Modern sprookje met een duivelse twist

Woensdag 30 maart 2016

Door Redactie

Ze kennen elkaar al heel wat jaren, want Victor Löw gaf Waldemar Torenstra les op de Amsterdamse Toneelschool. Nu spelen ze samen in ‘Advocaat van de duivel’ een intrigerend spel met de waarheid.

Bizarre werkelijkheid
Waldemar Torenstra speelt de jonge advocaat Kevin: ,,We willen graag iets maken over het steeds ‘juridischer’ worden van de wereld. Dat kan gaan over het aanklagen van instanties, maar ook over grote bedrijven die al hun winst wegsluizen. Als je de letter van de wet het beste beheerst, en met de zwaarste jurist aan komt zetten, kom je in principe overal mee weg. Die gedachte. Zorgelijk, vind ik, als je voor democratie staat.” Zegt dan snel: ,,En dat gaan we op een prettig verpakte manier vertellen, zodat mensen een ontzettend leuke avond hebben.”
Victor Löw (Milton) vertelt: ,,Het stuk speelt zich eigenlijk door Kevins ogen af. Is wat hij ziet een hele bizarre werkelijkheid, dan ziet hij de belichaming van het kwaad in menselijke vorm en ben ik voor hem de duivel in hoogsteigen persoon. Of projecteert hij zijn eigen verliezen, gevoed door het verlangen naar macht en roem, op Milton en wordt Kevin langzaam gek? Dat is een mooi spel met waarheid en illusie: is het iets buiten Kevin of zit het in hem zelf?”

Te mooi om waar te zijn
‘Advocaat van de duivel’ begint in 1990 als boek van Andrew Neiderman, maar krijgt de grootste bekendheid als film (1997) met Al Pacino als de demonische Milton en Keanu Reeves als Kevin Taylor. De Brit Julian Woolford heeft er een toneelstuk van gemaakt, gebaseerd op het oorspronkelijke boek. Het verhaal in een notendop: De jonge advocaat Taylor is ontzettend ambitieus en als hij wordt gevraagd om partner te worden bij een groot en beroemd kantoor, dan aarzelt hij natuurlijk niet. Een buitensporig luxe appartement, een gigantisch salaris én veel roem vallen hem ten deel. Allemaal te danken aan Milton, het opperhoofd van het advocatenkantoor, die hem als een vader in de armen sluit. Klinkt te mooi om waar te zijn, nietwaar? Dat is ook zo. Taylor komt er, mede door zijn veranderde relatie met zijn vrouw, achter dat hij misschien wel zijn ziel heeft verkocht …

Zelf blijven nadenken
Löw: ,,We leven in een tijd waarin het van groot belang is dat je aan de top staat. Dan heb je het goed gedaan. De grote vraag is: maakt dat wel gelukkig? Ik zet daar zelf mijn vraagtekens bij. Ik denk dat vriendschap en liefde oneindig veel belangrijker zijn. En dat uiteindelijk iedereen alles daarvoor inlevert.”
Torenstra: ,,Kevin wil gewoon heel graag de beste zijn. Zo is hij opgevoed. Hij heeft een droom, maar op een gegeven moment gebeuren er allerlei dingen waardoor hij het in zijn hoofd niet meer bij elkaar krijgt. Hij wil óók een leuk mens zijn en een fijne relatie hebben, en dat lukt niet meer. De voorstelling is eigenlijk het verhaal van de moderne mens, de strijd van elke man of vrouw die de top wil halen maar ook een gezellig gezinsleven wil. Eigenlijk een sprookje over goed en kwaad en wat daar tussen staat, namelijk keuze. Het bewustzijn. Kevin loopt heel lang met Milton mee, tot hij op een dag wakker wordt en denkt: nu voelt het niet goed meer. Is het dan te laat?”

Verleidelijk manipuleren
In wezen weten we wel wat ‘goed’ en ‘slecht’ is. Löw weet zeker dat iedereen zo’n innerlijk moreel kompas bezit. Maar ,,dat is dus helemaal naar de kloten te helpen. Milton gelooft niet in een geweten. Daar is hij heilig van overtuigd, dat is allemaal aangeleerd gedrag. Dus manipuleert hij Kevin zo dat hij dat ook gaat geloven. Dat vind ik wel het mooie aan deze duivel: het is iemand die iets wil en daar helemaal achter staat.” Een menselijke duivel dus? Lacht: ,,Niet van echt te onderscheiden.” Is het niet heerlijk om de ultieme slechterik – de duivel – te spelen? Löw moet weer lachen. Torenstra: ,,Hij kan het ook zo goed. Hij kan heel verleidelijk manipuleren.” Löw: ,,Dat kan alleen omdat Milton overtuigd is van zichzelf. Dat is ook zo mooi hè: niet de waarheid spreken – je voelt dat het aan alle kanten niet klopt wat hij zegt, maar er is geen speld tussen te krijgen – en er toch volledig van overtuigd zijn dat je wél de waarheid spreekt. Dat is één van de engste dingen.”
Wat kan Torenstra daar als Kevin tegenover zetten? ,,Ik vind het interessant als Kevin iemand is die deze duivel uitdaagt. Die een stuk met hem oploopt als het ware. Omdat hij denkt: jij kan mij niet krijgen, ik kan topzaken doen, een harde zakenman én een gezellige familieman zijn. En daarin kan ik net een stapje verder gaan dan de rest zonder te corrumperen.”

Advocaat van de Duivel is op donderdagavond 31 maart om 10 uur te zien in Orpheus.

Door: Rinske Wels

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over stad

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?