Waylon overtuigt in thuisarena
Door Bart Lauw
Afgelopen donderdag en vrijdag betrad een bekende stadgenoot het podium van Gigant. Willem Bijkerk, beter bekend onder de naam Waylon, wist beide avonden strak uit te verkopen. Zowel donderdag als vrijdag was de popzaal tot de nok toe gevuld. Dat betekende ruim 500 mannen en vooral vrouwen per avond. Waylon en zijn mannen overtuigden muzikaal volmondig, al werkte het publiek daar niet altijd echt aan mee.
Waylon kwam de bühne op, samen met een begenadigde band. Justin bespeelde de toetsen met verve, Efraim was verantwoordelijk voor de strakke ritmesectie op drums, Ivo was de boss op de bas en de twee gitaristen Rogier en Stefan wisten met veel uitmuntende solo’s het nodige kippenvel op de armen van deze en gene te brengen.
Deze gig was onderdeel van de Wicked Anniversary Tour. Al 15 jaar staat Waylon aan de top van Neerlands muziekscene en in Gigant werd bewezen waarom. Behept met een uitmuntende stem en een aangenaam rauw randje weet hij emoties overtuigend in zijn zang te leggen. Dat Waylon met zijn muziek over wil komen als echte countryzanger vind ik persoonlijk twijfelachtig. Zijn uiterlijk, met onmisbare countryhoed, heeft meer met die stijl te maken dan zijn muziek en zangkwaliteiten. Natuurlijk zit de countrymuziek in zijn muziek verweven, maar hij laat door zijn stem, samen met zijn sterk op elkaar ingespeelde bandleden, horen een veel breder muzikaal pallet te hebben dan alleen maar authentieke country.
Het was jammer dat het publiek, vooral op donderdag, moeilijk op gang kwam in enthousiasme, maar dat lag geenszins aan het optreden van Waylon en zijn mannen. Met passie en gedrevenheid lieten zij zich horen en dat kwam zeker bij velen binnen, maar het leverde tussen de nummers door niet de staande ovatie op die wel verdiend was geweest. Daardoor waren er soms ook ongemakkelijke stiltes tussen de nummers te bespeuren. Het was voor Waylon knokken om zijn thuispubliek op de banken te krijgen, maar hij slaagde uiteindelijk vol verve in die uitdaging. Desondanks was op beide dagen ook de Dutch Disease, tijdens de nummers zo hard praten dat het de muziek overstemt, regelmatig een feit. Een grote, vaak terugkerende, ergernis voor de bezoekers die wél voor de muziek kwamen, gelukkig de meerderheid, en respectloos naar de muzikanten toe. Helaas kan ik deze irritatie tegenwoordig bij bijna iedere recensie van een optreden vermelden.
Op muzikaal vlak was er geen punt van kritiek te vermelden. De afwisseling van de songs was uitstekend, waar Waylon vooral bij de ballads als “Hey”, “After All”, “Calm after the storm” en “Thanks but no Thanks” diep wist te raken, waren het bij de meer rockende nummers als “When love was king” en “Jailbird” vooral de bandleden die lieten horen hoe uitmuntend en professioneel dit collectief op elkaar ingespeeld is.
De mooie ode van Waylon aan de deze week overleden countryzanger Kris Kristofferson, door zijn hit “Help me make it through the night” op voortreffelijke wijze te vertolken, was evenzo een prachtig moment. Een terecht eerbetoon.
Het was bijna 2,5 uur genieten van zowel bekende als minder bekende nummers die gepassioneerd werden voorgedragen. Met het Apeldoornse kat uit de boom kijkend publiek een grote uitdaging, waar Waylon en zijn mannen met verve in slaagden.
Eén nummer werd door schrijver dezes wel zeer gemist en dat is het nummer waar het grote succes van Waylon mee begon. De schitterende ballad, cover van James Brown, ”It’s a man’s World” mocht eigenlijk niet op deze avond ontbreken.
Waylon vertelde tussen twee nummers door dat de volgende schijf een authentieke countryplaat gaat worden. Persoonlijk vind ik dat jammer. Zijn stem is ook bij uitstek geschikt voor de Bluesy en Jazzy Sound. Als de volgende plaat dan inderdaad terug gaat naar zijn eigen roots, waarom dan niet een tweede plaat met roots uit New Orleans en de Mississippi erbij.
Voor nu is het nagenieten van twee uitmuntende avonden Waylon en zijn dito band. Zij hebben laten zien terecht al 15 jaar bovenaan Neerlands muziektop te staan.
Gezien op 3 oktober en 4 oktober in de popzaal van Gigant