Hoe kom ik over liefdesverdriet heen?

Zaterdag 12 maart 2022

Door Saskia Paulissen

Floor (30)* account manager, single

Na een relatie van ruim negen maanden heeft mijn vriend het uitgemaakt en is teruggegaan naar zijn ex. Ik zag het totaal niet aankomen en nu, drie maanden later, ben ik er nog steeds kapot van. Ik voel me somber. Heb nergens zin in. Wil het liefste thuis onder een deken liggen. Het klinkt overdreven maar ik heb echt een gebroken hart. Mijn vriendinnen maken zich zorgen en zeggen dat ik er niet zo lang in moet blijven hangen. Ik zou wel willen maar ik weet niet hoe ik over dit liefdesverdriet heen moet komen.

Wat is liefdesverdriet?

Liefdesverdriet is een pijnlijke reactie op het verlies van een geliefde. De pijn die je voelt, is wel degelijk echte pijn. Het brein maakt namelijk geen verschil tussen fysieke en emotionele pijn. Beiden worden verwerkt in de insula, ook wel het emotiecentrum genoemd. Emotionele pijn uit zich vaak lichamelijk door bijvoorbeeld pijn in je buik of in je hart. Vandaar dat liefdesverdriet voelt alsof je hart is gebroken. We noemen het niet voor niets hartzeer.

Surfen op golven van verdriet

Het vervelende van emotionele pijn is dat het lang aan kan houden. Je wordt als het ware telkens overspoeld met golven van diepe pijn en als je er midden in zit, denk je dat het nooit meer overgaat. Een eerste tip: hoe meer je je verzet, hoe heftiger de pijn. Dus als je weer overspoeld wordt, surf dan mee op die golf en merk op dat de pijn vanzelf weer langzaam wegebt.

Neem de tijd voor rouwverwerking

Zoals ik al schreef, is liefdesverdriet een uiting van verlies die gepaard kan gaan met rouw. Meestal koppelen we rouw aan overlijden maar ook bij een scheiding of het verbreken van een relatie is rouw een normale reactie. Het rouwproces kent vijf fases:

  1. Ontkenning : je gelooft niet dat hij echt teruggaat naar z’n ex
  2. Boosheid : je wordt boos op je ex of op de omstandigheden
  3. Onderhandelen : je bent constant bezig met manieren waarop jullie toch weer bij elkaar kunnen komen.
  4. Depressie : je voelt je verdrietig, somber, lusteloos.
  5. Aanvaarding : je accepteert dat de relatie voorbij is en pakt je leven weer op

Zoals je jouw situatie nu omschrijft, lijkt het alsof je in fase vier bent beland. Voor de rouwverwerking is het goed om toe te geven aan je verdriet. Stop het niet weg, maar blijf er ook niet te lang in hangen, zoals je vriendinnen terecht opmerken. Anders zal deze fase veel langer duren dan nodig is.

Zoek troost bij je vriendinnen

Mijn advies voor nu is, sleep jezelf uit bed en zoek je vriendinnen op. Praat met ze, deel je gevoelens en laat je troosten. Je ex is helaas niet meer beschikbaar voor je, maar je behoefte om je te verbinden is er nog wel. Dus zoek die mensen in je omgeving op waar je je vertrouwd bij voelt. Door je af te zonderen voed je het verdriet. Door je te verbinden, kun je je hart stukje bij beetje weer helen.

Wandel, eet gezond, heb seks

Zorg daarnaast goed voor jezelf. Maak elke dag een ommetje, eet gezond, ga op tijd naar bed. Mocht de gelegenheid tot seks zich voordoen dan zeg ik, ga ervoor. Het is een boost voor je ego en je maakt weer een shot oxytocine aan, wat een prima middel tegen liefdesverdriet is.

*echte naam bekend bij redactie

 

 

 

Wil jij Saskia ook een vraag stellen?

Saskia Paulissen is relatiecoach en beantwoordt in de rubriek ‘Vraag ’t Saskia’ vragen van lezers over liefde en relaties. En die vragen mag jij insturen. Vul nu onderstaand formulier in en wie weet bezorgt Saskia je een antwoord in de rubriek!

  • Gegevens worden alleen door Saskia gebruikt om mogelijk contact op te nemen bij aanvullende vragen. Namen worden dus niet vermeld in het artikel.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

Elke maandag ons nieuws in de mail?