Rene Schipper: ‘SMC055 loopt erg goed, soms bijna té goed’

Dinsdag 17 november 2015

Door Redactie

Samen met andere bezoekers ideeën en ondervindingen bespreken en uitwisselen. Dat kan tijdens de Social Media Club Apeldoorn. Een maandelijks event op elke tweede maandagavond van de maand. Rene Schipper (41) houdt zich bezig met het evenement. Gemiddeld schat Schipper dat 10% van de bezoekers elke keer probeert te komen en dat 60-70% een met enige regelmaat terugkerende bezoeker is. ,,Dat wil zeggen dat deze groep in één jaar tussen de twee en vijf keer van de tien avonden aanwezig is.” Maar wat is nou eigenlijk het hele idee achter de Social Media Club Apeldoorn?

Voor lezers die SMC055 niet kennen, wat is het precies?

,,Simpel gezegd proberen wij kennis en ervaringen te delen met geïnteresseerden. Hiervoor vragen wij elke maand twee sprekers over een bepaald onderwerp of expertise om deze ervaringen te delen met het publiek. Onze avonden moeten toegankelijk zijn zodat deze kennis en ervaringen voor iedereen bereikbaar zijn. Onze avonden zijn geen cursus Twitter of Linkedin, maar geven diepgang op de onderwerpen zodat goede dingen kunnen worden overgenomen en fouten die anderen al gemaakt hebben niet opnieuw door jou gemaakt hoeven te worden. Dit maandelijkse event heb ik vanaf het begin mee mogen maken en opbouwen. De rolverdeling binnen de organisatie passen wij zo nu en dan aan zodat iedereen zich kan ontwikkelen. Ik heb me vanaf het begin bezig gehouden met het vastleggen van de sprekers en daarnaast heb ik me altijd veel bezig gehouden met de website, inschrijving en updates op onze eigen social media kanalen.”

Wanneer zijn de bijeenkomsten en wat gebeurt daar?

,,Elke tweede maandagavond van de maand met uitzondering van twee vakantiemaanden is er een SMC055 avond. Twee weken voor de avond zelf begint op woensdag, meestal om 10 uur, de gratis inschrijving, belangrijk zodat wij weten hoeveel mensen er komen want onze ruimte is vaak beperkt. Vooraf wordt iedereen die een kaartje heeft weten te bemachtigen ontvangen met koffie waarna de sprekers de eigen kennis en ervaringen delen met altijd genoeg ruimte voor interactie en vragen. Na afloop is er altijd goede gelegenheid om te netwerken met de andere aanwezige ondernemers en ondernemende mensen en om na te praten over de onderwerpen.”

Wat was het achterliggende idee om hiermee te starten?

,,Op maandagavond 11 maart 2013 was de eerste SMC055 en voor ons ging daar een voorbereiding van een half jaar aan vooraf. De eerste aanzet met een oproep kwam via Bert Anvelink, waarna al snel een aantal anderen, waaronder ik aansloten bij de organisatie. We waren bekend met het fenomeen SMC en misten dat hier in de omgeving. Met een mooie mengelmoes van ideeën en achtergronden zijn we gestart met de organisatie van de eerste avond; iedereen met zijn eigen inbreng en kwaliteit. Bert en ik zijn op dit moment nog de enigen die vanaf het begin actief zijn binnen de organisatie. De eerste editie hadden we meteen een volle zaal in het ACEC gebouw en hoorden we eigenlijk alleen maar positieve en enthousiaste reacties, natuurlijk erg belangrijk voor de volgende edities.”

We zijn nu een aantal jaren verder, hoe loopt het nu?

,,Erg goed. Soms bijna té goed, omdat de inschrijving soms ontzettend snel gaan. Een mooi compliment voor ons als organisatie natuurlijk, maar het geeft ook weinig ruimte aan ‘nieuwkomers’. Bij de avonden zelf krijgen wij eigenlijk altijd goede commentaren te horen over de onderwerpen en sprekers met een paar uitzonderingen die we gehad hebben.”

Zijn de doelen die in het begin gesteld zijn behaald?

,,Onze doelen zijn nooit geweest om een bepaald aantal mensen in de zaal te hebben. Natuurlijk organiseren we onze avonden liever niet voor een zaal van 10 mensen maar het gaat ons vooral om de onderwerpen waarbij de verhaal verteld worden door goede sprekers. Wij behandelen daarom ook wel eens onderwerpen die iets minder populair zijn of verteld worden door minder bekende sprekers. Maar altijd zit daar een gedachte achter en wij vinden ook dat deze minder populaire onderwerpen en zeker minder bekende sprekers een podium verdienen.”

Wat zijn de toekomstplannen?

,,Meer kwaliteit geven aan de bezoekers van de avond wat wij gaan proberen door nieuwe ideeën toe te passen met onder andere meer interactie en discussie. Daarnaast zijn wij druk bezig met de voorbereidingen voor een groot dag event waarbij bezoekers een programma volgens een spoorboekje, op onderwerp en niveau, kunnen volgen om zijn of haar kennis op het gebied van social media en online marketing flink bij te spijkeren. Het event moet voor de bezoekers betaalbaar zijn, kwaliteit geven en toegankelijk zijn zoals een andere SMC055 avond dat ook altijd is.”

Wat als de social media club er niet was geweest?

,,In ieder geval zou het dan op de tweede maandagavond van de maand een stuk rustiger zijn op Twitter.”

Wanneer is de eerstvolgende bijeenkomst?

,,Op 14 december gaan we het bij #SMC055 hebben over ‘Storytelling’, oftewel het vertellen van online verhalen met twee kanjers van sprekers. Inschrijving zal op woensdag 2 december om 10 uur via http://smcapeldoorn.nl van start gaan. Voor iedereen die een keer bij ons wil kijken; wees welkom!”

Bovenste foto: SMC055 (door: Renee Krijgsman)

Onderste foto: Rene Schipper (door Renee Krijgsman)

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over stad

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?