Stadsplan: de Kapelstraat
Door Tim Uilen
De aankomende periode gaan er voor fietsers, voetgangers, automobilisten en gebruikers van het openbaar vervoer een aantal dingen veranderen in het centrum. Maar waarom? En wat gaat er veranderen? Dat vroeg ik me af en daarom ga ik de komende 8 weken kijken naar de visie op stadsmobiliteit. Een plan dat de gemeente aan het begin van dit jaar openbaar bracht voor iedereen. Een autoluwe binnenstad, nieuwe fietsroutes en minder busverkeer zijn een aantal van de veranderingen die beschreven staan. Vandaag bespreken we de Kapelstraat, waar 1 van de meest controversiële aanpassingen is gemaakt: fietsen door de Kapelstraat mag niet meer als de winkels open zijn.
Wat is er aan de hand?
Niet zo lang geleden kon je nog door de Kapelstraat heen fietsen als de winkels open waren. Nu kan het nog steeds, alleen is het wel officieel verboden. Buiten winkeltijden is het geen probleem en mag je op de fiets komen en gaan wanneer je wilt. De Kapelstraat wordt door de dag heen veel gebruikt en is een belangrijke fietsverbinding tussen oost en west, bijvoorbeeld voor scholieren die richting Sprengeloo of Walterbosch gaan. De meeste van hen zijn de straat al door voordat de winkels open gaan, maar wat moeten ze doen als ze terug naar huis fietsen? Er zijn 2 opties: Omfietsen of afstappen en met de fiets aan de hand door de Kapelstraat.
Omfietsen moet dan via de Hofstraat en Kanaalstraat of langs de Sprengenweg en Professor Röntgenstraat. Afstappen kan, maar daardoor zal de drukte in de Kapelstraat niet afnemen. Ook staat het volgende in de mobiliteitsvisie: “Fietsenstallingen hebben een logische ligging op de route, zijn goed bereikbaar en goed vindbaar.” Alleen is die zin best apart, omdat het dan niet voor de fietsenstalling aan de Paslaan geldt. De stalling is goed bereikbaar en op een logische ligging als je vanuit het oosten aankomt, maar vanuit het westen moet je eerst afstappen en vervolgens met je fiets aan de hand door een drukke straat lopen.
In kaart brengen
In deze kaart is te zien wat de situatie is. De Paslaan, Vosselmanstraat en de Nieuwstraat zijn de plekken waar fietsers nog vrij mogen komen, hier aangegeven in groen. De Hoofdstraat blijft als de winkels open zijn een plek waar fietsers niet mogen fietsen. De gewijzigde situatie is natuurlijk de Kapelstraat, waar je niet meer doorheen mag fietsen als de winkels open zijn. De toekomst van het noordelijke gedeelte van de Nieuwstraat is nog niet helemaal zeker. In het plan staat namelijk dat de primaire noord-zuidverbinding aan de westzijde van de binnenstad naar de Roggestraat en De Ruyterstraat verplaatst wordt. Of je in de toekomst dus nog door het noordelijke gedeelte van de Nieuwstraat kan fietsen is nog de vraag.
Ondernemers
De Kapelstraat is natuurlijk ook het thuisfront voor verschillende ondernemers, zijn zij tevreden met deze verandering? “Ik vind het wel goed hoor”, vertelt Nicole van Anne&Max. “Ik heb een kindje van 3 jaar oud en zij is laatst in de Kapelstraat bijna geschept door een fiets. Het is gewoon een binnenstadsteegje, dus ik vind niet dat mensen daar hoeven te fietsen. Alleen merk ik wel dat in de praktijk er nog steeds mensen doorheen fietsen.” Nicole zegt er wel bij dat Anne&Max niet veel van de verandering zal merken, aangezien hun terras zich aan de Hoofdstraat bevindt.
Een zaak die wel het terras in de Kapelstraat heeft is Bagels & Beans. “Dat het fietsvrij wordt is voor ons wel plezierig”, legt Madelon van Bagels & Beans uit. “Je hoeft minder op te letten als je een tafel bedient en mensen met kinderen kunnen er fijner gaan zitten, er wordt namelijk soms best hard gefietst. Maar ik snap wel dat het voor de fietsers frustrerend is, je moet namelijk helemaal omfietsen. Voor mij is het dus een beetje dubbel.”
Handhaven
“Als er niet wordt gehandhaafd, dan maakt het niet uit welke regels je ook bedenkt”, zegt Wim van Essen, eigenaar van spellenwinkel De Wammus. “Ik zit hier al 16 jaar en je mag al 16 jaar niet met een brommer of scooter door de straat rijden. Als ik voor elke brommer of scooter die door de straat heen rijdt een euro krijg, dan kan ik een dag minder in de week werken.” Daar zit inderdaad een probleem. Een regel verzinnen is makkelijk, maar dezelfde regel handhaven is veel lastiger. Wim zegt dat hij in de afgelopen 16 jaar het aantal controles op 1 hand kan tellen. Tot nu toe is handhaving in de straat niet te zien. Gaat deze verandering dan nog een verschil maken? Nee, in ieder geval niet totdat er meer wordt gehandhaafd of als het onmogelijk wordt gemaakt om er doorheen te fietsen.
Volgende week richt ik me op het zuidelijke gedeelte van de Nieuwstraat en het Leienplein. Wat gaat er veranderen? Gaan de bussen weg? Hoe zit het dan met de auto’s? Komt er meer ruimte voor voetgangers? Volgende week vrijdag, op 8 oktober, kan je het lezen.
Woon je in de binnenstad en heb je een mening over de veranderingen rond het centrum? Laat jezelf dan horen door jouw mening te delen in de reacties op Facebook of door een mail te sturen naar redactie@apeldoorndirect.nl.