Social media en fietsen tegen kanker

Donderdag 23 mei 2013

Door SMC055

De kans is groot dat de titel vragen bij je oproept. Wat hebben social media, fietsen en kanker met elkaar te maken? Heel veel! Onder het motto “Opgeven is geen optie” wordt op één dag de legendarische Alpe d’Huez fietsend tot 6 keer per deelnemer beklommen. Sociale media spelen een belangrijke rol in de promotie voor Alpe d’HuZes, maar ook in de onderlinge verbondenheid van de deelnemers en het thuisfront. Tijdens #SMC055 vertelde Harold Kip (social media manager bij Alpe d’HuZes) over social media, community management en fietsen tegen kanker.

De derde editie van Social Media Club Apeldoorn begon met een verhaal van Gert Jan Bos over het nut van Facebook groepen. Een functie van Facebook die nog niet veel gebruikt wordt, maar zeer goed te gebruiken is voor Facebookleden die met elkaar willen communiceren over een bepaalde interesse of onderwerp. SMC030 verkoos een Facebook groep boven Whatsapp, Yammer en Dropbox als intern communicatieplatform. Reden te meer om eens een Facebook groep aan te maken: www.facebook.com/help/groups

Hierna kwam Harold Kip het podium op en begon een verhaal over “Opgeven is geen optie” en het initiatief “Alpe d’HuZes”. De zaal werd stil en op social media kwamen berichten naar voren die vol bewondering spraken over de manier waarop Alpe d’HuZes geld ophaalt. Alles gebeurd namelijk vrijwillig. Hierdoor wordt 103% (incl. rente) van de opbrengst overgedragen aan KWF Kankerbestrijding. In 2012 was dat maar liefst € 32.231.747,35! Een geweldige actie, maar ook een groot geworden actie. Ook voor wat betreft social media. Zo begon Harold met de opzet van social media omdat hij – naast fietsen – meer wilde doen voor Alpe d’HuZes. Nadat het één en ander was opgestart kwam de grote vraag; hoe laten we Nederland kennis maken met Alpe d’HuZes op social media? De resultaten waren in het begin teleurstellend; maar weinig mensen volgden Alpe d’HuZes op Facebook en berichten werden amper gelezen, laat staan geliked. Niks doen was echter geen optie dus werden meerdere social media acties opgezet en werd – in samenwerking met NCRV – een promotiefilmpje gemaakt. Dit werkte en de Facebookpagina van Alpe d’HuZes werd groter en groter. Harold had de smaak te pakken en ging verder met het inzetten van andere social media platforms. Inmiddels is Alpe d’HuZes een fenomeen op social media en werkt een groot team van vrijwilligers dagelijks aan het plaatsen van content en het reageren op social media berichten. Hierbij heeft elk platform zijn eigen vrijwillige specialisten waardoor elk platform optimaal benut wordt.

Alpe d’HuZes maakt gebruik van een groot aantal social media platforms die allemaal met elkaar in verbinding staan. Zo worden Twitter en Facebook gebruikt om content te delen en om te communiceren met deelnemers, vrijwilligers, belangstellenden, sponsoren etc. Op YouTube en Flickr worden de grote hoeveelheden video’s en foto’s geplaatst en gedeeld. Alle platforms worden gevuld door verhalen, foto’s en video’s  van deelnemers, vrijwilligers etc. Zo kom je vaak verhalen tegen van mensen die iets moois meegemaakt hebben of onder de indruk zijn van het initiatief ‘Alpe d’HuZes’. Door dit breed op te pakken en iedereen op zijn of haar eigen platform te benaderen wordt een sterke, sociale cultuur bereikt. Een perfect voorbeeld van community management.

Het schrijven van dit blog met alle details over Alpe d’HuZes, het groot aantal vrijwilligers en de manier waarop men zoveel geld binnenhaalt voor kanker maakt opnieuw indruk op mij. Opgeven is voor mensen met kanker geen optie. Waarom zouden wij dan ook niet alles doen om kanker te bestrijden? Harold Kip verwacht dat we in de toekomst niet meer doodgaan aan kanker, maar met kanker. Een prachtig vooruitzicht, maar helaas nog niet de realiteit. Draag ook bij aan de bestrijding van kanker: doneer aan Alpe d’HuZes: rekening 37.31.46.116 t.n.v. Stichting Alpe d’HuZes te Culemborg of kijk op www.opgevenisgeenoptie.nl

Zoals je merkt komen de meest uiteenlopende en actuele onderwerpen voorbij tijdens #SMC055. Voor mij een belangrijke reden om #SMC055 elke keer weer te bezoeken. Voor de derde keer was ook deze bijeenkomst weer bijzonder. Het verhaal van Alpe d’HuZes sprak natuurlijk wel erg aan en zet jezelf ook weer even aan het denken.

Wil je ook een keer een bijeenkomst bijwonen? Houd SMC055 in de gaten op TwitterFacebook of de website en schrijf je in zodra het kan. Elke bijeenkomst is gratis. Het drankje tijdens de netwerkborrel naderhand kost wel wat, maar is ook zeker de moeite waard .

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!