Reclamebelasting hangt winkeliers Oranjerie boven het hoofd
Door Daniel van Harmelen
Winkeliers in de Oranjerie die moeite hebben om klanten te ontvangen door de verbouwing, moeten binnenkort wellicht reclamebelasting betalen. Omdat het winkelcentrum minder goed bereikbaar is hebben de winkeliers hun reclames aan de buitenkant van het winkelcentrum hangen – maar daar hangt ook een prijskaartje aan.
Tot nu toe hoefden winkeliers in de Oranjerie en de Korenpassage niet mee te betalen aan de reclamebelasting. Alleen reclame die vanaf de openbare weg te zien is, wordt belast. Zo ontsprongen de winkeliers jarenlang de dans. Nu de Oranjerie langzaamaan verandert in een bouwput zien winkeliers zich genoodzaakt om actief publiek aan te trekken – en te laten zien waar de ingang nu is.
Een belastingambtenaar van Tribuut heeft in mei een ronde gedaan langs de winkels in de oranjerie. Daar zijn nog geen conclusies uit te trekken, vertelt gemeentewoordvoerder Esther Naber. ,,Of ze belasting moeten betalen is inderdaad niet zeker en zal per geval bekeken moeten worden. Dit omdat elke situatie anders kan zijn. De winkels zitten namelijk niet precies op dezelfde plek, de reclames en/of aankondigingen zijn niet allemaal hetzelfde en de openbare aankondigingen kunnen zich op meer plekken bevinden,” aldus Naber.
Coulance
Er is wel sprake van enige coulance vanwege de verbouwing. Naber: ,,Als een ondernemer geen openbare aankondiging had bij zijn vestiging per 1 januari, dan is er vermoedelijk geen aanslag verstuurd. Had hij die wel, maar is de situatie veranderd vanwege een verbouwing, dan wordt de aanslag verminderd of kan de aanslag op verzoek verminderd worden. Tribuut beoordeelt in alle gevallen op grond van de verordening, maakt foto’s van de openbare aankondigingen en legt vervolgens de aanslag op.”
Moreel appel
Bij de invoering van de reclamebelasting hoefden winkeliers in de Oranjerie en de Korenpassage niet mee te betalen. Wel werd een moreel appel gedaan op de winkeliers in de winkelcentra om bij te dragen aan de reclamebelasting. De inkomsten van de reclamebelasting gaan bijna 1 op 1 naar de Stichting Centrum Management Apeldoorn of SCMA. Die stichting betaalt er vervolgens verschillende projecten en evenementen van die de binnenstad moeten versterken.
REACTIES