Maatschappelijk Ondernemen, een mini symposium

Vrijdag 20 september 2013

Door StrangeArt

Stichting MOA-Present organiseerde voor ondernemers een bijeenkomst over Maatschappelijk Ondernemen (MO). Doel van deze bijeenkomst was reflectie op de vraag: “Wat is de winst voor mij of mijn organisatie van maatschappelijk ondernemen”. Vooraf was er een inleiding door Mike van Woudenberg. In een moorddadig tempo schetste hij de chronologie van zijn leven van peuter tot heden, (jaren na zijn midlife crises).
Belangrijk keerpunt was voor hem de omschakeling van groei van zijn ondernemingen naar het inzetten van zijn financiële en bestuurlijke mogelijkheden voor de maatschappij (waarschijnlijk heeft hij deze transitie zelf nooit benoemd als maatschappelijk ondernemen trouwens). Hij schetste ook omstandigheden waarin je afstand moet nemen van eerder geïnitieerde initiatieven.

Na de inleiding was er een paneldiscussie tussen de panelleden Mike van Woudenberg, Burgemeester John Berends en Rabobank directeur Bedrijven Ronald van de Wetering.
Interessante discussie, maar een duidelijk antwoord op de vraag “Wat is de winst voor mij of mijn organisatie van maatschappelijk ondernemen” is niet gegeven, of is mij ontgaan.
Tegelijkertijd is het ontbreken van een antwoord op de stelling mijn inziens een goed gegeven, niet alles hoeft concrete winst op te leveren!.

Een belangrijke opmerking is mij bijgebleven: Grote bedrijven schrijven wel dikke nota’s over MO, maar het echte MO zie je bij het klein en middenbedrijf.

Over de organiserende stichting MOA-Oresent:
De Stichting MOA Present is begin 2012 ontstaan uit een fusie tussen Maatschappelijk Ondernemen Apeldoorn en de Stichting Present. De Stichting mobiliseert mensen en bedrijven om een sociaal maatschappelijke rol van betekenis te vervullen. Daarnaast de stichting initiator en facilitator zijn van nieuwe zinvolle initiatieven op sociaal maatschappelijk terrein.
MOA Present is ook initiatiefnemer van de Beursvloer, die dit jaar op 13 november in het Stadhuis te Apeldoorn wordt gehouden. Het doel van de Beursvloer is het maken van een match tussen vraag en aanbod en een brug te slaan tussen organisaties waarmee Maatschappelijk Betrokken Ondernemen een plek krijgt in de Apeldoornse samenleving. Bedrijven worden aangemoedigd deel te nemen en een match te maken met een vereniging of stichting uit de regio.

Bedrijf (aanbieder) of organisatie (vrager) kom naar de beursvloer 13 november in het stadhuis.

StrangeArt is de avatar naam van Roelof Rump. De foto: de drie panelleden, meer foto’s zien?, kijk op http://bit.ly/16izClt

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!