Kinderen met een verstandelijke beperking vinden hun plek in de muziek bij MiDushi

Vrijdag 16 mei 2025

Door Gerrit Steenbergen

Bij MiDushi in Apeldoorn gebeurt iets bijzonders. In een kleine, hechte groep komen kinderen en jongvolwassenen met een verstandelijke beperking samen om djembé te spelen. Tijdens een gesprek met ouder Bert Huisman en deelnemer Bram wordt duidelijk hoe belangrijk deze wekelijkse lessen zijn: ze bieden plezier, ontspanning en sociale verbinding in een veilige omgeving, helemaal afgestemd op wat deze kinderen nodig hebben.

Muziek zonder prestatiedruk

De zoon van Bert Huisman volgt al negen jaar djembéles bij MiDushi. Hij heeft een verstandelijke beperking en functioneert op een sociaal niveau van ongeveer acht à negen jaar. “Hij kan niet lezen en schrijven, maar met muziek kan hij zich uiten op zijn gevoel,” vertelt Bert. “Bij het drummen hoeft hij niet te lezen. Alles gaat op gehoor. Dat maakt het voor hem toegankelijk en leuk.”

De lessen zijn volledig afgestemd op de mogelijkheden van de kinderen. Er is geen nadruk op competitie of prestatie. “Fouten bestaan hier niet,” legt Bert uit. “Iedereen doet mee op zijn eigen manier. Dat haalt veel spanning weg.

Bram, een van de deelnemers, vult aan: “Je mag overal zo lang over doen als je wilt. Jelle legt het rustig uit en begrijpt goed wat we aankunnen.” Dankzij die aanpak groeien de deelnemers in hun spel zonder dat ze zich overvraagd voelen.

Een uitlaatklep en sociaal moment

Voor de deelnemers zijn de lessen meer dan alleen muziek maken. Ze zijn ook een belangrijk sociaal uitje. Bram vertelt: “Je bent even uit de sleur van de woning. Je bent onder de mensen, je hebt plezier en je laadt jezelf op.”

Optredens, bijvoorbeeld voor familie vlak voor de zomervakantie of met kerst, geven extra motivatie. “Ze werken ergens naartoe, zonder dat er prestatiedruk is,” zegt Bert. “Dat geeft hen veel voldoening.”
De djembéles helpt ook spanning los te laten. Bram: “Na het trommelen voel ik me opgeladen. Ik kan mijn frustraties kwijt en voel me daarna veel rustiger.”

Muziek als toegankelijke vorm van zelfexpressie

Docent Jelle kiest bewust voor de djembé. Het instrument is laagdrempelig en iedereen kan het leren bespelen. “Iedereen die kan fietsen, kan ook op een djembé spelen,” legt hij uit.

Omdat djembé spelen op ritme en gevoel gaat, biedt het kinderen met een verstandelijke beperking een manier om zichzelf te uiten zonder ingewikkelde techniek of schriftelijke instructies. Deelnemers leren samenwerken, groeien in zelfvertrouwen en ervaren het plezier van samen muziek maken. “Ze hoeven hier niet te voldoen aan verwachtingen waar ze buiten vaak mee te maken krijgen,” zegt Bert. “Hier mogen ze gewoon zichzelf zijn.”

Meer lezen over stad

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!