SMC055 – hoe gebruik je Social Media in de arbeidsmarkt?

Dinsdag 10 september 2013

Door Redactie

Dat de cultuur op de arbeidsmarkt met snelle schreden aan het veranderen is, mag duidelijk zijn. Vacatures vind je nog nauwelijks in de dagbladen, en solliciteren en werven vinden steeds meer online plaats. Reden voor de SMC055 om twee recruiters uit te nodigen om het gebruik van social media in de arbeidsmarkt toe te lichten. En weer is het de organisatie van deze Social Media Club gelukt om twee heel verschillende sprekers te vinden, de twee meest invloedrijke recruiters van de afgelopen jaren nog wel.

De eerste spreekster is Nicole van Thoor van Spargle. Zij heeft als recruiter één sleutelwoord: verbinden. Vanuit een verleden, waarin “work fucking harder”, targets halen, stijgen op de arbeidsladder in de IT bereikte zij op een moment het punt waarop ze zich afvroeg of zij haar werk nog leuk vond. Toeval bestaat niet, dat blijkt ook hier weer; Nicole werd gevraagd of zij wilde gaan werven in haar branche. Daarbij ontstond het gevoel dat hetgeen wat ze deed, zo oké was, dat het geen werk meer leek. Na enige tijd is zij haar eigen bureau gestart: Spargle. Spargle werkt vanuit haar visie, dat mensen presteren als ze doen wat ze leuk vinden, hun dromen kunnen naleven in hun werk en dat het werk dat ze doen ze een twinkeling in de ogen bezorgt.

Daarbij gaat zij uit van het principe dat organisaties worden gemaakt door mensen; Nicole doet geen zaken met een organisatie, maar met de mensen in die organisatie. Bij de sociale interactie vindt Nicole een aantal punten van essentieel belang:
– waar gaat je boodschap nu eigenlijk over? Blijf authentiek en zend een eerlijke boodschap uit;
– hou je boodschap relevant en interessant voor anderen;
– verbinding is dan het gevolg.

Nicole geeft aan dat bij het recruiten van mensen, zij het CV van de personen niet leidend vindt. Zij adviseert haar klanten of opdrachtgevers te kijken naar de mens achter het CV, en om out of the box te denken, ook buiten hun bestaande branches om.

De tweede spreker is recruiter Kay Groenhardt, Apeldoorner van origine. Kay geeft aan dat er in 2015 een ruim tekort zal zijn aan hoog opgeleide werknemers. Kay’s benadering is duidelijk een stuk zakelijker. Hij benadrukt dat social media steeds meer ingezet worden voor de arbeidsmarkt en fondsenwerving. Daarbij geeft hij aan dat het belangrijk is, dat je voordat je de social media inzet, bepaalt wat je doel is, en hoe je dat wilt bereiken. Social media zelf is namelijk niet het doel, maar een middel. Hoe je het inzet, bepaalt jouw uitstraling. Het merk “ik”  wordt steeds belangrijker, bedenk goed hoe een ander naar jou kijkt door je gebruik van social media. Profileer jezelf op een manier waarop een recruiter zoekt. Geef bij voorbeeld op LinkedIn niet alleen je CV weer, maar laat ook duidelijk blijken dat je beschikbaar bent, in voor een nieuwe uitdaging. Voeg bij voorbeeld op twitter in je profiel toe #zoektwerk. Dat maakt het de recruiters makkelijker om je te vinden! Daarbij geeft ook Kay aan dat het wel belangrijk is om je uitingen persoonlijk te houden, authentiek. Mix ook je content, speel ook in op de actualiteit. Vaak is het mogelijk om bij de bedrijfs-sites rechtstreeks te communiceren met recruiters. De interactie is momenteel heel gemakkelijk, communicatielijnen zijn kort.

Als laatste tip, geeft Kay nog de naam van het station werken.fm. Dit is naast een radiostation een platform voor werkzoekend Nederland.

Het lijkt soms of de kansen op de arbeidsmarkt voor veel mensen verkeken zijn. Dit blijkt helemaal niet nodig te zijn, je moet alleen zorgen dat je zoekt waar je het kunt vinden. De twee sprekers, die zo’n tegengestelde benadering hanteren, weten waar ze moeten zoeken. Zorg jij dat je vindbaar bent!!

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over stad

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?