoon’ is een combinatie die heel vaak gebruikt wordt, zo heb je ook ‘Buitengewoon Barneveld’ en Apeldoorn is ook ‘buitengewoon’, maar juist dat pareltje, dat wij het allemaal zo gewoon vinden, dat willen wij juist benadrukken.”

Hoe anderen over ‘Gewoon in Apeldoorn’ denken:

Peter Eemsing:, eigenaar van Eigen Apeldoorn schreef onlangs in zijn blad Eigen:
,,Waarom gewoon in Apeldoorn te gewoon is…Recentelijk is de nieuwe citymarketingcampagne ‘gewoon in Apeldoorn’ van start gegaan die gewoon uit Apeldoorn komt. Het goede hiervan is dat hij gewoon uit Apeldoorn komt. Maar…‘Gewoon in Apeldoorn’ heeft voor mij geen toegevoegde waarde als leus voor citymarketing. Het zegt niets over Apeldoorn, niets anders dan dat het hier zo gewoon is. Het heeft weinig toegevoegde waarde voor het merk Apeldoorn. Bij de naam Apeldoorn heb je zelf in ieder geval nog de ruimte om daar een invulling aan te geven. Zoals groots, groen, weids, rustig, bejaard, dynamisch, speels, koninklijk, natuur etc. etc.
De slogan ‘Gewoon in Apeldoorn’ slaat elke beeldvorming dood en heeft geen sprankelend karakter. Had dan gekozen voor ‘buitengewoon Apeldoorn’ of had ervan gemaakt ‘het kan gewoon in Apeldoorn’. Dan had je nog een lading gehad die het merk Apeldoorn kan vullen. Nu zijn we net een pak melk dat gewoon in de supermarkt staat. Gewoon tussen de vele andere. Jammer dat we niet een sprankelend motto hebben gekozen dat onze trots, onderscheidende waardes en unieke samenleving kan verwoorden. Het goede is wel dat er eindelijk een campagne is.”

Jan Bark, van museum ‘In de Zevende Hemel’ aan de Schotweg:
,,Ik vind het een zwakke verwoording van ons prachtige Apeldoorn. Ik zou zeker willen pleiten voor de aanpassing die ik afgelopen vrijdag Carin Reinders (directeur van CODA) in een column hoorde spreken over; Buitengewoon Apeldoorn of mijn idee; Trots op Apeldoorn want dat zijn wij echte Apeldoorners toch?”

Maarten Klos, ondernemer in Apeldoorn:
,,Typisch voorbeeld van de zelfonderschatting waar Apeldoorn al decennia last van heeft. Ik zou zeggen: ‘Bijzonder in Apeldoorn’.”

Raadslid Roel van Swam (VVD):
,,Slogans zijn meestal volledig uitwisselbaar, deze dus ook. Als je al een slogan wil sluit dan aan op de ligging (aan de Veluwe), aan de attracties (bv. het Loo, Apenheul) of allure (koninklijk), dan wordt je tenminste een beetje uniek .”

Marion Wiering- Cultureel Café:
,,Als Cultureel Café Apeldoorn vonden wij Buitengewoon Apeldoorn veel mooier! Als je ziet wat er allemaal georganiseerd wordt in Apeldoorn dan is dat echt niet gewoon.”

Fulco de Deken:
,,Juist dat imago van doemaargewoondandoejealgekgenoegstad moeten we vanaf. Natuurlijk wil je jachterige stad worden, waar je dicht op elkaars lip zit en alleen overleefd als je hard genoeg schreeuwt maar ook geen dorp waar alles wat vreemder of anders is dan de heersende norm bespuugt wordt. Ik wordt altijd heel blij dat ik in Apeldoorn woon als ik uit een grote stad kom en met de auto of trein door de bossen naar huis rij. Het geeft een fijne rust en ontspanning. Of wanneer je mensen zelf kunst ziet maken. #Mooiapeldoorn”

Martin de Bes:
,,Apeldoorn,Het grootste dorp ter wereld! Hiermee bereik je de wereldpers en veel free publicity en onderstreep je de combi van leefbaarheid met grootsheid.”

En toch zijn er ook positieve reacties:
Bert Jan Bonhof:
,,Naar mijn mening wordt te vaak te negatief gedacht over de eigen woonplaats, zeker als het om een slogan gaat. Ik kan me nog herinneren dat dit ook direct gebeurde bij ‘Den Haag bruist’: er zou te weinig gebeuren in de stad. Als een stad vraagt voor input om een nieuwe slogan te maken en dus de burgers zélf mogen kiezen, komen de meest opzienbarende voorstellen naar voren (www.sloganvoorbreda.nl).
Is ‘Gewoon in Apeldoorn’ een goede slogan? Ik denk dat het een slogan is die prima ingezet kan worden en daarnaast ook duidelijk aangeeft hoe Apeldoorners vaak denken.
Het tegenstrijdige van de slogan triggert in ieder geval. Want er kunnen veel dingen in Apeldoorn:
Elisabeth in Concert met duizenden bezoekers, Drakenboot festival, een propvolle zomeragenda, Lumido, WK Baanwielrennen etc: het kan allemaal Gewoon in Apeldoorn.
Een aantal jaren geleden zijn wij vanuit de Randstad naar Apeldoorn verhuisd. De reden? We vonden betaalbare woningen, unieke natuurgebieden, een prachtig paleis, een ideale centrale ligging en een levendige binnenstad. Alles bij elkaar en Gewoon in Apeldoorn! We hebben ons nog wel georiënteerd op plaatsen in de omgeving maar misten daar altijd wel een van deze – voor ons belangrijke – componenten.
Daarom denk ik dat dit een passende slogan is. Op elke slogan valt wel commentaar te geven en het mooie is: ook dat zorgt weer voor verspreiding. Ik bekijk het graag van de positieve kant.”

Caroline Wilms Floet:
,,Ik ben blij met #GewooninApeldoorn. Als Apeldoorner realiseren we ons niet hoe bijzonder onze stad is. Apeldoorn lijkt collectief last te hebben van het ‘Calimero’-effect, we kijken op naar de ons omringende steden als Arnhem of Deventer.  Terwijl wij in ons eigen dorp elk weekeinde een uitpuilende evenementen kalender hebben.  Grote festivals, congressen en (sport) evenementen van buitenaf ons de laatste jaren beter weten te vinden. Denk aan Elisabeth de Musical van vorige week of het Glazen huis in December.
Ik heb zelf sinds 3 jaar een vintage en second hand winkel op een bijzondere locatie, de begane grond van Omnizorg, het oude Slaaphuis in de Stationsstraat. Mijn klantenbestand is veelal afkomstig van buiten Apeldoorn, en ook behoorlijk internationaal. Regelmatig hoor ik de lof over onze stad.  De diversiteit aan kleine individuele winkeltjes, de terrassen, de natuur rondom, maar vooral het feit dat alles een tandje trager gaat dan in het westen van het land: de aandacht.
Dit is precies waar Apeldoorn van oudsher sterk in is. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Met een pay-off als ‘Gewoon in Apeldoorn’ kunnen we onszelf blijven. Hoeven we geen aangeleerd gedrag te vertonen om aan verwachtingen van welke doelgroep dan ook tegemoet te komen. Wat mij betreft kan ‘ Gewoon in Apeldoorn’ zich in marketing termen meten met ‘aandacht maakt alles mooier’ (Ikea) en ‘als je maar lang genoeg gewoon blijft word je vanzelf bijzonder’ (Klaverblad verzekeringen). Ondernemingen van naam die zich ook realiseren dat ‘gewoon’ juist heel bijzonder is/ een kracht is.”

Hans Berkhof:
,,Ik ben positief over de campagne, omdat ik initiatieven toejuich die Apeldoorn op een positieve manier in het daglicht zetten. Apeldoorn is een stad die niet alleen op recreatiegebied, maar ook voor ondernemers en werknemers veel te bieden heeft. Alles wat er aan bijdraagt dat meer mensen dit te weten komen, is goed. Apeldoorn is een prachtige stad en dat moeten we op alle mogelijke manieren naar buiten brengen. De naamgeving van zo’n campagne vind ik minder interessant dan het doel. Dit is toch iets wat je alleen maar aan kunt moedigen?”

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!