Baal Brecht Breuker

22 april - Acec Apeldoorn, Roggestraat 44, Apeldoorn

Door Agenda

de ereprijs brengt nieuw programma Baal Brecht Breuker
een ode aan Nederlandse componisten van de 21e eeuw
de ereprijs viert de Nederlandse modern-klassieke muziek met 21ste-eeuwse composities die alle barrières, dogma’s en tradities doorbreken. Een eclectische en verrassende mix van stijlen, genres en een beetje vreemde geluiden – op 22 april in ACEC Apeldoorn en van 17 t/m 19 mei in Ostade A’dam.

Zo beleven we Baal, gecomponeerd door Chiel Meijering. Baal (1918) was het eerste toneelstuk van Bertolt Brecht en vertelt het verhaal van een jonge poëet die zich afzet tegen de conventies van de bourgeoisie. In zijn zoektocht naar drank en vrouwen laat hij een spoor van vernieling achter. Meijering componeerde de toonzetting van deze uitvoering, gespeeld door Jeroen van Venrooij en geregisseerd door Xander Straat.

Daarnaast horen we het laatste stuk van grootheid Willem Breuker uit 2010. Breuker was één van de sleutelfiguren van de Nederlandse improvisatie en een vooraanstaand componist. Zijn onstuimige en onvoorspelbare De Verdubbelaar overschrijdt alle genrerestricties en werd speciaal voor de ereprijs geschreven. Die persoonlijke manier van schrijven, wars van modes en stijlvoorschriften, horen we ook in het nieuwe stuk van Bernard Hunnekink, trombonist in het voormalig Willem Breuker Kollektief. Als laatste maakt de ereprijs toch nog een uitstapje naar het buitenland: Tasselmaker van de Turks-Amerikaanse Ali Can Puskulcu (laureaat YCM 2017) brengt ons naar het Ottomaanse Rijk van begin twintigste eeuw.
Chiel Meijering – Baal (2011)
Willem Breuker – De Verdubbelaar (2010)
Bernard Hunnekink – nieuw werk (2018)
Ali Can Puskulcu – Tasselmaker (2017)

uitvoering: orkest de ereprijs o.l.v. Wim Boerman
zang (Baal): Jeroen van Venrooij
regie (Baal): Xander Straat

Meer info over speeldata en kaartverkoop zijn te vinden op de website van de ereprijs.