‘Je maakt elkaar gek op deze manier’

Donderdag 21 juni 2018

Door Daniel van Harmelen

Theo Wiggers houdt zijn optimisme vast, ook al is dit seizoen misschien magerder dan verwacht. Zijn Bla-Bla Stores zitten in dezelfde Korenstraat als Noa Noa en Leapp – twee winkels die net als Buining en Petite Merci verderop, failliet zijn verklaard. Geen tijd voor cynisme, wat hem betreft.

Maar van een leegloop, zoals Apeldoorn Direct recent kopte, is volgens hem absoluut geen sprake. Volstrekte onzin. Sterker nog: De Korenstraat zit als enige straat in de binnenstad wél helemaal vol. De ondernemers werken dag in, dag uit keihard aan een mooie straat, vindt Wiggers. Dat daar nu gaten in vallen met Noa Noa en Leapp die nu failliet zijn, baart hem niet zoveel zorgen. ,,Dit is zo’n leuke straat, ik zou er niet van opkijken als ze binnen een aantal weken weer gevuld zijn.”

Toch schrok Wiggers wel van het faillissement van Buining, Noa Noa en Petite Merci. Winkels die in dezelfde branche zitten als zijn Bla-Bla concept waarvan ook hij meerdere winkels in de binnenstad heeft. Waarom de drie kledingzaken ineens omgevallen zijn, weet hij niet. Het is triest dat zulke mooie winkels die al zo lang in Apeldoorn zitten nu de deuren dicht hebben.

Het blijft knokken

Maar hoewel hij er niet over wil speculeren, heeft hij wel een algemeen beeld van de kledingbranche op dit moment: Een branche waar de crisis nog steeds in de lucht hangt. Volgens hem is dat overigens geen reden om bij de pakken neer te zitten.

,,Maar ik merk wel dat de kleine opleving die wij in 2017 hadden, voorbij is”, zegt Wiggers. ,,Dat is het gekke. Tijdens de crisis merkten we dat wij het niet al te moeilijk hadden. Onze klanten willen een imago behouden, en dat doe je met kleren. Nu de economie aantrekt zien wij het tegenovergestelde; Het geld gaat nu eerder naar vakanties, huizen en andere duurdere zaken. Dat kan weer.”

Geld voor kleren wordt dus elders uitgegeven. En dat kan de winkels van Hunnik nét genekt hebben, denkt hij, hoewel hij benadrukt dat het tal van andere redenen hadden kunnen zijn. ,,Het is echt gissen wat daar op de achtergrond gebeurd is. Voor ons was het in ieder geval echt een schok, een klap. Vreselijk jammer.”

Een ander probleem is volgens hem ook de onderlinge concurrentie. Marktwerking is prima, maar elkaar beconcurreren met constante acties en aanbiedingen werkt de hele branche de put in. ,,Je creëert onrust in je straat als je overal aanbiedingen, stickers, posters en borden met ‘Uitverkoop!’ hebt staan.”

Samenwerken

Al sinds 2016, maar eigenlijk al meer dan 12 jaar, pleit Wiggers daarom voor overleg en samenwerking. En, wat hem betreft, een Belgisch model voor acties. ,,Natuurlijk snap ik dat winkels in krappe tijden, waarvan bijvoorbeeld de eerste helft van 2018 er eentje van is, nerveus worden. En natuurlijk ga je dan acties houden om je leveranciers die in je nek staan te hijgen te kunnen betalen. Maar je maakt elkaar gek op deze manier.”

Reden voor Wiggers om met gezonde hoop naar België te kijken, waar dat totaal anders gaat. Daar is afgesproken om acties bij voorkeur in afgesproken periodes te houden. Buiten die periodes draai je ‘normaal’. Het is een mogelijke oplossing, maar na twaalf jaar werken aan samenwerken lijkt Wiggers daar weinig vertrouwen meer in te hebben. Verder dan een – overigens naar eigen zeggen zeer succesvolle – bedrijfsborrel zal het in zijn tijd niet komen, denkt hij.

Vooruit

Toch is het geen tijd om te mokken. Bla-Bla Stores heeft een sterk merkenpakket en draait redelijk goed in de Korenstraat. En voor Buining, Noa Noa en Pretty Merci is het verhaal misschien nog niet afgelopen. Wiggers hoopt op nieuwe buren, of bij voorkeur de oude. ,,Wellicht hebben ze straks een doorstart, of neemt iemand het concept over. Wie weet. Maar de straat zelf, en de panden die erin staan, daar heb ik wel vertrouwen in.”

Het blijft dus knokken voor Theo Wiggers en zijn familiebedrijf Bla-Bla. Maar juist dat het een familiebedrijf is, maakt Bla-Bla volgens hem zo sterk. Mode is altijd een grillige wereld geweest. Kunnen bouwen op een sterk team, in dit geval deels zijn familie, en de modewereld goed kennen zijn daarin de ruggengraat van zijn vijf winkels. Met sinds kort een ‘vijfde etalage’ met dames- en herenkleding – ,,die 24/7 open is” – in de vorm van een nieuwe webshop.

Meer lezen over stad

REACTIES