055: Kees Blom en Anke Land

8 september 2012 - 4 november 2012, van 15:00 tot 17.30 - CODA, Apeldoorn

Door Redactie

CODA biedt met de tentoonstellingenreeks 055: Apeldoornse kunstenaars een podium om hun werken te exposeren. Deze editie toont het werk van kunstschilder Kees Blom en beeldend kunstenaar Anke Land. Hoewel de schilderwijze van Blom uitgesproken realistisch is en Land de weg van het abstraheren volgt, vertonen beiden een behoedzame en subtiele benadering van hun onderwerpen. De werken van Blom en Land zijn samengebracht in CODA op de Verdieping, het verbindingsstuk tussen bibliotheek en museum.

Anke Land (1946) volgde haar opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem. In weefsels van linnen legt zij menselijke situaties vast. Zij gaat uit van ‘toevallig’ gekozen krantenfoto’s; snapshots die zij uit de oorspronkelijke context haalt. Het zijn foto’s die zonder hun bijschrift niet meer kunnen worden geduid. Vaak valt haar oog op foto’s van mensen die in een situatie zijn beland waar ze zelf niet om gevraagd hebben. Anke Land verandert de exclusieve betekenis van de gefotografeerde situatie in een scène die voor elk mens geldt. De beelden die zij zo oproept zijn herkenbare en niet gebonden aan een bepaalde tijd of een cultuur. Na handmatige bewerking volgt het werk met de computer, die eveneens de weefmachine aanstuurt. Het fijne linnen met haar natuurlijke oneffenheden verleent het beeld, in combinatie met dun koperdraad, een diffuus en damastachtig effect.

Kees Blom (1968) is autodidact. Hij was tot 2000 werkzaam als timmerman, maar heeft zijn hele leven al een grote fascinatie voor de schilderkunst. Inmiddels werkt Blom al een aantal jaar als professioneel fijnschilder. Met grote gedrevenheid, passie en toewijding heeft hij zich het schilderen eigen gemaakt. Blom wacht niet op inspiratie maar hij zet zich dagelijks vele uren aaneen achter zijn schildersezel.

Zo nauwgezet en ambachtelijk als hij het timmermansvak uitoefende, zo gaat hij nu ook als schilder te werk. De onderwerpen – voornamelijk vruchten in combinatie met breekbaar porselein – kiest hij zorgvuldig. Blom schildert op klein formaat en op paneel. De traditionele glaceertechniek, waar de olieverf laag voor laag wordt opgebracht, zorgt voor een diepe glans. Vanwege zijn realistische stijl wordt Blom wel eens de Apeldoornse Henk Helmantel genoemd. Zijn werk vertoond daarnaast ook overeenkomsten met de stillevens van kunstschilder en inwoner van Ugchelen Marius van Dokkum.

REACTIES