Stadsplan: het Stationsgebied

Vrijdag 5 november 2021

Door Tim Uilen

De binnenstad is een plek waar altijd veel aan de hand is en waar ook veel gaat veranderen. Voor fietsers, voetgangers, automobilisten en gebruikers van het openbaar vervoer staat er veel op de planning. Ook ondernemers, bewoners en bezoekers in onze stad zullen veranderingen gaan merken. Maar wat gaat er veranderen? En waarom? Dat vroeg ik me af en daarom kijk ik elke 2 weken naar een gedeelte van Apeldoorn waar veel op de planning staat. Gewijzigde verkeerssituaties, nieuwe bouwprojecten en andere ontwikkelingen zullen allemaal besproken worden. Vandaag kijken we naar het Stationsgebied. De hub voor al het openbaar vervoer in de stad en een plek waar dagelijks duizenden mensen doorheen fietsen.

Wat is er aan de hand?

Verkeer hier, verkeer daar, overal verkeer. Als je het openbaar vervoer en fietsers niet eens meeneemt, dan is het autoverkeer al genoeg om dit een druk gebied te maken. De Laan van de Mensenrechten is een weg die vaak vast staat, deels ook door de dubbele stoplichten bij de Kayersdijk en Matenpoort. Boven het Stationsgebied heb je ook de Kalverstraat en Molenstraat-Centrum, waar we de afgelopen 2 weken naar veranderingen hebben gekeken. Deze straten staan gedurende de dag allebei ook vaak vast. Via deze kant van het spoor bereiken bussen ook hun eindbestemming, het station. Hier is het dan overstappen, fietsen of lopen naar je destinatie. Bij het busstation zit de 1e grote verandering, het busstation gaat namelijk verhuizen.

Ja, dat klopt. In de planning staat dat over meer dan 10 jaar het eindpunt voor bussen aan de zuidkant van het spoor zal liggen. De gemeente gaat hier dan ook een ‘mobiliteitsknooppunt’ ontwikkelen. Maar waarom? In het plan staat deze regel: “Bussen sluiten hierdoor direct aan op de centrumring en leggen minder druk op het kernwinkelgebied.” Veel veranderingen in dit plan zijn ook verbonden met elkaar. Voordat het busstation kan verplaatsen, moeten eerst nog andere dingen aangepakt worden. Vorige week spraken we ook over fietsverbindingen, noord-zuid langs het kanaal en oost-west langs het spoor. De realisatie van deze verbindingen ligt, net zoals de verplaatsing van het busstation, ver in de toekomst en na andere wijzigingen. In het plan lijkt het erop dat het busstation op de plek van het Q-Park parkeerterrein komt, alleen kan dat natuurlijk in de komende 10 jaar nog veranderen.

Woningbouw

Er zullen in de toekomst ook veranderingen rond het Stationsplein gemaakt worden, dit gedeelte zal waarschijnlijk ook autoluw worden. Deze wijzigingen staan alleen nog niet definitief in de plannen, zoals wel het geval is met de eerder besproken veranderingen rond het busstation. Wel is zeker dat er aardig wat woningen bij het station komen. Iedereen die recentelijk langs het Stationsplein is gekomen heeft de werkzaamheden wel gezien. Aan de kant van het Stationsplein komen namelijk 14 stadsvilla’s van 4 verdiepingen hoog. Deze woningen worden luxe ingericht, met alles erop en eraan. Naast deze villa’s komen er ook nog huurappartementen, 30 om precies te zijn. Alleen zijn het geen sociale huurwoningen, die hoog nodig zijn. De appartementen zullen variëren van 65 tot 95 vierkante meter en tussen de 950 en 1200 euro per maand kosten. Rond de 2e helft van 2022 zal dit woningbouwproject afgerond zijn.

Reacties

Woningbouw erbij is hoognodig, natuurlijk voornamelijk in het sociale huur segment. Alleen zijn omwonenden niet zo enthousiast over de plannen. “Het is een gezeik en ik vind het verschrikkelijk”, zegt Gerda, die tegenover de ‘Onze Lieve Vrouwekerk’ woont. “Waarom maken we daar niet een gezellige plek van? Een plek waar ouderen, jongeren en iedereen gewoon samen kan komen.” Ze had het leuk gevonden als er een park met veel groen zou zijn, het Stationsplein is volgens haar een versteende rotplek en niemand is in het Amaliapark terug te vinden. “Nu gaan ze er luxe woningen neerzetten, iets waar absoluut niemand om vraagt. Ik vind het heel akelig.” Zij is niet de enige die er problemen mee heeft. Brian woont aan het Sophiaplein en vraagt zich af of dit nut heeft.

“Leuk en aardig, luxe appartementen, maar dat is natuurlijk niet nodig in Apeldoorn. De gemeente moet zich echt focussen op sociale huurwoningen. Jammer, want deze plek had wel leuke potentie.” Toch vindt hij het verplaatsen van het busstation nog gekker. “Ik volg de plannen niet volledig, maar het klinkt alsof er veel goed moet gaan om dit te laten lukken”, vertelt Brian. “Voor mij maakt de verplaatsing niks uit en het zal dus ook nog wel een tijdje duren, maar ik hoop dat de gemeente dan wel kiest voor een goede invulling van de leegte die de verplaatsing van het busstation oplevert.”

Heb jij ook een mening over veranderingen die in de binnenstad plaatsvinden? Laat jezelf dan horen door jouw mening te delen in de reacties op Facebook of door een mail te sturen naar redactie@apeldoorndirect.nl.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

ONDERWERPEN

Stadsplan
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!